راحله عبدالحسینی-خبرنگار:مدال‌های طلایی بر سینه دارند و سری پر از شور و تلاش و ذهنی کاوشگر برای حل مسائل ریاضی. نوجوانان هم‌محله‌ای ما چند سالی است با دنیای اعداد و ارقام و ریاضیات خو گرفته‌اند و همین علاقه به ریاضیات نام‌شان را در المپیاد ریاضی جهانی ماندگار کرده ‌است.

پسران طلايي

«محمدیاسین قاسمی»، «شایان خالقی» و «علی الوندی» از دوران دبستان به ریاضیات علاقه‌مند شدند و حضور در خانه ریاضی تهران سبب آشنایی‌شان با یکدیگر و شکوفایی استعدادشان شد. هر ۳طلایی المپیاد جهانی ریاضی معتقدند که موفقیت در گرو تلاش است و با جان و دل این شعار را سرلوحه زندگی خود قرار داده‌اند و سعی دارند ناممکن‌ها را ممکن کنند. هوش و استعداد مغرورشان نکرده و برای رسیدن به آرزوهایشان فقط راه تلاش را در پیش گرفته‌اند. مسابقات ریاضی هر سال در سرتاسر دنیا با هدف افزایش قدرت تفکر، تکنیک‌های محاسباتی و حل مسئله و آشنایی با روش‌های آموزش ریاضی برای گروه‌های سنی مختلف برگزار می‌شود. مسابقات WMI مربوط به سرعت عمل و خلاقیت در ریاضی است. با این نوجوانان همکلام شدیم تا قدری از دنیای شیرین ریاضی بشنویم.  

  • برای تفریح هم وقت داریم 
  • شایان خالقی
  •  پایه دهم
  • مدرسه ثامن الائمه(ع)
  • مدال: طلای مسابقات IMC

وقتی صحبت از المپیاد به‌خصوص مدال طلا می‌شود نخستین نکته‌ای که به ذهن می‌رسد این است که اگر قید گردش و تفریح را نزنیم حتماً باید دور بسیاری از بازی‌ها و مهمانی رفتن‌ها را خط پررنگ قرمز بکشیم. اما شایان با شنیدن این جمله لبخندی می‌زند و با تعجب می‌گوید: «اصلاً این‌طور نیست. اتفاقاً المپیادی‌ها زیاد برای درس خواندن وقت نمی‌گذارند. بلکه هرچه را که سر کلاس از معلم می‌شنوند و یاد می‌گیرند به خاطر می‌سپرند. ریاضی را نمی‌شود خواند؛ باید یاد گرفت.» شایان که حسابی به فوتبال علاقه دارد ادامه می‌دهد: «فوتبال حرفه‌ای بازی می‌کنم. مدت کوتاهی در تیم ناصر حجازی بازی می‌کردم. علاقه به ریاضی و حضور در المپیاد اصلاً باعث نشد از ورزش دست بکشم یا بخواهم مهمانی نروم و بازی نکنم.» شایان از دوران دبستان به ریاضی علاقه‌مند شد: «ریاضی دیدگاهم را به زندگی عوض کرد. مرحله اول المپیاد ۲۵سؤال است که اگر ۸سؤال را پاسخ بدهیم قبول می‌شویم. باید وقت و انرژی خود را صرف حل سؤال‌هایی کنیم که در آنها مهارت داریم. چون در آن زمان محدود نمی‌شود ۲۵ سؤال را جواب داد. در زندگی هم هیچ‌وقت به همه‌چیزهایی که می‌خواهیم نمی‌رسیم؛ باید با برنامه‌ریزی وقت‌مان را مدیریت کنیم.» شایان آرزو دارد که بتواند در المپیاد ریاضی کشوری هم مدال طلا بگیرد تا بتواند از سد کنکور بگذرد.

  •  ریاضیات، موسیقی ذهن است 
  • علی الوندی
  • پایه هشتم
  •  مدرسه علامه حلی
  • مدال‌ها: طلای مسابقات IMCو WMC در سال ۲۰۱۸ 
  •  نقره مسابقات TIMO و WMI

بیراه نگفته‌اند که موسیقی ریاضیات ذهن است. علی از کلاس چهارم آموختن پیانو را آغاز و در این رشته موسیقی هم حسابی پیشرفت کرده‌است. می‌گوید: «علاوه بر موسیقی برای ورزش و کارتینگ هم وقت می‌گذارم. زبان انگلیسی هم که جای خود دارد. برای اینکه در یک رشته موفق شویم نیازی نیست که تمام وقت‌مان را برای آن صرف کنیم. فقط کافی است برنامه‌ریزی درست و دقیقی داشته باشیم. المپیادی‌ها هم وقت آزاد دارند؛ حتی شاید بیشتر از افرادی که نمرات خوبی ندارند و درس هم نمی‌خوانند. جدول برنامه‌ریزی به ما کمک می‌کند تا هم در زندگی و هم در درس با برنامه پیش برویم.» علی خاطره‌ای هم تعریف می‌کند: «۳هفته به حل یک مسئله، فکر و راه‌حل‌های مختلف را امتحان کردم اما به نتیجه نرسیدم. دست آخر جواب را از روی کتاب دیدم. در حالی که آن روند فکر کردن خیلی به من کمک کرد. ریاضی، فکر کردن و ورزش ذهن است.» علی دوست دارد در پیشرفت علم ریاضی تأثیرگذار باشد: «امیدوارم بتوانم چیزی به علم ریاضی اضافه کنم و فقط به مدال گرفتن در رشته ریاضی اکتفا نمی‌کنم.» 

  •  ریاضی هم شیرین است و هم آسان 
  • محمدیاسین قاسمی
  • پایه هشتم
  • مدرسه۹دی
  • مدال: طلای مسابقاتWMTC در سال ۲۰۱۸
  •  برنز مسابقات IMC

به همان اندازه که به ریاضی عشق می‌ورزد به والیبال و فوتبال هم علاقه دارد. عجین شدن با دنیای ریاضی برای او دستاورد نابی داشته که به قول خودش در زندگی برایش راهگشا خواهد بود. می‌گوید: «بارها و بارها برایم پیش آمده که وقتی خواستم مسئله را حل کنم به نظر غول بزرگی بود که نمی‌توانستم از عهده آن برآیم. اما وقتی شروع کردم و گام به گام پیش رفتم، دیدم هیچی نبود. از این تمرین‌ها و حل مسائل ریاضی باید در زندگی استفاده کرد.

مشکلات هم در نگاه اول غول‌آسا هستند. اما وقتی تصمیم بگیریم و صبوری کنیم قابل حل می‌شوند.» یاسین درباره موفقیت در رشته ریاضی می‌گوید: «مفاهیم اصلی و پایه را باید یاد بگیریم. اما حل مسائل ریاضی قلق دارد. در یکی از کتاب‌های المپیاد مسئله‌ای را دیدم که خیلی سخت بود. با خودم گفتم نمی‌توانم آن را حل کنم. اما دست به کار شدم و از عهده مسئله برآمدم. حل مسائل به ما اعتماد به‌نفس می‌دهد.» یاسین دلش می‌خواهد در رشته ریاضی به مدال‌های بیشتری دست پیدا کند. می‌گوید: «ریاضیات را باید مرحله به مرحله آموخت، درک کرد و بعد به سراغ مرحله بعدی رفت. اگر ریاضی برای‌ ما سخت است یعنی اینکه مراحل اولیه را خوب یاد نگرفته‌ایم. وقتی پله پله جلو برویم ریاضی، هم شیرین است و هم آسان.» 

  •  وقتی ریاضی در زندگی کاربردی می‌شود 

«محمد رسول‌زاده» مربی ریاضی خانه ریاضی تهران تجربه سال‌ها تدریس و آموزش ریاضی را در اختیار بچه‌ها می‌گذارد و آنها را برای رشد و بالندگی در این رشته تشویق می‌کند. می‌گوید: «سؤال‌های المپیاد ریاضی در نگاه اول بچه‌ها را می‌ترساند. نصف صفحه سؤال است؛ سؤال‌هایی که به نظر سخت و پیچیده است. من به بچه‌ها یاد دادم سؤال‌ها را به بخش‌ها، جملات و حتی کلمات تقسیم کنند. آن وقت درک بهتری از سؤال دارند. نگاه اول به کل سؤال باعث می‌شود احساس کنند اصلاً قادر به حل مسئله نیستند و در بن‌بست گرفتار شده‌اند. به بچه‌ها می‌گویم انیشتین هم ۲سؤال را با هم حل نمی‌کرد. یکی یکی باید به سراغ حل مسائل رفت.

تقسیم یک مسئله بلند و پیچیده هم یکی از تکنیک‌های حل مسئله است. رمز اصلی حل مسئله همین است که در حل مسائل زندگی هم کاربرد دارد.» او مختصر و مفید به ریاضی دوستان پیشنهادهایی دارد که نه تنها در المیپاد ریاضی بلکه در روزمره هم کاربرد دارد: «ریاضی برای برخی از بچه‌ها در دوران مدرسه جذاب نیست و ریاضی را خسته‌کننده می‌دانند و به نظرشان هیچ‌وقت در زندگی کاربرد ندارد. اما تمرین ریاضی برای ما دستاوردهایی دارد؛ از جمله استقامت در فکر کردن و تقسیم مسائل بزرگ و پیچیده به بخش‌های کوچک‌تر و ناامید نشدن. ریاضی را با منطق جلو می‌بریم و قدرت تفکر را تقویت می‌کنیم. لزوماً کسی که ریاضی می‌داند نمی‌تواند به جواب برسد اما می‌تواند راه‌حل‌های مختلف را امتحان کند. راه‌حل و مواجهه با حل مسئله، مهم است نه جواب آخر.»

کد خبر 434291

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha