همایش بین‌المللی بنای آینده مطمئن برای منطقه آسیای جنوب غربی، با حضور کارشناسان داخلی و خارجی و با سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در تهران آغاز شد.

اکبر هاشمی رفسنجانی ظرفیت همکاری‌های اقتصادی میان 25 کشور واقع در آسیای جنوب غربی را بسیار بالا دانست و با اشاره به ظرفیت اقتصادی بالایی که سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی اصل 44 برای ایران فراهم کرده است، از عقب‌ماندگی چند ساله از اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله سخن گفت.

وی افزود: اما در سند چشم‌انداز 20 ساله کشورمان مقرر شده در میان 25 کشور منطقه آسیای جنوب غربی به رتبه نخست دست یابیم و هدف این همایش نیز این است که راه‌های رسیدن به آینده‌ای مطمئن برای حرکت‌های توسعه‌ای در منطقه بررسی شود.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به این که 60 درصد منابع انرژی فسیلی دنیا در منطقه آسیای جنوب غربی واقع است، گفت: انرژی هم‌اکنون حرف اول توسعه و رفاه را در سطح جهان می‌زند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری امنیت را نیاز اساسی آسیای جنوبی غربی دانست و گفت: سیاست‌های کلی تعامل منطقه‌ای که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده، راه را مشخص کرده و بر اساس آن، اولویت کاری ما توسعه همکاری‌های منطقه‌ای است و اگر سطح تعامل کشورهای منطقه با یکدیگر مطلوب باشد، رسیدن به اتحادیه‌ای همچون اتحادیه اروپا دور از دسترس نخواهد بود.

وی افزود:‌ سند چشم‌انداز و سیاست‌های اصل 44 ظرفیت بسیار خوبی برای کشور ایجاد کرده که متأسفانه چند سالی است از اهدافمان عقب افتاده‌ایم و باید این عقب‌افتادگی را طی سال‌های آینده جبران کنیم و بر سرعت توسعه خود بیفزاییم.

توصیه‌هایی برای توسعه منطقه‌ای

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این همایش در سخنرانی خود با عنوان همگرایی منطقه‌ای، توسعه و رقابت در منطقه آسیای جنوب غربی، ثبات و توسعه را 2 مقوله اصلی منطقه آسیای جنوب غربی عنوان کرد.

وی راهبرد پیشنهادی خود برای آسیای جنوب غربی را رقابت برادرانه عنوان کرد و افزود:‌ کشورهای منطقه می‌توانند همچون رقابت بنگاه‌های اقتصادی به رقابت با یکدیگر برخیزند و بهره‌وری منطقه را افزایش دهند.

این همایش روز چهارشنبه 24 بهمن با سخنرانی شهردار تهران ادامه می‌یابد و بعدازظهر با سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی پایان خواهد پذیرفت.

کد خبر 44131

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز