پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
۰ نفر

علی‌الله‌سلیمی-دبیرتحریریه: فعالیت‌های عمرانی در شهر معمولاً با جابه‌جایی و انتقال برخی مراکز فرهنگی، اجتماعی و خدماتی در محله‌ها همراه است،

علي الله سليمي

که‌گاه می‌تواند ترکیب پیشین و آشنا برای ساکنان یک محله را برهم زند و وضعیت تازه‌ای را به وجود آورد که ممکن است این شرایط تازه برای عده‌ای خوشایند و برای گروهی دیگر ناخوشایند باشد. اتفاقی که با ساخت بزرگراه شهید محلاتی در شرق پایتخت افتاد و وضع تازه‌ای را در این بخش از شهر ایجاد کرد. موقعیت این بزرگراه به گونه‌ای است که اکنون به‌عنوان یکی از معابر اصلی جنوب‌شرق تهران محسوب می‌شود و یکی از ورودی و خروجی‌های اصلی پایتخت به بازار بزرگ تهران هم به شمار می‌رود.

این معبر مهم مواصلاتی از خیابان ۱۵ خرداد آغاز و به بزرگراه بسیج مستضعفین در منطقه ۱۴ختم می‌شود. با توجه به طول مسیر بزرگراه که نسبتاً طولانی است، اکنون در حاشیه این بزرگراه اماکن بازرگانی، رفاهی، تفریحی، علمی، مذهبی و هنری مختلفی قرار گرفته که شهروندان زیادی در این بخش‌ها فعالیت دارند. برخی از این مراکز و مکان‌ها پیش از ساخت بزرگراه، موقعیت مکانی متفاوتی داشته‌اند که اکنون در شرایط تازه‌ای قرار گرفته‌اند.

از جمله هنرستان«کمال وجودی» که قبلاً در دل یکی از محله‌های مسکونی شرق تهران بوده و حالا با تملک بخش‌هایی از بافت محله و ساخت بزرگراه شهید محلاتی، موقعیت مکانی هنرستان در حاشیه بزرگراه قرار گرفته است. در شرایط جدید، علاوه بر مشکلات‌ ترددی که در بخش‌هایی از بزرگراه دانش‌آموزان و کادر این مرکز آموزشی را تهدید می‌کند، وجود برخی مکان‌ها و مراکز خدماتی مانند پمپ بنزینی که در حاشیه هنرستان کمال وجودی قرار گرفته،

سلامت دانش‌آموزان و کادر این مرکز آموزشی را به خطر انداخته است. از بوی آزاردهنده‌ بنزین که در فضای مدرسه پخش می‌شود تا وجود تانکرهای ذخیره سوخت که در زمان حادثه و شرایط بحرانی می‌تواند خطرآفرین باشد. به نظر می‌رسد برای ساماندهی این موضوع باید مسئولان مربوطه با همفکری و تعامل شرایطی را فراهم کنند که محیط هنرستان ایمن‌تر شود و دانش‌آموزان و کادر آموزشی در فضای به مراتب امن‌تر به فعالیت بپردازند. 

کد خبر 436909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha