زینب زینال‌زاده - خبرنگار: حدود ۳۸ سال پیش، هیئت کوچکی در محله مولوی شکل گرفت و اعضای هیئت در حد توان تلاش کردند تا دست نیازمندان را بگیرند و گره‌ای از مشکلات آنها باز کنند.

طنین شادی در مولوی

اکنون این هیئت کوچک به مؤسسه خیریه بزرگی تبدیل شده که عنوان مؤسسه خیریه علی اکبر(ع) یا معاک را یدک می‌کشد. خیریه‌ای که سالانه به بیش از ۲۰۰ کودک و ۱۰۰ خانواده ارائه خدمات دارد و به یکی از بزرگ‌ترین مؤسسه‌های خیریه پایتخت تبدیل شده است. عید غدیر خم بهانه‌ای شد تا همشهری محله هم برای شرکت در امور عام‌المنفعه این خیریه قدم بردارد. بنابراین با همکاری متولیان مؤسسه، مراسم جشنی تدارک دیده شد و «سعید محمدنبی» خواننده خوش صدای کشور مهمان ویژه این مراسم بود که به دعوت همشهری محله در این مراسم شرکت کرد.

سرو صدای بچه‌ها در سالن پیچیده و صدا به صدا نمی‌رسد. برخی لباس‌های تمیز و به اصطلاح مهمانی به تن کرده‌اند و تعدادی هم با همان لباس راحت خانگی و دمپایی آمده‌اند. چیزی که بین همه آنها موج می‌زند، شادی و شعف است. به محض پخش شدن موسیقی دست‌ها را بالا می‌برند و همراه با جیغ و دست و سوت و هورا، شادی جشن را دوچندان می‌کنند. اینها کودکان تحت پوشش خیریه معاکند که از برنامه‌های آموزشی، فرهنگی، هنری و ورزشی این مؤسسه استفاده می‌کنند. خانواده این کودکان هم از خدمات مؤسسه بی‌بهره ‌نیستند و برای گذران زندگی خدماتی به آنها ارائه می‌شود. برگزاری ۲۳عنوان کلاس آموزشی و کسب ۱۶مدال قهرمانی در رشته‌های مختلف ورزشی، تنها بخشی از فعالیت‌ها و موفقیت‌های مؤسسه خیریه معاک است. «محمدرضا اسکندری» مدیرعامل مؤسسه می‌گوید: «بچه‌هایی که در محله مولوی و محله‌های همجوار زندگی می‌کنند استعدادهای زیادی دارند که نیاز است شناسایی و شکوفا شوند. طی این سال‌ها متولیان مؤسسه تلاش می‌کردند تا این استعدادها نابود نشوند اما حقیقت تلخ این است که تلاش ما به تنهایی کافی نیست و مردم و نهادها و ارگان‌های دیگر هم باید در این مسیر با ما همگام شوند.» به گفته او هزینه ارائه خدمات در مقایسه با سال‌های قبل افزایش داشته و به همین دلیل مؤسسه نتوانسته کودکان جدیدی را جذب کند.

  • نیازمند یاری هستند
    مراسم جشن با برنامه‌های گوناگون در حال اجراست. مسابقه هندوانه‌خوری از مراحل جذابی است که حضار داخل سالن را به وجد می‌آورد و حتی والدینی که در این مراسم شرکت کرده‌اند هم تمایل دارند تا در این مسابقه شرکت کنند. «محـــمدرضـا دودمان» نایب رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه خیریه حضرت علی اکبر(ع)، مشکلات بچه‌های محله‌های مولوی، شوش و هرندی را خوب درک می‌کند، چراکه خودش در محله هرندی به دنیا آمده و بزرگ شده است. او می‌گوید: «کودکان در کنار مهر و محبت و توجه، قطعاً نیاز به آموزش دارند. برگزاری مراسم جشن و سرور آنها را خوشحال می‌کند اما در کنار چنین برنامه‌های شاد و مفرحی باید به فکر آینده و آموزش آنها هم بود. مؤسسه وضع مالی خوبی ندارد اما در حد توان تلاش می‌کنیم با آموزش‌ها و خدماتی که ارائه می‌دهیم، کیفیت زندگی شهروندان محله‌های هرندی، شوش و مولوی را بهتر کنیم.» به گفته او کمک‌های مردمی که برای سرپا نگه داشتن مؤسسه ارائه می‌شود کافی نیست و آنها نیازمند مشارکت بیشتر خیّران هستند.  
  • راه‌های کمک به این مؤسسه
    صدای شادی و خنده کودکان سالن را به حد انفجار رسانده است. برخی از فرط خوشحالی مقابل سن رفته و حرکات موزون انجام می‌دهند. «فاطمه عرب» مدیر روابط‌عمومی مؤسسه معاک می‌گوید: «این کودکان مانند تمام بچه‌های دیگر نیاز به شادی دارند و نباید از این حق محروم شوند. اکنون ۷۸ خانوار به‌صورت مستمر از حمایت‌های معیشتی و ۲۰۰ کودک از ۷ساله گرفته تا جوانان دانشجو از خدمات آموزشی این مؤسسه استفاده می‌کنند. مؤسسه معاک برای رسیدن به آینده روشن نیاز به کمک خیّران دارد.» اگر علاقه‌مند مشارکت در این امر خداپسندانه هستید می‌توانید هدایای نقدی خود را به شماره حساب ۰۱۰۵۹۱۹۶۸۸۰۰۳ به نام مؤسسه خیریه معاک یا شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۵۰۹۶۹۳ واریز کنید. مؤسسه معاک در خیابان مولوی، ایستگاه سعادت، جنب بانک سامان، کوچه شهید قاسمی، کوچه عظیم‌زادگان، پلاک ۴ واقع شده است.

تلاش می‌کنیم با آموزش‌ها و خدماتی که ارائه می‌دهیم، کیفیت زندگی شهروندان محله‌های هرندی، شوش و مولوی را بهتر کنیم

  • سعید محمدنبی: افتخارم مشارکت در برنامه‌های خیریه است

«سعید محمدنبی» خواننده خوب کشورمان مهمان ویژه این مراسم است. وقتی دعوت می‌شود تا روی سن برود، کودکان با تشویق‌هایشان بدرقه‌اش می‌کنند. او کاری در مدح امام علی(ع) اجرا و حضار با کف‌هایی که می‌زنند همراهی‌اش می‌کنند. محمدنبی به گفته خودش از کودکی به خوانندگی علاقه داشته و اجرای برنامه برای اقشار خاصی چون آسیب‌دیدگان و سالمندان حالش را خوب می‌کند. محمدنبی می‌گوید: «شرکت در امور خیریه سعادتی است که نصیب من شده و از این بابت خوشحالم. شرکت در برنامه‌هایی که مؤسسه‌های خیریه برگزار می‌کنند، حالم را خوب می‌کند و با انرژی بیشتر روی کارهایم تمرکز می‌کنم.» محمدنبی اجرای چنین برنامه‌هایی را زکات هنرش می‌داند و می‌گوید: «همه چیز در پول خلاصه نمی‌شود و گاهی اوقات انسان با انجام کارهای عام‌المنفعه می‌تواند به چیزهای باارزش و بزرگ برسد. هنر من خوانندگی است و زکاتش را با مشارکت در امور خیریه می‌پردازم و این را افتخار می‌دانم.»

کد خبر 452593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha