الناز عباسیان-خبرنگار: وقتی صحبت از کودکان‌کار می‌شود ناخواسته ذهن‌ها به سمت آسیب‌های اجتماعی و مشکلات فراوان می‌رود.

نمايشگاه كودكان كار

از تضعیف حقوق کودکان و بیکاری گرفته تا ترک تحصیل و بزهکاری و ده‌ها معضلی که زندگی این کودکان را تهدید می‌کند. این بار قرار است که از دریچه دیگری به کودکان‌کار بپردازیم و از اتفاقات شیرین و کارهای زیبای آنها صحبت کنیم. از نمایشگاهی که برای نخستین بار در منطقه۱۸ راه‌اندازی شد تا آثار و دستاوردهای این کودکان پرتلاش را به نمایش بگذارد. به بهانه برپایی نمایشگاهی از دستاوردهای کودکان عضو کانون‌های کودک سراهای محله، غرفه‌های جداگانه به آثار کودکان‌کار اختصاص داده شد که مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار گرفت. 

این نمایشگاه جذاب و دیدنی به مدت ۳روز با اجرای گروه نمایش موزیکال با لباس‌های رنگی و صورتک‌های کارتونی در سرای محله میزبان آثار کودکان شد. همهمه و شادی بچه‌ها حال و هوای دیگری به ساختمان سرای محله بخشیده است. از همان ابتدای ورودی سرا، طاق نصرتی با بنرها و کاغذهای رنگی بازدیدکننده‌ها را به این نمایشگاه متفاوت و جذاب دعوت می‌کند. کودکان با لباس‌هایی که نمادی از شغل‌های مختلف هستند به استقبال ما می‌آیند.

پسرکی که لباس مأمور راهنمایی و رانندگی به تن کرده برای راهنمایی به ما نزدیک می‌شود و غرفه‌ها را یک‌ به یک نشان ‌ما می‌دهد. هر روز طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته از هر سرای محله بیش از ۱۰۰کودک برای تماشای آثار به اینجا می‌آیند اما این روزها در اینجا کودکان، تنها نقش بازدیدکننده ندارند زیرا خودشان خالق آثارند. کودکان‌کار در کنار کودکانی که از سراهای محله آمده‌اند، دور هم جمع شده‌اند تا دست سازه‌هایشان را به یکدیگر و به‌ بزرگ‌ترها نشان دهند و بگویند که آنها هم می‌توانند خالق بهترین‌ها باشند. 

علیرضا از «مرکز پرتو» برای نمایش نقاشی‌هایش آمده است. می‌گوید: «صبح‌ها مدرسه می‌روم. بعد از مدرسه با پدرم با چرخ‌دستی در محله سبزی می‌فروشم. من همیشه روزنامه‌هایی را که لای آن سبزی می‌گذاریم می‌خوانم و دنبال نقاشی و عکس‌های رنگی هستم. وقتی در مدرسه به ما نقاشی آموزش داده شد خیلی خوشحال شدم. دوست دارم نقاشی و عکاسی را ادامه بدهم و یک نمایشگاه از کارهایم برپا کنم.» 

  • حمایت از استعدادهای ذاتی کودکان 

«سید محمد فیاض» شهردار منطقه ۱۸ سری به نمایشگاه دستاوردهای ۸ ساله کانون‌های کودک و کودکان‌کار زده است، می‌گوید: «حمایت مادی و معنوی از استعدادهای ذاتی کودکان از اولویت‌های برنامه‌های مدیریت شهری در حوزه اجتماعی و فرهنگی است. این نمایشگاه در راستای تحقق دستورالعمل‌های ابلاغی اداره کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران و با هدف ایجاد فضایی شاد، مفرح و فراهم آمدن زمینه تعامل و همکاری بیشتر با سازمان‌های مردم‌نهاد برای ارائه خدمات به کودکان دایر شده است.»

«مصطفی حسنی» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه۱۸ هم توضیحاتی درباره این نمایشگاه می‌دهد: «در این نمایشگاه آثار بیش از ٧٠٠کودک از محله‌های ١٨گانه منطقه۱۸ به همراه آثار ۱۰۰کودک کار با هدف کشف استعدادها و توانمندی‌های کودکان به نمایش گذاشته شده است. این کودکان پیش‌تر در کلاس‌های آموزشی خانه‌های کودک و مرکز آموزش کودکان کار(پرتو) آموزش‌دیده و با کمک مربیان خود آثاری نظیر نقاشی، اریگامی، کاردستی و تهیه بهترین‌ها از دورریختنی‌ها را تهیه کرده‌اند.

ایستگاه سرگرمی و خلاقیت، اجرای بازی‌های بومی و محلی، استعدادیابی، آموزش فرهنگ ترافیک و تفکیک زباله با بازی و زبان کودکانه از جمله بخش‌های این نمایشگاه است. البته کارگاه مشاوره ویژه والدین با موضوع‌های مرتبط با کودکان هم برای پدران و مادرانی که کودکانشان را همراهی کردند، برپا شده است. در پایان هم کودکان ضمن تماشای آثار خود و دوستان‌شان، کتاب و عروسک‌های دوستداشتنی هدیه می‌گیرند.»

کد خبر 434407

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha