سال‌ها در یک محله زندگی کرده‌اند و از زیر و بم محله‌شان آگاه هستند. معتمدان محل سنگ صبور اهالی‌اند هستند.

یاران شهر

همه معتمدان همسن و سال نیستند، اما یک وجه مشترک دارند و آن احساس مسئولیت نسبت به حل مسائل محله است. معتمدان با حوصله پای حرف‌ها می‌نشینند و به دنبال راه‌حل هستند و چه راه‌حلی بهتر از اینکه گره‌ مشکلات محلی به دست یاران‌شهر باز شود. افرادی که ‌ریز و درشت مشکلات و مسائل محله را از زبان معتمدان می‌شنوند و برای حل آن تلاش می‌کنند، به واقع یاران‌شهر هستند. در این گزارش پای صحبت معتمدان محلی نشستیم و درباره اتفاقات خوبی که با همکاری یاران‌شهر در محله‌شان افتاده صحبت کردیم.

شوکت محمدی‌ـ محله زرگنده

  • سپردن کارها به مردم نتیجه خوبی دارد

یاران‌شهر گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات مردم محل هستند و با توجه به توان اجرایی و امکاناتی که دارند می‌توانند برای رفع مشکلات اقدام کنند. در محله ما به همت شورایاران کارهای خوبی از جمله روکش آسفالت خیابان‌ها و کوچه‌های فرعی انجام شده‌است. یکی از مطالبات مردم واگذاری باشگاه ورزشی خیابان شهید دلیری برای عموم است. زمین چمنی هم انتهای بلوار آرش در اختیار دانشگاه آزاد است که بی‌استفاده مانده‌، شورایاری پیگیر این موضوع هم بود که به جایی نرسید. سپردن امور محله به مردم کار درستی است و نتیجه خوبی هم دارد که بارها شاهد آن بوده‌ایم. ولی اگر اختیارات اعضای شورایاری بیشتر باشد به نظر می‌رسد به نتایج بهتری برای مردم محله برسیم. اعضای شورایاری داوطلبانه سرکار حاضر می‌شوند تا محله‌شان را به بهترین شکل ممکن و با همکاری همه ساکنان محله اداره کنند.

 ابوالقاسم بهاری‌ـ محله آرارات

با وجود اینکه حدود ۲ دهه از ایجاد نهاد شورایاری می‌گذرد، به نظر می‌رسد این نهاد مردمی هنوز برای همه مردم شناخته شده نیست و مردم از نقش و وظیفه آن، چنان که باید و شاید مطلع نیستند. برخی فکر می‌کنند شورایاری بخشی از شهرداری است در حالی که شورایاری پارلمانی محلی است که برای تسهیل در حل مشکلات محله فعالیت می‌کند. برای حل مشکلات محله باید مراحل نیازسنجی، تأمین بودجه و اجرا طی شود. مرحله اول که اصلی‌ترین مرحله است به کمک شورایاران انجام می‌شود. یکی از کارهای خوبی که در محله ما انجام شده، رفع بن‌بست یکی از کوچه‌ها به کمک شورایاران بود. این موضوع شاید مشکل کوچکی باشد اما برای ساکنان خیلی مهم بود، زیرا در حال حاضر دسترسی محلی و تردد آسان‌تری دارند. رسیدگی به این مشکلات محلی و ‌ریز از اهم وظایف شورایاری است.

امیرحسین کشانی‌ـ محله صدر

  • رساندن مشکلات محله به گوش مدیران شهری

اگر خوشبینانه نگاه کنیم، شورایاری در محله ما توانسته بخشی از مشکلات شهری را حل و فصل کند. مردم مشکلات شهری را به گوش شورایاران می‌رسانند اما حل مشکلات به اختیارات و بودجه‌ای که در اختیار شورایاری محله است مربوط می‌شود. بیشتر این بودجه هم صرف نگهداشت شهر می‌شود تا کارهای عمرانی و پروژه‌های کلان. این نکته را هم باید در نظر داشته باشیم که ما مسائل را به گوش شورایاران می‌رسانیم، اما آنها قدرت اجرایی ندارند و نمی‌توانیم از شورایاران انتظار داشته باشیم که آستین همت بالا بزنند و طرحی را در محله اجرا کنند. آنها فقط پیشنهادهای مردم محله را بی‌واسطه به گوش مسئولان می‌رسانند. در محله ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیازسنجی شد و شاهد اقدامات خوبی بودیم. به‌عنوان مثال کوچه‌های پارسا و شهید غلامرضا کشانی که پله‌هایشان قدیمی و شکسته بود، سنگفرش شد تا اهالی بتوانند راحت و بی‌دردسر در این کوچه‌ها تردد کنند.

مهدی سعیدی‌زاده‌ـ محله اختیاریه

  • چشم انتظار رفع نیازها

در نگاه کلی به مقوله شورایاری در محله‌ها می‌توان گفت که در دوره‌های اول شاهد حضور مستمر و پررنگ شورایاران در محله‌ها بودیم. به اعتقاد من اگر اختیارات نهاد شورایاری در محله روز به روز بیشتر شود، حتماً گره‌های بزرگ‌تری از مشکلات مردم محله باز می‌شود. به‌عنوان مثال، در محله ما معضل کمبود پارکینگ شدید است و مردم بارها از شورایاران خواسته‌اند تا از مدیران شهری بخواهند درباره راه‌اندازی پارکینگ طبقاتی در میدان اختیاریه اقدام کنند. تعامل با املاک معارض در اجرای طرح‌ها از سوی شورایاران محله می‌تواند اجرای طرح را تسهیل کند و سرعت ببخشد. اولویت داشتن نظر شورایاران در اجرای پروژه‌های شهری بی‌شک به نفع مردم محله است. شورایاران در انجام کارهای فرهنگی از جمله برپایی مراسم مذهبی و جشن‌های مناسبتی همواره حضور پررنگی در محله‌ها داشته‌اند. مردمی که اعضای شورایاری را انتخاب می‌کنند به آنها اعتماد دارند و چشم امیدشان برای حل مشکلات محله و ایجاد رفاه و آسایش در محله به شورایاران است.

محمد امین نجارزاده- محله سید خندان

  • ساخت مسجد محله با همکاری شورایاران

هر چه اثرگذاری شورایاران بیشتر شود، مردم محله نفع بیشتری می‌برند. چرا که شورایاران نظر مردم و مشکلات محله‌ را بی‌واسطه به گوش مدیران شهری می‌رسانند و برای به سرانجام رسیدن نتیجه، پیگیری می‌کنند و کارها به شکل مردمی انجام می‌شود. یکی از درخواست‌های اهالی محله سید خندان ساخت مسجد در محله بود که این درخواست با ساخت مسجد امام علی(ع) در جنب سرای محله به ثمر رسید و رضایت اهالی را در بر داشت. از دیگر اقداماتی که با همکاری اهالی و شورایاران در محله ما در دست اقدام است باید به ساخت دارالقران در خیابان جلفا اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین معضلات اهالی واقع شدن محله در محدوده طرح ترافیک زوج و فرد ‌است. اتفاقی که باعث می‌شد مردم ساکنان این محدوده حتی برای تردد در همین محله و نه مسیرهای دورتر هم به دردسر بیفتند. مسئله دیگر در محله ما وجود فضای بی‌دفاع شهری در کنار مدرسه دخترانه شهید مفتح است که به محلی برای کارتن‌خواب‌ها تبدیل شده‌ است. این موضوع هم به گوش شورایاران محله رسیده و امیدواریم با تلاش آنها و جدی گرفتن بیشتر طرح‌ها و پیشنهادهای شورایاران از سوی مدیران شهری، شاهد سرو سامان گرفتن این آسیب اجتماعی باشیم.

علی‌اکبر فرهنگ‌پورـ محله داودیه

  • در قبال محله‌مان مسئولیم

یکی از وظایف شورایاران می‌تواند این باشد که دقت مردم را نسبت به آنچه در محله‌شان می‌گذرد، بیشتر کنند. شهروندانی که محله را از آنِ خود بدانند، حتماً در قبال آن احساس مسئولیت می‌کنند. به نظر من وظیفه شورایاری فقط این نیست که درخواست‌های مردم را به سرانجام برساند. هرچند پیگیری برای رفع مشکلات از اهم وظایف شورایاری است. هر محله پایتخت ویژگی خاص خودش را دارد و شهروندان هم مطالبات خاص خود را دارند. اغلب اهالی محله ما میانسال هستند. در واقع، بیشتر ساکنان این محله پدربزرگ و مادربزرگ‌هایی هستند که فرزندان‌شان خارج از کشور زندگی می‌کنند. طبیعی است که محله باید برای این قشر از ساکنان مناسب‌سازی شود. به‌عنوان مثال یکی از مشکلات محله‌ ما مکانیزه نبودن پل‌های عابرپیاده است. با پیگیری شورایاران پل عابرپیاده مترو میرداماد مکانیزه شد تا اهالی بتوانند از آن استفاده کنند. از سویی دیگر این محله با توجه به مراکز تجاری و اداری، جمعیت شناور زیادی در روز دارد.

کد خبر 448523

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha