اهالی شهرک دانش از وقتی عوامل عمرانی و ترافیکی شهرداری منطقه ۱۸ به محله‌شان آمده‌اند تا زیرگذر سولیران که به جاده مرگ شهرت داشته و در ۱۰ سال گذشته یکی از مهم‌ترین مشکلاتشان بوده را برطرف کنند خوشحالند و آرزو می‌کنند که این پروژه هرچه زودتر به اتمام برسد.

گذرگاه

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: در شهرک دانش که موقعیت جغرافیایی مسکونی، صنعتی و تجاری دارد رانندگان تاکسی و وانت بسیارند. «فرهاد ثنایی‌فر» راننده نیسان آبی رنگی است که پشت آن با خط خوش نوشته شده «سلطان جاده»! این راننده قدیمی ۳۰ سال می‌شود که هنگام خروج از شهرک برای رفتن به مرکز شهر از این زیرگذر رد می‌شود و بهتر از هرکسی دیگری می‌تواند در این‌باره حرف بزند. فرو رفتگی‌های روی بدنه نیسان و شکستگی قاب چراغ جلو نشان می‌دهد که آثار تصادف رانندگی است که البته از راننده با تجربه‌ای مثل آقا فرهاد کمی بعید به نظر می‌رسد.

او لبخندی می‌زند و می‌گوید: «از هر ۱۰ خودرویی که در شهرک دانش وجود دارد حداقل ۸ تای آن این وضعیت را دارد و سالم نیستند. اگر از راننده‌ها بپرسید که کجا تصادف کرده‌ایددرصد بالایی از آنها می‌گویند «سولیران» درواقع این زیرگذر غریبه و آشنا نمی‌شناخت و رانندگان به دلیل عرض ۴ متری رفت و برگشت و همچنین نبود دید کافی مدام با هم تصادف می‌کردند و البته این محل شب‌ها به مراتب خطرناک‌تر از اوقات روز بود و گاهی متأسفانه این تصادف‌ها به صحنه‌های دلخراش و ناراحت‌کننده تبدیل می‌شد.»

سیدمحمد فیاض شهردار منطقه ۱۸
  • از ۳ سال پیش از اینجا رد نشدم

شهرک دانش یک خیابان اصلی دارد که به زیرگذر سولیران امتداد پیدا می‌کند اما به جز اهالی این محله، ساکنان شهرک قدس (قلعه حسن‌خان) در مجاورت ناحیه ۷ شهرداری منطقه ۱۸ نیز از این معبر استفاده می‌کنند و به این‌ترتیب می‌توان گفت این زیرگذر یکی از معابر پررفت‌وآمد منطقه ۱۸ است.

کمی در اطراف محله منتظر اهالی می‌مانیم اما سرمای هوا باعث شده تا شهروندان کمتر در کوچه و خیابان‌ها دیده شوند. «سعید روانش» از جوان هم‌محله‌ای کاپوت پرایدش را بالا زده و سرگرم تعمیر است که نزدیکش می‌رویم. وقتی از آقا سعید درباره وضعیت زیرگذر سولیران سؤال می‌کنیم اول کمی ترش می‌کند اما بعد خاطره تلخی را برایمان تعریف می‌کند که بی‌ارتباط با این مسأله نیست. او می‌گوید که ۳ سال قبل همراه عموی بزرگش از این زیرگذر عبور می‌کرده که به دلیل تصادف رانندگی عمویش را از دست داده است. این حادثه برای سعید روانش آنقدر تلخ بوده که بعد از آن ماجرا از این زیرگذر رد نشده و مجبور شده برای رفتن به محل کارش راهش را خیلی دور کند. وقتی او از زبان ما متوجه می‌شود که این زیرگذر در حال بازسازی است خوشحال می‌شود و می‌گوید: «خوشحالم که به هر حال کابوس وحشتناک زیرگذرسولیران تمام می‌شود.»

  • افزایش ایمنی و حفظ جان رانندگان

زیرگذر سولیران با عرض ۴‌متر یکی از معابر خطرساز در محدوده ناحیه ۷ شهرداری منطقه ۱۸ بود که با همکاری راه‌آهن تهران در طرح تعریض و بازسازی اصولی قرار گرفت. شهردار منطقه ۱۸ شهرداری منطقه ۱۸ درباره این پروژه ترافیکی توضیح می‌دهد: «از آنجایی که این زیرگذر در حریم راه‌آهن تهران – تبریز قرار داشت و هر ‌گونه عملیات عمرانی و ترافیکی در آن منوط به دریافت مجوز تأیید کارشناسان راه‌آهن تهران بود به همین دلیل طرح تعریض و بازسازی آن سال‌ها به تعویق افتاد اما مدیریت شهری کنونی با تعامل خوبی که با مدیران راه‌آهن به وجود آورد توانست مجوز تخریب و بازسازی زیرگذر سولیران را بگیرد و این طرح اکنون عملیاتی شده است.»
«سیدمحمد فیاض» درباره ویژگی‌های این پروژه ترافیکی می‌گوید: «در طرح تعریض زیرگذر سولیران عرض ۴ متری آن تبدیل به ۱۴‌متر می‌شود و رانندگانی که بیشتر ساکن شهرک‌های دانش و شهر قدس هستند در ۲ مسیر رفت و برگشت در نهایت امنیت و آسایش‌ تردد خواهند داشت و دیگر خطری متوجه آنها نخواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که این زیرگذر در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.»

کد خبر 576420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha