سال ۱۳۸۸ توسط یک گروه دوستدار کودک مؤسسه‌ای تشکیل شد و مؤسسانش نام «کودکان فرشته‌اند» را برای آن انتخاب کردند.

کودکان کار

  همشهری آنلاین_ زینب زینال‌زاده:‌  اکنون این مؤسسه خیریه مردمی‌ با کمک خیّران و حمایت مردم نوعدوست بیش از ۱۰ سال است که به کودکان زیر ۱۶ سال خدمات آموزشی و درمانی ارائه می‌دهد. مددجویان این مؤسسه در وهله اول ساکنان منطقه ۷ و بعد مناطق محروم پایتخت بودند، اما در گذر زمان دایره فعالیت مؤسسه گسترده شد و اکنون مددجویانی از استان‌های محروم چون سیستان و بلوچستان زیر چتر حمایتی این خیریه قرار گرفته‌اند. «فائزه ولی» یکی از مؤسسان و مدیر روابط‌عمومی‌ خیریه توضیحات بیشتری از فعالیت‌هایشان می‌دهد.  

کودکان، شهروندان کوچک هستند و باید از حقوق شهروندی برخوردار باشند. در همین راستا سال‌ها قبل کمپین «تهران، شهر دوستدار کودک» راه‌اندازی شد و «الهام فخاری» عضو شورای اسلامی ‌شهر تهران هم با پیوستن به این کمپین از آن حمایت کرد. این کمپین به دنبال مطالبات کودکان است و قصد دارد زمینه را برای زیست بهتر کودکان فراهم کند.  


نکته مهم این است که ۱۰ سال پیش که خبری از این کمپین نبود، عده‌ای دست به دست هم دادند و مؤسسه‌ای با عنوان «کودکان فرشته‌اند» تشکیل دادند. هدف این عده حمایت از کودکان بود که به گفته «فائزه ولی» همه کودکان نیازمند، بدسرپرست، بی‌سرپرست و بیمار، می‌توانند مددجوی آن شوند. او می‌گوید: «خدمت‌رسانی مؤسسه به کودکان زیر ۱۶ سال است و بیشتر فعالیت‌هایمان روی آموزش و درمان متمرکز شده است. » به گفته او، اکنون حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ کودک به‌عنوان مددجویان ثابت از مؤسسه خدمات دریافت می‌کنند.
تهیه پوشاک، بسته‌های آموزشی و اقلام خوراکی برای خانواده کودکان نیازمند و تأمین هزینه‌های دارو و درمان مهم‌ترین فعالیت این مؤسسه خیریه است.  
«ولی» به تشکیل گروه‌های جهادی هم اشاره و عنوان می‌کند: «ابتدا خدمت‌رسانی در تهران انجام می‌شد، اما با بررسی‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که کودکان استان‌های دیگر هم نیاز به حمایت دارند. بنابراین گروه‌های جهادی تشکیل دادیم و در حد توان تلاش کردیم کمبودهای آموزشی و درمانی آنها را رفع و امکانات ورزشی و تفریحی برایشان فراهم کنیم. »
با شیوع بیماری کرونا فعالیت‌های این مؤسسه کاهش پیدا نکرد و با راه‌اندازی صفحات مجازی و تولید برنامه‌های مفرح و شاد و البته آموزشی تلاش کردیم کودکان در قرنطینه خانگی روزهای خوشی را تجربه کنند.  
او درباره خدمت‌رسانی به کودکان بیمار بستری در بیمارستان هم می‌گوید: «پس از هماهنگی با مسئولان بیمارستان‌ها، در بخش‌های بیمارستانی به‌صورت آنلاین جنگ شادی و برنامه‌های ویژه کودکان پخش کردیم. البته این برنامه همچنان ادامه دارد و در بیمارستان‌های مختلف ویژه کودکان اجرا می‌شود. »
به گفته «ولی» تهیه ماسک و حضور در مددسراها هم بعد از اپیدمی بیماری کرونا در دستور کارشان قرار گرفت: «حدود ۱۵ هزار ماسک با کمک خیّران تهیه و در مراکز درمانی و مددسراها توزیع شد. علاوه بر آن نیروهای داوطلب مؤسسه پس از فراگیری دوره‌های آموزشی، به مددسراها رفتند و اصول بهداشتی را به مددجویان آموزش دادند.»

  • شهردار منطقه ۱۱ خبر داد / افتتاح مرکز ساماندهی کودکان‌کار

مرکز ساماندهی کودکان‌کار و خیابان خرداد امسال در منطقه ۱۱ مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.  
شهردار منطقه ۱۱ تهران با اعلام این خبر گفت: «مرکز ساماندهی کودکان‌کار و خیابان منطقه ۱۱ تحت عنوان مرکز پرتو با حمایت خیّران و سازمان‌های مردم‌نهاد آماده مهارت‌آموزی به نوجوانان شده و خرداد امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. »
به گفته «نصرالله‌آبادیان» تعداد کودکان‌کار در محله‌های مرکزی پایتخت تقریباً چشمگیر است و با توجه به ضرورت ساماندهی و رسیدگی به وضعیت آموزشی این کودکان و همچنین ایجاد شرایط مناسب ورود به بازار کار و برخورداری از کیفیت بهتر زندگی، راه‌اندازی «مرکز پرتو» به‌عنوان نخستین مرکز ساماندهی کودکان‌کار و خیابان در مرکز تهران در دستور کار شهرداری منطقه ۱۱ قرار گرفت.  
او ادامه می‌دهد: «تاکنون زیرساخت‌های مناسب برای ساماندهی کودکان‌کار و خیابان در منطقه ۱۱ فراهم نبود تا اینکه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۱ بعد از بررسی‌های متعدد و مطالعات کارشناسی با همکاری اداره املاک منطقه، به جانمایی مکان مناسب برای تحقق این امر اقدام کرد و در نهایت با اختصاص ساختمانی برای ایجاد مرکز پرتو و ساماندهی کودکان‌کار با مشارکت خیّران و سازمان‌های مردم‌نهاد به‌زودی شاهد بهره‌برداری از این مرکز خواهیم بود. »
شهردار منطقه ۱۱ با اشاره به ساختمان مهیا شده برای راه‌اندازی مرکز پرتو منطقه ۱۱ در مساحتی به وسعت ۵۰۰‌مترمربع اظهار می‌کند: «زیر بنای مرکز پرتو منطقه ۱۱ حدود ۲۵۰‌مترمربع است که در خیابان شوش، نرسیده به میدان راه‌آهن، کوچه شهید بهرام بیگی، پلاک یک واقع شده است. »
شهردار منطقه ۱۱ یادآورشد: «کارکرد مرکز مهارت‌آموزی پرتو توانمندسازی و حرفه‌آموزی به کودکان‌کار و خیابان در رده سنی ۱۴ تا ۱۸ سال است و کودکان می‌توانند با شرکت در کلاس‌های آموزشی در رشته‌های گرافیک، مکانیک، کامپیوتر، نقشه‌کشی، زبان انگلیسی، خیاطی، آرایش و پیرایش، برق و مهارت‌های زندگی توانمند شوند. دروس تقویتی و پایه (برای دختران وپسران) در ۳ کلاس آموزشی و ۳ سالن کارگاهی در رشته‌های فوق برای این کودکان برگزار می‌شود. »
با افتتاح مرکز پرتو در منطقه ۱۱ هم کودکان‌کار و خیابان در دوره‌های آموزشی مرکز توانمند می‌شوند و هم خانواده‌های آنها خدمات حمایتی ویژه آسیب‌دیدگان اجتماعی مانند سبدهای کالا و اقلام ضروری را دریافت می‌کنند.  
 

کد خبر 521071

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha