مریم قاسمی ـ خبرنگار: گفته می‌شود فعالیت‌های حوزه حمل‌ونقل و ترافیک در منطقه‌۱۸ از اهمیت زیادی برخوردار است.

حمل و نقل

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۸ به بزرگراه‌ها و شریان‌های ارتباطی از جمله بزرگراه‌های آزادگان، شهید آیت‌الله ‌سعیدی، ۴۵ متری فتح و... در این نقطه از شهر اشاره می‌کند که در طول شبانه‌روز محل رفت‌وآمد شهروندان به نقاط مختلف شهر هستند و خاصیت فرامنطقه‌ای دارند. با این توصیف، تسهیل عبور و مرور و برقراری امنیت و ایمنی ترافیکی معابر، از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک تعریف شده و اهمیت موضوع را در این منطقه دو چندان می‌کند. نکته قابل تأمل اینکه طبق گزارشی که کارشناسان پلیس راهور و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک ارائه داده‌اند، در سال‌های اخیر میزان تصادفات رانندگی در این محدوده به نحو محسوس کاهش یافته که یکی از دلایل آن اجرای طرح‌ها و برنامه‌های ترافیکی است.

  • روزگاری بزرگراه آزادگان جاده مرگ بود!
    با حمایت مدیریت شهری منطقه ۱۸ و تأمین بودجه مورد نیاز برای مناسب‌سازی معابر و طرح‌های ترافیکی در ۴ ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته نسبت تعداد کشته‌ها در تصادف‌های رانندگی از ۱۲ به ۸ نفر کاهش پیدا کرده که نشان می‌دهد تصادف‌های رانندگی ۲۵درصد کاهش یافته و برنامه‌های حوزه حمل‌ونقل و ترافیک برای ایمن‌سازی معابر و تسهیل عبور و مرور شهروندان کارساز و راهگشا بوده است. به گفته «فرجاد احمدی‌راد» اولویت اصلی برنامه‌های این حوزه به حداقل رساندن تصادف رانندگی و کاهش خسارت‌های جانی در این محدوده از شهر تهران است که برای رسیدن به این هدف برنامه‌ریزی مدون انجام شده است. بزرگراه آزادگان از بزرگراه‌های شلوغ و پرتردد منطقه ۱۸ به شمار می‌رود که در ۱۰ سال گذشته بالاترین آمار تصادف رانندگی را نیز به خود اختصاص داده بود و حتی عده‌ای از رانندگان به دلیل تعداد کشته‌ها در سوانح رانندگی به این بزرگراه لقب «‌جاده مرگ» داده بودند، اما به گفته احمدی‌راد، اکنون امنیت و آرامش به این بزرگراه بازگشته و میزان تصادف رانندگی کاهش چشمگیری پیدا کرده است.
  • نصب نیوجرسی برای حفظ جان عابران
    کارشناسان معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۸ با اجرای طرح‌های مطالعاتی و میدانی به بررسی علل عمده وقوع تصادف‌های رانندگی در بزرگراه‌ها و معابر پرتردد پرداختند و البته در این زمینه طرح‌ها و راهکارهایی را نیز ارائه دادند که نمونه آن نصب نیوجرسی و دوربین ثبت تخلف در معابر پرتردد بود. احمدی‌راد عقیده دارد که این قبیل کارها آمار تصادف و تلفات جاده‌ای را کاهش داده است، اما نکته‌ای که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، دخالت محسوس عابران پیاده در افزایش تصادف‌های رانندگی در بزرگراه‌هاست. سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۸در این‌باره می‌گوید: «یکی از برنامه‌ها و فعالیت‌های مهمی که باید در منطقه انجام می‌دادیم، نصب نیوجرسی در محدوده پل‌های عابرپیاده بزرگراه آزادگان بود که با قید فوریت انجام شد. متأسفانه تعدادی از شهروندان بدون در نظر گرفتن خطری که جانشان را تهدید می‌کند، به جای استفاده از پل عابرپیاده، عرض بزرگراه را طی می‌کنند و همین مسئله باعث بر هم خوردن تعادل رانندگان عبوری و بروز تصادف رانندگی می‌شود که عامل اصلی این نوع سوانح رانندگی عابران پیاده هستند. بنابراین با نصب نیوجرسی در محدوده پل‌های هوایی، این هشدار به عابران داده شده که برای گذر از عرض بزرگراه حتماً از پل عابر استفاده کرده و به حقوق رانندگان احترام بگذارند.»
  • ایستگاه مترو به شهرک ولی‌عصر(عج) می‌رسد
    در محدوده این منطقه، ۲ایستگاه مترو به نام‌های«آزادگان» و «نعمت‌آباد» راه‌اندازی شده که به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کند. البته این ۲ ایستگاه مترو در قسمت جنوبی منطقه واقع شده و به همین دلیل دسترسی اهالی به آنها کمی دشوار است. بنابراین مسئولان و مدیران شهری منطقه ۱۸ دست به اقدامی تازه زده‌اند. احمدی‌راد می‌گوید: «طبق مطالعات و تحقیقاتی که با همکاری سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران انجام شده، قرار است در کنار پایانه بزرگ خط ۳ مترو که در خیابان شهید منصور عمرانی در شهرک ولی‌عصر(عج) ساخته می‌شود، یک ایستگاه مترو در محدوده این پایانه و در نزدیکی این محله راه‌اندازی شود تا شهروندان به راحتی بتوانند به نقاط مرکزی شهر دسترسی پیدا کنند.»
  • دسترسی یافت‌آباد جنوبی به بزرگراه آزادگان

یکی از درخواست‌های ساکنان منطقه ۱۸ دسترسی به بزرگراه آزادگان از محله یافت‌آباد جنوبی است. «رحمت‌الله ‌مصطفایی» عضو شورایاری محله یافت‌آباد در این‌باره می‌گوید: «ساکنان یافت‌آباد دلیل عدم رشد این محله را عدم دسترسی مناسب به محله‌های دیگر می‌دانند. به همین دلیل مسئولان حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۸ قصد دارند از بزرگراه آزادگان به محله یافت‌آباد جنوبی، ورودی و خروجی ایجاد کنند تا دسترسی مردم بیشتر شود. این طرح در شورای عالی ترافیک تصوب شده و به‌زودی اجرا می‌شود.»

  • ایجاد مسیر دوچرخه
    طراحی و ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری از خواسته‌های اولویت‌دار شهروندان به حساب می‌آید. «فرجاد احمدی راد» سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۸ دراین‌باره می‌گوید: «خوشبختانه سطح زمین منطقه ۱۸ شیب ندارد و همسطح است. به همین دلیل توانستیم با بهره‌مندی از این مزیت مسیر دوچرخه‌سواری را به راحتی در منطقه ایجاد کنیم. همچنین ۴ خانه دوچرخه در منطقه راه‌اندازی شده که پیرامون آن علائم و خط‌کشی لازم انجام شده است.»
  • ۴۰۰

جای پارک در میدان شهید باقری ایجاد می‌شود. معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه۱۸ ساخت پارکینگ طبقاتی در ۶طبقه با ظرفیت پارک ۴۰۰ خودرو را در محدوده میدان شهید باقری دنبال می‌کند.

کد خبر 456693

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha