جمعه ۱۶ آذر ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

بانک مرکزی از ادامه رشد اقتصادی ایران در سال 85 خبر داد.

بنابر گزارش بانک مرکزی و بر اساس برآوردهای اولیه، روند رو به رشد اقتصاد ایران در سال ١٣٨٥ تداوم یافت به نحوی که تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و به قیمت‌های ثابت سال ١٣٧٦ از ٤٢٠٩٢٨ میلیارد ریال در سال ١٣٨٤، به رقم ٤٤٦٨٨٠ میلیارد ریال بالغ شد که گویای 2/6 درصد رشد می‌باشد.

یادآور می‌شود که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سال ١٣٨٤ معادل ٧/٥ درصد برآورد گردیده که در نتیجه بخش واقعی اقتصاد در سال ١٣٨٥، از 5/0 واحد درصد افزایش در نرخ رشد برخوردار بوده است.

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سال ١٣٨٤ در برآورد پیشین 4/5 درصد گزارش شده بود.

با دریافت اطلاعات جدید از وزارت جهادکشاورزی، ارزش افزوده گروه کشاورزی در سال مذکور مورد تجدیدنظر قرار گرفت و در نتیجه از 1/7 درصد به 3/9 درصد افزایش یافت که منجر به تغییر در نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در آن سال شد.

کاهش رشد بخش کشاورزی

برآوردهای ارزش افزوده گروه کشاورزی نشان می‌دهد که رشد ارزش افزوده گروه مذکور، با کاهشی محسوس در حد 7/4 درصد متوقف شده است.

بر اساس آمارهای مقدماتی وزارت جهادکشاورزی، تولید محصولات عمده این گروه که شامل گندم، جو، برنج، محصولات باغی و محصولات اصلی دامی‌ است در سال ١٣٨٥ به ترتیب 5/2، 5/3، 6/4-، 6/4 و 3/6 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد داشته است.

یادآور می‌شود که طبق اطلاعات قبلی واصله از وزارت جهاد کشاورزی، نرخ‌های رشد مذکور نسبت به سال ١٣٨٤ به ترتیب برابر با 8/2-، 1/24، 9/1، 1/5 و 3/6 درصد بوده است.

رشد بخش نفت

در سال ١٣٨٥، نرخ رشد ارزش افزوده گروه نفت به 3 درصد رسید که از علل آن می‌توان به افزایش صادرات نفت خام بیع متقابل، صادرات میعانات و مایعات گازی، صادرات گاز طبیعی، فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه‌های داخل و صادرات فرآورده‌ها‌ی نفتی اشاره کرد.

با در نظر گرفتن مجموع عوامل، در نهایت ارزش افزوده گروه نفت در سال ١٣٨٥ به قیمت‌های ثابت سال ١٣٧٦، به ٤٧٥٤٦ میلیارد ریال بالغ شد. این رقم در مقایسه با نرخ رشد 0.6 درصدی ارزش افزوده این گروه در سال ١٣٨٤، ٢/٤ واحد درصد افزایش یافته است.

رونق صنعت

گروه صنایع و معادن در سال ١٣٨٥ نرخ رشدی معادل ٥/٨ درصد را تجربه کرد که در مقایسه با سال ١٣٨٤ با افزایش 8/1 واحد درصدی در نرخ رشد روبه‌رو بود.

در بین زیر بخش‌های این گروه، بخش ساختمان رشد ملایمی را تجربه کرد. برآوردهای مقدماتی از بخش صنعت نیز گویای رشد 5/9 درصدی می‌باشد.

شایان ذکر است که ارزش افزوده فصول چهارگانه سال ١٣٨٥ بخش مذکور، بر اساس شاخص تولید کارگاه‌هایی بزرگ صنعتی ( تهیه شده توسط اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی) برآورد شده است.

بر اساس برآورد اداره آمار اقتصادی، رشد رقم شاخص مذکور در سال ١٣٨، 8/8 درصد گزارش شده است.

تجدیدنظر انجام شده در شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی بر اساس افزایش پوشش آماری کارگاه‌های فعال با ١٠٠ نفر کارکن و بیشتر، صورت پذیرفته است.

کد خبر 38505

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز