ثریا روزبهانی-خبرنگار: «مهران رجبی» شبیه چهره‌ای است که در فیلم‌هایش از او دیده‌ایم؛ دوست داشتنی، خوش‌اخلاق، شوخ و خونگرم. این خصوصیات را زمانی که همراه او وارد منطقه شدیم.

بوستان رز

در نحوه ارتباطش با اهالی حتی در سال گذشته حضور فعال و چشمگیری در سریال‌های تلویزیونی داشت و نوروز امسال هم با بازی زیبایش در سریال «زوج و فرد» باعث شد تا لبخند بر لبان بینندگان نقش ببندد. این بازیگر مردمی ساکن کرج است، اما با این حال به واسطه کار و هر روز به منطقه ۲۲ رفت‌وآمد دارد و گوشه و کنار این منطقه را مانند کف دستش می‌شناسد. او اعتقاد دارد به‌زودی این منطقه کرج را به تهران وصل می‌کند. با وجود مشغله زیادی که برای فیلمبرداری سریال جدیدش دارد، اما دعوت ما را برای گفت‌وگویی دوستانه پذیرفت و در یک روز بهاری مهمان منطقه ۲۲ و اهالی‌اش شد.  

سر موقع خودش را به قرارمان می‌رساند. ماشینش را در پارکینگ آبشار تهران پارک می‌کند و پیاده در منطقه به راه می‌افتد. برای سلام و علیک با اهالی از آنها پیشی می‌گیرد و گرم خوش‌وبش می‌شود. طولی نمی‌کشد که صدای خنده‌ در فضا طنین‌انداز می‌شود. آنقدر محو گپ و گفت با اهالی شده که دیگر گفت‌وگو با ما را فراموش کرده است. وقتی بالاخره از جمع اهالی جدا می‌شود، با ما شروع به حرف‌زدن می‌کند.  

  •  به اینجا تعصب دارم 

«مهران رجبی» این منطقه را از شهر کرج جدا نمی‌داند و در این‌باره می‌گوید: «منطقه ۲۲ فاصله کمی تا استان البرز و شهر کرج دارد و به زبان ساده‌تر به کرج چسبیده است، به همین خاطر منطقه ۲۲ را هم جزو کرج می‌دانم و مانند محله‌ خودمان نسبت به آن تعصب دارم. فکر می‌کنم طولی نخواهد کشید که منطقه ۲۲ کرج به منطقه ۲۲ تهران وصل شود.

به دلیل اینکه محل زندگی‌ام کرج و محل کارم تهران است در منطقه ۲۲ بیشتر از نقاط و مناطق دیگر شهر تهران‌ تردد می‌کنم و به واسطه بزرگراه‌های شریانی‌اش مانند بزرگراه شهید حکیم و شهید همت بین کرج و تهران در رفت و آمدم. با اغلب کوچه و پسکوچه‌ها و محله‌های اینجا آشنا هستم و اعتقاد دارم منطقه ۲۲ از نظر فاکتورهای شهرسازی در مقایسه با سایر مناطق شهر تهران منطقی‌تر و اصولی‌تر ساخته شده است. چراکه این منطقه در زمانی شکل گرفت که نظام ساخت‌وساز بر اساس آیین‌نامه‌های کارآمد تعریف شده بود.» 

  •   مکان‌های تفریحی بی‌نظیر  

«مهران رجبی» منطقه ۲۲ را منطقه‌ای زیبا می‌داند و در این‌باره می‌گوید: «من اصالتاً کرجی و از بدو تولد ساکن آنجا هستم و تا پایان عمرم هم خواهم بود، اما این منطقه هم به لحاظ زیبایی‌های بصری شهری، نقاط گردشگری و تفریحی‌اش جای مناسبی برای زندگی است. آب و هوای پاک، روستاهای قدیمی و زیبا در اطراف این منطقه و همچنین فضای سبز جنگل چیتگر یا بوستان‌های شناخته شده‌اش مانند آبشار و شهدای خلیج‌فارس، بی‌نظیر و فرصت‌هایی هستند که می‌توانند کیفیت زندگی ساکنانش را به شکل چشمگیری ارتقا دهد.»

  •  محله‌ای زیبا با ایده‌های اهالی 

با وجودی که فروردین به نیمه رسیده است، اما به بهانه بهار در گوشه و کنار منطقه هنوز سفره‌های هفت‌سین و تخم‌مرغ‌های رنگی بزرگی که شهرداری در میدان‌های اصلی و خیابان‌های منطقه قرار داده پهن است. رجبی اعتقاد دارد هرکاری که مردم در آن مشارکت داشته باشند زیباست. به همین خاطر مدیریت شهری به گونه‌ای فعالیت‌هایش را برنامه‌ریزی می‌کند که اهالی در اغلب برنامه‌های پیش‌بینی شده حضور فعال و چشمگیری داشته باشند. رجبی در این‌باره می‌گوید:

«این منطقه سرشار از رنگ و ایده‌های رنگی است و اهالی در پیدایش این رنگین‌کمان مشارکت دارند. منطقه‌ای نازیباست که رنگ در عناصر و مبلمان شهری‌اش به کار نرفته باشد، اما این منطقه به‌عنوان ورودی و خروجی شهر تهران سرشار از رنگ‌های شاد و زیباست. به‌نظرم باید زمینه‌ای فراهم شود تا امکان، استفاده از رنگ‌ برای زیباسازی محله‌ها به اهالی واگذار شود. سپردن فضاسازی شهری به پیمانکاران، نصب المان‌ها و طرح‌های تکراری را به دنبال دارد،

اما ایده هریک از اهالی با هم‌محله‌ای دیگرش متفاوت است. به همین خاطر تنوع زیادی در نمای بصری و شهری منطقه شکل خواهد گرفت. برای مثال کار طراحی و اجرای نقاشی‌های زیبا روی تخم‌مرغ‌های بزرگ که در نقاط مختلف و میدان‌های اصلی نصب شده، هنر دست و سلیقه ساکنان همین منطقه است. همین موضوع و اقدامات مشابه آن باعث می‌شود تا این منطقه زیباتر به چشم بیاید و از طرف دیگر انگیزه اهالی را برای تعلق خاطر داشتن بیشتر به محله‌شان، تشویق و ترغیب کند.»

  •  آینده‌ای روشن در انتظار منطقه 

«بسیاری از اهالی کرج از فضاهای تفریحی و گردشگری این منطقه برای پر کردن اوقات فراغت‌شان استفاده می‌کنند.» بازیگر هم‌محله‌ای با بیان این موضوع از منطقه۲۲ به‌عنوان قطب گردشگری شهر تهران یاد می‌کند و در ادامه می‌گوید: «این منطقه به لحاظ زیبایی‌های بصری و گردشگری یکی از شاخص‌ترین مناطق شهر تهران است و به دلیل جاذبه‌های تفریحی و گردشگری‌اش هم توانسته پذیرای جمعیت زیادی از شهروندان تهرانی و همچنین ساکنان استان البرز باشد. فرصت‌های بسیاری در منطقه۲۲ وجود دارد که نه تنها برای این منطقه بلکه برای شهر تهران ارزشمند است و مدیریت شهری و ساکنان این منطقه باید قدر آن را بدانند.

عبور بزرگراه‌های مهم از شمال و جنوب منطقه۲۲ توانسته به کاهش حجم ترافیک این منطقه کمک و همچنین دسترسی آسان به دیگر نقاط شهر را برای اهالی میسر کند. از طرفی هم اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های ادامه‌دار و متعدد عمرانی و همچنین افزایش نقاط تفریحی و گردشگری باعث شده است تا منطقه۲۲ چشم‌انداز روشنی در پیش داشته باشد.» او در آخر همه آرزوهای خوب را بدرقه راه ساکنان منطقه می‌کند و امیدوار است که کم و کاستی‌های امکانات برای زندگی شهری در سال جدید در این منطقه رفع شود تا اهالی زندگی راحت‌تری را تجربه کنند.  

  • با مشارکت مردم محله‌ها را زیبا کنیم


عصمت رجبی-کارشناس معماری و شهرسازی

این روزها نقاشی دیواری‌های جدیدی روی دیوارهای منطقه به چشم می‌خورد، آثار حجمی مختلفی نصب شده و برخی محورهای شاخص در محله‌ها سیمای نویی به خود گرفته است، اما مهم‌ترین مسئله در زمینه این زیباسازی موقعیت مکانی است. هر مکانی الزاماً برای نصب آثار حجمی و نقاشی دیواری مناسب نیست ولی برای اینکه مناطق و نواحی از این زیبایی‌ها بی‌بهره‌نباشند باید بهترین مکان برای اجرای این آثار در محله‌های مختلف شناسایی شود.

مثلاً برخی از محله‌های منطقه را بافت‌های صنعتی و معابر بزرگراهی تشکیل داده است به همین خاطر باید طرح و مکان مناسبی برای این آثار در نظر گرفته شود، اما در این میان مشارکت شهروندان نیز ضروری است.

بر همین اساس میزان مشارکت شهروندان در محله‌ها و مناطق نیز باید شناسایی شود تا اگر در منطقه‌ای مشارکت پایین است فرهنگسازی بیشتری صورت گیرد. از این‌رو عوامل شهرداری مناطق و خصوصاً شورایاری‌ها می‌توانند نقش بسزایی در شناسایی این نقاط و جذب مشارکت شهروندان هر محله ایفا کنند. چراکه شورایاری‌ها رابط مردم و مدیران شهرداری هستند و می‌توانند به خوبی آسیب‌ها، امکانات و موانع را بررسی کنند و از طریق تعامل با ما و شهرداری منطقه آنها را در میان بگذارند.  

کد خبر 437515

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha