زهرا کریمی-خبرنگار: یک سال مثل برق و باد گذشت اما هنوز تلخی از دست دادن «آقای بازیگر» همراه عاشقان سینه‌چاک سینماست.

انتظامی

 هنوز این کوچه و این خانه در آجودانیه با نام «عزت‌الله انتظامی» و خاطرات او گره خورده است. سالگرد  درگذشت این بازیگر سینما و تلویزیون بهانه‌ای است برای جمعی از اهالی محله، علاقه‌مندانش و تعدادی از مسئولان که یاد و خاطره آقای بازیگر را گرامی بدارند.  بازسازی خانه این هنرمند و تبدیل آن به موزه و نصب سردیس استاد در محله آجودانیه از برنامه‌هایی بود که با حضور شهردار منطقه، مجید انتظامی و جمعی از اهالی و هنرمندان انجام شد.

۱ خانه‌موزه‌ای به یاد استاد
این خانه یک طبقه، هنوز همان معماری اولیه خود را حفظ کرده و نمای خاصی به کوچه داده است. زمانی که استاد خانه را وقف جامعه هنر کرد؛ شهرداری با بازسازی و مرمت، آن را تبدیل به موزه کرد. «سرور انتظامی» خواهر کوچک‌تر مرحوم استاد انتظامی در بازدید از خانه می‌گوید: «بازسازی خانه، چیدمان جدید خانه و نورپردازی‌های آن باعث نشده تا خاطراتم را فراموش و احساس غریبی کنم. این خانه هنوز بوی برادرم را می‌دهد. خانه داداش عزت معمولاً پاتوقی برای دوستانش بود. گاهی که سرزده به منزل آنها می‌آمدم، او، مرحوم استاد مشایخی و علی حاتمی در ایوان خانه مشغول گفت‌وگو درباره فیلم و ساختار لوکیشن‌ها بودند. اکنون خوشحالم که طرفداران هنر سینما در این خانه رفت‌وآمد دارند و این بسیار ارزشمند است.» خواهر مرحوم انتظامی می‌گوید: «برادرم با نگاهی که به این دنیا داشت از خود نه یک خانه بلکه هزاران خانه در تهران را به یادگار گذاشت.»

۲ خیابانی به نام آقای بازیگر
رونمایی از سردیس آقای بازیگر و نامگذاری خیابانی به نام این هنرمند دومین اتفاقی بود که در سالگرد درگذشت آقای بازیگر افتاد. «محمدجواد حق‌شناس» رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم به همراه خانواده استاد انتظامی و سایر مدیران مراکز فرهنگی و هنری در خیابان شهد سباری(آجودانیه) گرد هم جمع شده بودند. «مجید انتظامی» پسر استاد انتظامی درباره رونمایی از سردیس پدر و نامگذاری این خیابان به نام پدر گفت: «پدرم زمانی که خانه‌اش را وقف کرد به دنبال این بود تا هنر را ماندگار کند و اینکه شهرداری تهران تصمیم گرفت تا نام عزت‌الله ‌انتظامی را به همراه سردیس او در این محله جانمایی و نامگذاری کند به‌طور حتم نگاهی همسو با نگاه پدر را دنبال می‌کند و قصد دارد تا یاد او را در میان هنرمندان زنده نگه دارد و این حمایت‌های شخصی پدر از جامعه هنر و حمایت سازمانی مانند شهرداری از پدر هر دو شایسته و قابل تقدیر است و این حمایت‌ها باید از سوی سازمان و نهادها تدوام داشته باشد.» پسر استاد انتظامی در ادامه افزود: «نباید فراموش کنیم که نامگذاری این خیابان به نام پدر و مشاهده سردیس او در محله و تبدیل خانه‌اش به موزه همه از عوامل مؤثر برای رشد، تقویت و تشویق به روی آوردن به کار حرفه‌ای هنر است.»

۳ گردهمایی در موزه سینما با حضور شهردار تهران

هنرمندان سرمایه‌های کشورند
گردهمایی هنرمندان و خانواده استاد انتظامی با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران و شهردار منطقه در موزه سینما سومین برنامه بزرگداشت استاد انتظامی بود. «پیروز حناچی» شهردار تهران از مهمانانی بود که در این مراسم حضور یافت. او با اشاره به اینکه هنرمندان سرمایه‌های ارزشمندی هستند و باید به آنها توجه داشت، گفت: «مردم از هنرمندان، خاطره‌های به یادماندنی دارند و ما می‌توانیم با برگزاری چنین بزرگداشت‌ها و یا نامگذاری برخی از خیابان‌ها به نام‌شان این یادها را زنده نگه داریم. امیدوارم بتوانیم قدمی هرچند کوتاه برای گرامیداشت یاد این عزیزان برداریم.» شهردار تهران در ادامه افزود: «از استاد بارها شنیده‌ایم که گفت من بچه سنگلجم و چقدر این روزها جای این ارادت‌ها به محله‌ای که در آن زندگی می‌کنیم خالی است. ما در دوره حاضر تلاش کرده‌ایم که شهر را به ارزش‌های تاریخی و معنوی آن نزدیک‌تر کنیم. شهرهای هوشمند دنیا شهرهایی هستند که به روی چنین مسائلی سرمایه‌گذاری می‌کنند مانند سرمایه فرهنگ، هنر و تاریخچه‌هایی که دارند. در نهایت باید به این نکته اشاره کنم که برای رفع مشکلات در این حوزه‌ها مردم باید خودشان را سهیم بدانند و با سازمان‌ها و نهادها مشارکت لازم را داشته باشند.»

۴ حفظ خانه هنرمندان
حضور چهره‌های سرشناس ویژگی خاصی به مراسم داده بود. «شهرام گیل‌آبادی» مدیرعامل خانه تئاتر درباره استاد عزت‌الله ‌انتظامی به حاضران در مراسم گفت: «استاد همیشه پیگیر احوال سایر هنرمندان بودند و یکبار از ما سراغ سعدی افشار را گرفتند. این سراغ گرفتن ایشان از هنرمندان دیگر، یعنی زندگی او الان در چه وضعیتی است و آیا زندگی بروفق مرادشان است. طی هماهنگی‌های لازم سری به استاد افشار زدیم و همانجا استاد مطرح کرد که چه خوب است خانه سعدی افشار تبدیل به خانه سیاه‌بازی شود ولی آن خانه فروخته شد و متأسفانه این پیشنهاد جدی گرفته نشد و استاد یک جا گفتند که سعدی افشار نمونه دیگری در کشور ندارد و چرا نباید حداقل یاد او را زنده نگه داریم. اینکه حالا خیابان سپند سابق در خیابان موحد دانش به اسم استاد انتظامی تغییر کرده، در حقیقت یاد استاد را زنده نگه داشته‌ایم و هر شهری با نام چهره‌های محبوبش زنده نگه داشته می‌شود و اگر آدم‌ها نباشند شهر دیگر زنده نیست. با نامگذاری خیابانی به نام استاد انتظامی یاد و خاطره هنرمندان در محله زنده می‌ماند.»

«مهران عباس انارکی» مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره موزه سینما: 
هدف بزرگداشت استاد بود

مرحوم استاد انتظامی مؤسس موزه سینما و نخستین مدیرعامل موزه بود. هدف از برگزاری مراسم بزرگداشت استاد، مرور خاطرات ایشان در زمان حضورشان در موزه سینما بود. اکنون آثار این هنرمند در بخشی از موزه سینما به نمایش درآمده و تندیسی نیز از استاد در موزه نگهداری می‌شود.

«سیدحمید موسوی» شهردار منطقه یک:
خانه مشاهیر ملی موزه می‌شود

آنچه در حفظ هویت شمیرانات و منطقه شمال تهران مهم است، شناسایی بناهای تاریخی و خانه افراد مشهور است. این بناها شناسایی، بازسازی، مرمت و براساس موضوع تبدیل به موزه می‌شوند. نمونه این بناها در منطقه۱ بسیار است. مهم‌ترین خانه‌ها در شمیرانات که تبدیل به موزه شده‌اند موزه زمان، خانه دکتر حسابی، خانه دهخدا، موزه باغ ایرانی و همین عمارت باغ فردوس است. خانه مرحوم استاد عزت‌الله‌ انتظامی اکنون تبدیل به موزه برای نگهداری وسایل شخصی استاد و پاتوقی برای جامعه هنر شده است. همچنین خانه نیما که ۶ ماه پیش توسط شهرداری خریداری و تملک شد و اکنون با کمک اداره زیباسازی شهرداری شهر تهران در حال بازسازی و مرمت است و به‌زودی شهروندان شاهد افتتاح خانه موزه نیما خواهند بود.

کد خبر 452568

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha