گروه اقتصادی: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: در میان 25 کشور آسیای جنوب غربی، ایران با در اختیار داشتن 554 میلیارد دلار تولید ناخالص ملی بر اساس قدرت برابری خرید سال 2005 میلادی، رتبه دوم را دارد.

به گزارش همشهری، علی آقا محمدی دیروز  در جمع خبرنگاران افزود: در این میان رتبه اول از آن ترکیه با 611 میلیارد دلار، رتبه سوم از آن پاکستان با 387 میلیارد دلار، رتبه چهارم از آن عربستان با 364 میلیارد دلار و رتبه پنجم از آن مصر با 240 میلیارد دلار است.

به گفته وی، این در حالی است که ایران از نظر برخی از شاخص‌ها از سایر کشورهای این منطقه عقب‌تر است که برای نیل به سند چشم‌انداز 20 ساله باید در این بخش‌ها نیز توسعه یابیم.

وی با اشاره به اینکه تحقق سند چشم‌انداز و رسیدن ایران به رتبه نخست در منطقه مستلزم رشد اقتصادی، رفع موانع و همگرایی لازم میان کشورهای منطقه است، اظهار کرد: به همین منظور در روزهای 23و 24 بهمن ماه امسال، همایش بین‌المللی بنای آینده‌ای مطمئن برای منطقه آسیای جنوب غربی با همکاری دبیرخانه مجمع تشخیص و مؤسسات علمی و پژوهشی برگزار می‌شود.

مسئول برگزاری این همایش همچنین گفت: برای نیل به سند چشم‌انداز 20 ساله که در طول 4 برنامه توسعه روند اجرایی توفیق آن مورد بررسی قرار می‌گیرد باید به نرخ رشد سالانه 8 درصد برسیم.

وی در پاسخ به این پرسش که با روند فعلی نرخ رشد، ظاهرا از برنامه عقب هستیم، اظهار کرد: نرخ رشد اقتصادی در سال 1384 که سال پایه برنامه است، 7/5 درصد بوده است. این نرخ در سال گذشته به 2/6 درصد بالغ شده است که خود نشانگر شتاب مثبت در این روند است.

آقا محمدی تأکید کرد: توفیق در اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، موجب رشد بهره‌وری می‌شود.

وی در عین حال گفت: برای نیل به نرخ رشد 8 درصدی باید نرخ رشد سرمایه‌گذاری هم به 2/12 درصد بالغ شود.

کد خبر 42518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز