الناز عباسیان-خبرنگار:حضور او در منطقه۱۹ و سرای محله شریعتی شمالی، به بهانه برگزاری یک جشن برای کودکان محله‌های جنوب شهر و با دعوت مؤسسه خیریه محراب ابوتراب(ع) صورت گرفت.

محله نازي آباد

اجرای برنامه‌های شاد و صمیمی یکی از عمو فیتیله‌ای‌ها، شادی وصف‌ناپذیری را مهمان دل‌های پاک کودکان محله‌های شهیدکاظمی، شکوفه و شریعتی کرد. برنامه‌ای که با حضور ۳۰۰ کودک برگزار شد. در حاشیه برگزاری این مراسم گفت‌وگوی کوتاهی با «محمد مسلمی» بازیگر، کارگردان و نویسنده برنامه‌های تلویزیونی انجام دادیم که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید. 

  • کوتاه از هنرمند

«محمد مسلمی» متولد سال ۱۳۴۸ بندر انزلی است. اصالتاً آذری‌زبان است و اصلیتش به یکی از روستاهای استان اردبیل برمی‌گردد. او بزرگ شده محله‌های یاخچی‌آباد و نازی‌آباد است. 

  •  شما امروز به یک جشن در میان کودکان محله‌های جنوب شهر دعوت شده‌اید از حال و هوایتان بگویید. قبلاً هم به این محله‌ها دعوت شده بودید؟ 

من بزرگ شده محله‌های یاخچی‌آباد و نازی‌آباد هستم و خودم را از جنس بچه‌های جنوب شهر می‌دانم. در حال حاضر هم به بهانه‌های مختلف به این محله‌ها سر می‌زنم و از نزدیک با حال و هوای اهالی آشنا هستم. 

  •  با این اوصاف فکر می‌کنید تحولات این محله‌ها در چند سال اخیر چگونه بوده است؟ 

دراین سال‌ها شاهد تغییر و تحولات زیادی به‌ویژه در حوزه عمرانی و ساخت پروژه‌های مختلف شهری در محله‌های جنوب شهر بودیم، اما بی‌تعارف عرض می‌کنم که هنوز در بحث اجرای برنامه‌های فرهنگی و فرهنگسازی نتوانسته‌ایم آن‌گونه که شایسته شهروندان ساکن این محله‌هاست، اقدامی انجام دهیم. 

  •  توضیح بیشتری دراین‌باره می‌دهید؟ 

بارها به نازی‌آباد رفتم و انصافاً این روزها از نظر بافت شهری و عمرانی تغییرهای خوبی داشته است. برای نمونه بازپیرایی میدان دوم نازی‌آباد که به مکانی برای پیاده‌روی‌ تبدیل شده است. این میدان یک فرصت خوب برای ایجاد پاتوق‌های فرهنگی است. که فعلاً این فرصت مهیا نیست. من طرح‌های زیادی در ذهنم برای این نقطه از نازی‌آباد دارم.

برای مثال راه‌اندازی کافه‌کتاب و دورهمی‌های فرهنگی و ادبی تا حد زیادی می‌تواند هویت فرهنگی و اجتماعی این نقطه از منطقه ۱۶ را حفظ کند. نصب نیمکت‌های مناسب و المان‌های شهری هم در این زمینه مؤثر خواهد بود. بوستان‌های دیگر این مناطق هم به همین صورت باید تبدیل به پاتوق‌های فرهنگی برای اقشار مختلف جامعه شده و استعدادهای آنها را شکوفا کند. ‌

کاری که سال‌ها پیش در آمفی‌تئاتر روباز بوستان ۱۷شهریور محله نازی‌آباد صورت گرفت. من خودم اغلب برای تماشای فیلم به آنجا می‌رفتم، اما مدتی است این آمفی‌تئاتر غیرفعال شده است. همچنین بوستان ولایت با این وسعت و امکانات هم نتوانسته پاسخگوی نیاز شهروندان جنوب تهران باشد. این درحالی است که بااستفاده از ظرفیت‌های این بوستان‌ها می‌توان برنامه‌های مختلفی اجرا کرد. 

  •  به‌عنوان یک هنرمند از اجرای برنامه در این مکان‌ها استقبال می‌کنید؟ 

بله. اگر برنامه‌ریزی درستی صورت بگیرد حتماً استقبال می‌کنیم. پیش‌تر هم در محله آسیب‌خیز هرندی برنامه اجرا کردیم. با وجود اینکه هنوز شهرداری منطقه۱۲ برای اجرای سال گذشته با گروه ما تسویه حساب نکرده، با این حال ما همچنان آماده همکاری هستیم. در شرایط فعلی از مشکلات مالی شهرداری و بسیاری از مؤسسات آگاه هستم و پیشنهاد می‌کنیم از مشارکت مردم برای اجرای این برنامه‌ها مثل بسیاری از کشورها استفاده شود.

به‌عنوان مثال برپایی گیشه و فروش بلیت با قیمت مناسب می‌تواند پای بسیاری از گروه‌های فرهنگی و هنری را به این محله‌ها باز کند. ظرفیت بوستان‌های این منطقه به‌ویژه بوستان بزرگ ولایت را نباید نادیده گرفت. اینجا فضای فوق‌العاده‌ای برای اجرای برنامه‌ها و نمایش‌های مختلف دارد. متأسفانه جشنواره‌های مقطعی در بوستان ولایت برگزار می‌شود، در حالی که برنامه‌های فرهنگی باید مستمر اجرا شوند. 

  •  چرا کار با کودکان را انتخاب کردید؟ 

در طول این سال‌ها ژانرهای مختلفی را تجربه کردم، اما از آنجا که با آقای علیرضا خمسه، کار بازیگری را شروع کردم و او استاد ما در این زمینه بود، ژانر کودک را با علاقه دنبال کردم و عاشق کار کردن برای بچه‌ها هستم. 

  •  شما از هنرمندانی هستید که بیشترین حضور در برنامه‌های خیرخواهانه را دارید. در این‌باره برایمان بگویید؟ 

از همان سال‌های نخست که کارمان را در حوزه کودکان آغاز کردیم، معمولاً در اجراها و برنامه‌های خیریه مختلف شرکت کردیم. وظیفه خودمان می‌دانیم که با هنر هرچند اندک‌مان، کودکان به‌ویژه کودکان محله‌های کم‌برخوردار را شاد کنیم. 

  •  بی‌شک اثرات این حضور افتخاری در برنامه‌های خیرخواهانه را هم در زندگی دیده‌اید. 

صد البته. هر کار خوب یا بدی که در زندگی انجام دهیم بازخورد آن را خواهیم دید. حضور در برنامه‌هایی که مؤسسه‌های خیریه برای شاد کردن دل کودکان برگزار می‌کنند یک توفیق است و اثرات مثبتی در زندگی هریک از ما دارد. 

  •  صحبت خاصی با مسئولان مؤسسه‌های خیریه‌ای که چنین اقداماتی را در محله‌های کم‌برخوردار انجام می‌دهند دارید؟ 

ما همیشه قدردان مشارکت‌پذیری مردم هستیم. البته امیدوارم مؤسسه‌ها هم به گونه‌ای رفتار کنند که عزت خانواده‌ها حفظ شده و زمینه توانمندسازی افراد نیازمند فراهم شود. به قول معروف به جای دادن ماهی به آنها ماهیگیری بیاموزیم. در این زمینه مدتی است که به فکر ساخت یک برنامه تلویزیونی هستم و امیدوارم با کمک خیّران، افراد نیازمند را با حفظ‌ جایگاه‌شان توانمند کنیم. پیش‌تر برنامه‌هایی برای برآورده کردن آرزوهای کودکان در نقاط مختلف کشور داشتیم که تلاش داریم با محتوایی متفاوت و کارآمدتر برنامه‌های جدیدتری اجرا کنیم. به هر حال از مشکلات معیشتی خانواده‌ها باخبر هستیم، از مادربزرگ‌هایی که در بیمارستان با مشکل تأمین هزینه دارو روبه‌رو هستند با خانواده‌هایی که برای تأمین جهیزیه نوعروس‌شان در مضیقه‌اند، اما حرف ما این است که برای کمک به این قشر باید همه هدفمند و درست عمل کنند. 

  • هدف خیریه توانمندسازی نیازمندان 

«سودابه ناجی» از مسئولان اجرایی بنیاد خیریه محراب ابوتراب(ع) در جنوب تهران است و در سرای محله شریعتی شمالی «خیریه مهرآوران ناجی» را اداره می‌کند. او و همکارانش در سرای محله برای اجرای این جشن شاد برای کودکان تلاش بسیاری می‌کند و می‌گوید: «این برنامه برای فراهم آوردن لــحظاتی شاد برای کودکان با کمک خیّران برگزار شده است. علاوه بر این، هدف خیریه ما این است که افراد نیازمند را با توجه به مهارت و تخصص‌شان از کارهای آشپزی گرفته تا صنایع‌دستی، هنری و... توانمند کند.

هرکس‌کاری را بلد باشد امکانات در اختیارش می‌گذاریم و برای محصولاتشان بازاریابی می‌کنیم. در همین راستا چندین بازارچه‌ خوداشتغالی در سرای محله شریعتی شمالی راه‌اندازی شده است. تلاش می‌کنیم شأن و آبروی نیازمندان حفظ شده و همچنین اعتماد خیّران را به خود جلب کنیم. البته به هدفمند کردن نذورات هم تأکید داریم. برای مثال نذر و انفاق برای تهیه جهیزیه نوعروسان نیازمند یا پیداکردن کار برای جوانان مستعد و نیازمند، از اقدام‌های نیکوست که می‌تواند با کمک خیّران‌ ترویج پیدا کند.»

کد خبر 434401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha