شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۲:۳۶
۰ نفر

گروه سلامت: تا به حال در مورد ضرر و زیان‌های غذاهای آماده، یا اصطلاحاً فست‌فودها زیاد شنیده‌ایم.

بررسی‌های زیادی نشان داده است که غذاهای آماده و نیز مواد غذایی بسته‌بندی‌شده و نیمه آماده، مانند کنسروها، می‌توانند حاوی نمک، شکر یا چربی زیادی باشند و به همین علت کارشناسان و محققان، در مورد خطرهای مصرف بی‌رویه آنها به ما هشدار داده‌اند.

اما این سکه روی دیگری هم دارد که به تازگی گروهی از محققان به آن اشاره کرده‌اند و آن این که می‌توان خطرهای این مواد غذایی را به حداقل رساند و اجازه داد مردم از مزایای آن بهره ببرند.

به گفته یکی از این محققان که در اداره استانداردهای تغذیه‌ای انگلستان مشغول است، غذای آماده لزوما به معنای غذای ناسالم نیست، همچنان که غذایی که در داخل منزل نیز آماده می‌شود نیز، لزوما غذای سالمی به شمار نمی‌آید.

به گزارش بی‌بی‌سی، این کارشناس عقیده دارد به جای این که مصرف غذاهای آماده را به کلی طرد کنیم، بهتر است به فکر بهینه کردن مصرف آنها و سالم کردن‌شان باشیم.

از جمله پیشنهادهای مطرح شده در این زمینه، این است که برچسب اطلاعات تغذیه‌ای این مواد غذایی را بهتر، دقیق‌تر و شفاف‌تر کنیم، همچنین به مردم آموزش دهیم که با استفاده از این برچسب‌ها، خوراکی‌ای را که می‌خرند، آگاهانه انتخاب کنند.

این برچسب‌ها می‌تواند حتی روی ساندویچ‌ها و پیتزاها هم قرار بگیرد تا هرکس قبل از گاز زدن به ساندویچ‌اش، بداند که با تمام کردن این وعده غذایی، چه مواد سالم یا ناسالمی وارد بدنش می‌شود.

آموزش تغذیه صحیح به مردم، باعث می‌شود که هم در خرید غذاهای حاضری و هم در تهیه آنها در منزل، با شناخت و آگاهی عمل کنند و به این ترتیب احتمال بهبود تغذیه آنها بیشتر خواهد شد.

متأسفانه مقوله برچسب اطلاعات تغذیه‌ای در کشور ما با تأخیر زیادی نسبت به سایر کشورها راه‌اندازی شد و همه کالاهای خوراکی هم حاوی چنین برچسب‌هایی نیستند. برچسب‌های موجود هم اشکالات زیادی در خوانده شدن دارند که استفاده از آنها را برای عموم مردم ناممکن می‌کند.

یکی دیگر از محققانی که با این ایده همراه است، کارشناس تغذیه در دانشگاه کمبریج است. او عقیده دارد نمی‌توان در دوران معاصر مردم را مجبور به غذا درست کردن در منزل کرد؛ آن هم با توجه به کمبود وقتی که اکثر مردم با آن دست به گریبانند.

مطالعات قبلی این محقق نشان داده است که در سال1980 مردم به‌طور متوسط روزی 2 ساعت برای غذا درست کردن وقت می‌گذاشتند در حالی که امروزه این زمان به کمتر از 20 دقیقه رسیده است.

او می‌گوید: نمی‌توان از مردم انتظار داشت که کل برنامه زندگی‌شان را به خاطر غذا درست کردن زیر و رو کنند. اگر پیشنهادی هم برای اصلاح وضعیت تغذیه مردم داریم، باید پیشنهادی باشد که با برنامه زندگی آنها متناسب باشد؛ وگرنه این پیشنهاد دست‌نیافتنی و غیرعملی به‌نظر می‌رسد و قطعا شکست خواهد خورد.

تعدادی از کارشناسان نیز توصیه می‌کنند افرادی که به‌دلیل کمبود وقت، نمی‌توانند سبزی و میوه تازه تهیه کنند و بخورند، بهتر است از میوه‌ها و سبزی‌های منجمدشده استفاده کنند؛ البته مقداری از مواد مفید این خوراکی‌ها ممکن است در اثر انجماد از بین برود، اما باز می‌توان گفت که مصرف نوع منجمد آنها بهتر از مصرف نکردن‌شان است.

آموزش مناسب به متصدیان کارخانه‌های صنایع غذایی و نیز سرآشپزهای رستوران‌های زنجیره‌ای نیز، یکی از پیشنهادهایی است که در این زمینه مطرح شده است؛ چرا که می‌توان با دادن اطلاع صحیح به آنها، این که هر وعده غذایی بهتر است چه میزان چربی و نمک داشته باشد و این که با استفاده از چه روش‌هایی می‌توان میزان جذب چربی را در غذاهای سرخ‌شده پایین آورد، از آنها خواست که در طراحی خوراکی‌های سالم‌تر قدم بردارند.

کد خبر 43268

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز