همشهری آنلاین: مرحله نخست بورس فرآورده‌های نفت و پتروشیمی در جزیره کیش راه‌اندازی شده است.

غلامحسین نوذری -وزیر نفت- روز یکشنبه 28 بهمن، در مراسم گشایش مرحله نخست بورس نفت که به عرضه فرآورده‌های نفت و پتروشیمی اختصاص داشت، گفت:
عرضه فرآورده‌های نفتی در "بورس فرآورده‌های نفت و پتروشیمی" زمینه ساز عرضه نفت خام در بازار سهام در آینده نزدیک است.

وی ادامه داد: علی‌رغم آنکه 100 سال از اکتشاف و تولید نفت در ایران می‌گذرد، اما در عمل سهم ما از تجارت بین‌المللی نفت در جهان در حد صفر بوده است ولی بورس نفت زمینه ورود ایران به عرصه تجارت بین‌المللی نفت را فراهم می‌کند.

وی در ادامه این مراسم که خبر آن را خبرگزاری ایرانا منتشر کرده، افزود: فعالیت بورس نفت، همراه با برنامه منسجم و اداره عقلانی آن و همچنین همدلی و صمیمیت دست اندرکاران این بخش علاوه بر آنکه نقش موثری در پیشرفت اقتصادی کشور خواهد داشت، زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در بخش نفت خواهد شد.

نوذری در ادامه اظهار داشت: البته در همه این سال‌ها ما فروشنده خوبی بودیم و ارز لازم برای اقتصاد کشور را تامین می‌کردیم، اما هدفی که به راه اندازی بورس نفت منجر شد، بسیار فراتر و بزرگ‌تر از آن است. زیرا ما می‌خواهیم از این پس سهمی در تجارت ( داد و ستد) نفت درجهان داشته باشیم.

وی تجارت نفت را یکی از پیچیده‌ترین و پررونق‌ترین بازارها در جهان توصیف کرد و گفت: طبق بررسی‌های انجام شده ، ایران در طول یکصد سال اخیر، ‪ ۶۳‬میلیارد بشکه نفت تولید کرده است که این میزان با احتساب مایعات گازی به حدود ‪ ۷۰‬میلیارد بشکه نفت و مواد هیدروکربوری می‌رسد.

وی میزان تولید گاز ایران طی یکصد سال اخیر را حدود ‪ ۳‬تریلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: بخشی از آن به محصولات پتروشیمی تبدیل و بخش دیگر به مصرف داخلی رسیده است.

وزیر نفت سپس ایجاد فضای رقابتی را در تجارت نفت، مهم توصیف کرد و گفت: در بحث فروش نفت، همکاران قابل اعتمادی در وزارتخانه فعال هستند که این کار را با دلسوزی انجام می‌دهند، اما فضای رقابتی در این حوزه،میدان دیگری است. اگر فضای رقابتی وجود داشته باشد،حتی یک لحظه غفلت می‌تواند به سال‌ها عقب ماندگی منجر شود.

نوذری در ادامه اظهار داشت: هرثانیه در بازار بورس بین‌المللی به سودو زیان کلان می‌انجامد. اکنون این فضا در کشور ایجاد شده است.

وی دولت نهم را دولتی عمل‌گرا و تصمیم گیر توصیف کرد و گفت: سال‌ها بحث راه اندازی بورس نفت مطرح بود، اما به مدد عمل‌گرا بودن دولت نهم، امروز این ایده‌ها و تئوری‌ها شکل عملی به خود گرفته است و فضایی باز فراهم شد تا معاملات بین‌المللی نفت در ایران انجام شود.

وزیر نفت به ظرفیت‌های معامله فرآورده‌های نفتی در بورس نفت اشاره کرد و افزود: سالانه ‪ ۲۰‬میلیون تن تولید پتروشیمی داریم که این میزان تا پایان امسال به ‪ ۲۲‬میلیون تن خواهد رسید و در سال آینده به ظرفیت تولید حدود ‪۴۵‬ میلیون تن مواد پتروشیمی دست خواهیم یافت. فراورده‌های دیگر مانند نفت کوره نیز برای عرضه در این مجموعه تولید وجود دارد.

نوذری تاکید کرد، بورس نفت در مقایسه با سایر کالاها پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که یکی از دلایل آن، حجم بالای معاملات است. به طور مثال، نفت فیزیکال یا نفتی که به صورت واقعی در بازار جهانی معامله می‌شود، حدود ‪۸۵‬ میلیون بشکه در روز است، اما گاهی معاملات کاغذی در این بخش به ‪ ۱۰‬برابر هم می‌رسد و در برخی روزها تا یک میلیارد و ‪ ۲۰۰‬میلیون بشکه نفت در معاملات کاغذی داد و ستد می‌شود.

وی در مراسم یاد شده این احتمال را مطرح کرد که بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی و یا حتی در داخل کشور، فعالیت بورس نفت را کنترل کنند تا از میزان موفقیت آن مطلع شود.

نوذری در پایان از دست اندرکاران بورس نفت خواست گام نخست را به خوبی بردارند، تا این کار حساس با موفقیت انجام شود.

کد خبر 44500

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز