سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس‌جمهوری آمریکا در آخرین نطق سالانه خود در کنگره این کشور که نمایندگان عضو حزب رقیب وی یعنی دمکرات‌ها اکثریت آن‌را تشکیل می‌دهند، سخنانی را بر زبان راند که صرفاً تکرار ادعاهای همیشگی و متداول غرب برضد ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جورج بوش در این سخنرانی که بامداد سه شنبه به وقت تهران انجام شد، یک بار دیگر ادعاهای دولت ایالات متحده برضد ایران مبنی بر تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، کمک به فعالیت‌های تروریستی در منطقه و نبود آزادی‌های سیاسی در داخل ایران که دولت آمریکا از آن با عنوان پایبند نبودن به حقوق‌بشر نیز یاد می‌کند را تکرار کرد و گفت: ایالات‌متحده با هر تهدیدی که متوجه منافع حیاتی آن در خلیج‌فارس و همچنین متحدانش باشد، برخورد خواهد کرد.

وی همچنین سخنانی را که همیشه با هدف ایجاد اختلاف میان مردم و دولت ایران بر زبان می‌راند، تکرار کرد و مدعی شد: پیام ما به مردم ایران روشن است، ما با شما هیچ‌گونه دشمنی نداریم، به فرهنگ و تاریخ شما احترام می‌گذاریم و منتظر زمانی هستیم که شما آزادی خود را بازیابید.

بوش همچنین خطاب به دولت ایران همانند گذشته ادعا کرد: غنی‌سازی اورانیوم را به گونه‌ای قابل تأیید متوقف کنید تا روند مذاکرات آغاز شود.

وی افزود: ایران برای پیوستن دوباره به جامعه جهانی باید در مورد فعالیت‌های هسته‌ای گذشته و مقاصد آینده شفاف باشد، اعمال فشار بر مردم را در داخل کشور متوقف کند و از گروه‌های تروریست در منطقه نیز حمایت نکند.

رئیس‌جمهوری آمریکا که ژانویه سال آینده کاخ‌سفید را ترک خواهد کرد، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه واشنگتن در برابر آنچه وی آن‌را افراطگرایی مورد حمایت ایران در خاورمیانه خواند، کوتاه نمی‌آید، همانند سال‌ها و دهه‌های گذشته مدعی شد که ایران به گرو‌هایی مانند حماس و حزب‌الله لبنان که آمریکا آنها را گروه‌های تروریستی می‌داند، کمک مالی می‌کند.

اعتراض دمکرات‌ها

اما پس از طرح این ادعاها از جانب بوش در نشست کنگره، کاتلین سبلیوس، فرماندار ایالت کانزاس به ‌نمایندگی از دمکرات‌ها در بیانیه‌ای با اشاره به تشویق‌های گروهی از جمهوری‌خواهان در جریان سخنرانی بوش گفت: مردم آمریکا می‌گویند این اظهارات بوش به ما ارتباطی ندارد.

به گزارش ایرنا، وی افزود: اقتصاد در حال کشمکش آمریکا نیاز به اقدامات سریع دارد و خانواده‌های آمریکایی دیگر حتی نمی‌توانند صورتحساب‌های روزمره خود را بپردازند.

این بیانیه تصریح کرد: 5 سال گذشته هزینه‌های سنگینی برای آمریکا داشته و سیاست خارجی دولت بوش، آمریکا را با متحدان کمتر و دشمنان بیشتر روبه‌رو کرده است و بلاتکلیفی سراسر کشور را فرا گرفته است.

منع فروش

خبر دیگر اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه‌شب پیش‌نویس قانونی را امضا کرد که به موجب آن وزارت دفاع آمریکا از فروش قطعات جنگنده اف- 14 به خریداران منع می‌شود تا به ادعای خبرگزاری آسوشیتدپرس امکان دسترسی ایران به این قطعات از بین برود.

به گزارش مهر، این خبرگزاری مدعی شد که ایران تنها کشوری است که تلاش می‌کند تا جنگنده‌های اف-14 را به پرواز درآورد.

ایران در زمان رژیم پهلوی و در سال 1974، 80 فروند اف-14 از آمریکا خریداری کرده و بر اساس گفته‌های مقام‌های اطلاعاتی آمریکا در حال حاضر ایران فقط 6 فروند از آنها را در اختیار دارد.

کد خبر 43004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز