همشهری آنلاین: رییس کل بانک مرکزی، موجودی حساب ذخیره ارزی را هشت میلیارد دلار اعلام کرد

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا، دکتر طهماسب مظاهری در خصوص انتقادات مطرح شده در زمینه برداشت از حساب ذخیره ارزی، تصریح کرد: وقتی در این خصوص می‌خواهیم به مردم آمار و اطلاعات بدهیم، این اطلاعات باید دقیق باشد.

وی افزود: روشی که برای محاسبه میزان ورودی حساب ذخیره بکار می‌گیریم، باید با همان روش میزان برداشت از حساب اندازه‌گیری شود، تا به عدد واقعی موجودی برسیم.

مظاهری اظهار داشت: اگر میزان ورودی را نقدی حساب می‌کنیم، هزینه‌ها را نیز باید نقدی محاسبه کنیم و براین اساس، در زمان حاضر موجودی حساب ذخیره ارزی هشت میلیارد دلار است.

رییس کل بانک مرکزی بااشاره به مصوبه مجلس در خصوص افزایش سرمایه بانک ها، اظهار داشت: این مصوبه یکی از اقدامات مهم دولت و مجلس بود.

وی افزود: اگر این تصمیم به خوبی توسط بانک‌ها مدیریت شود، آثار تورمی نیز در بر نخواهد داشت.

مظاهری تاکید کرد: این اقدام راه حل اساسی، کلیدی و ریشه‌ای برای تامین منابع مالی به منظور اعطای تسهیلات به طرح‌های تولیدی و فعال کردن شبکه بانکی است.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بر این اساس در مدت سه سال بخشی از منابع درآمدهای حساب ذخیره ارزی تا سقف ‪ ۱۵۰‬تریلیون ریال بابت بازپرداخت بدهی دولت به بانک‌ها و افزایش سرمایه دولت نزد بانک‌ها اختصاص می‌یابد.

مظاهری در خصوص آثار مثبت این تصمیم بر سیستم بانکی کشور اظهار داشت:
با این مصوبه، بانک‌ها منابع مورد نیاز برای اعطای تسهیلات و رونق اقتصادی را به دست می‌آورند و مجبور نیستند به دلیل کمبود منابع از بانک مرکزی استقراض کنند.

وی با بیان آنکه اضافه برداشت از حساب بانک مرکزی با هزینه ‪ ۳۴‬درصد در سال موجب تضعیف تراز سالانه بانک‌ها می‌شود، گفت: با توجه به مصوبه یادشده، کفایت سرمایه بانک‌ها بهبود خواهد یافت.

مظاهری خاطرنشان کرد: با مصوبه مجلس ایرادی که به دلیل بدهکاری دولت به بانک‌هامطرح می‌شد، برطرف می‌شود.

کد خبر 39701

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز