چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه شب و پس از سخنان محمود احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه اگر آمریکا یکی دو گام دیگر بردارد، شرایط کاملا متفاوت خواهد بود و راه برای تعاملات دوجانبه باز خواهد شد، گفت:

ایران خطرناک است و ما بر این باوریم که این کشور یک برنامه سری تسلیحات نظامی داشته است و به همین علت تهران باید توضیح دهد چرا چنین برنامه‌ای را در اختیار داشته است.

جورج بوش پس از دیدار با جورجیو ناپولیتانو، همتای ایتالیایی خود در کاخ‌سفید که ایسنا خبر آن‌را منتشر کرد، مدعی شد: ایران ملزم است به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیح دهد، چرا این برنامه را از آنها پنهان کرده است.

وی همچنین ادعا کرد: ایرانی‌ها اگر یاد بگیرند چگونه اورانیوم را غنی‌سازی کنند، خطرناک‌تر خواهند بود.

همچنین به گزارش مهر، رئیس‌جمهوری ایتالیا نیز با تأکید بر اینکه وی و بوش نگرانی‌های مشترکی در قبال مسائل مختلف دارند، افزود: ما می‌خواهیم ایده‌هایمان را برای مقابله موفقیت‌آمیز با همه تهدیدها اعم از تهدید بسیار جدی مجهزشدن ایران به سلاح هسته‌ای اعلام کنیم.

بوش همچنین روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیز در واکنش به سخنان احمدی‌نژاد مدعی شد: پاسخ من به ایرانی‌ها این است: شما برنامه مخفی داشتید که نظامی بوده و فکر می‌کنیم آن را اکنون متوقف کرده‌اید. شما باید به دنیا به صراحت توضیح دهید که چرا چنین برنامه‌ای داشته‌اید و آیا می‌خواهید آن را دوباره آغاز کنید.

دانا پرینو، سخنگوی کاخ‌سفید نیز سخنان رئیس‌جمهوری ایران را خیال‌پردازی توصیف کرد.

نشانه‌ای وجود ندارد

در همین حال، شورای روابط خارجی آمریکا در تحلیلی خاطرنشان کرد: هیچ شکی نباید وجود داشته باشد که دولت آمریکا یک فرصت سیاسی در اختیار دارد تا از اطلاعات جدید آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا برای توجیه یک تغییر مسیر که زمان آن هم بسیار دیر شده، استفاده و در حالی که به اعمال فشار ادامه می‌دهد، با تهران به‌طور مستقیم تعامل کند، اما هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که بگوید دولت بوش از این فرصت استفاده و راهبرد خود را تغییر خواهد داد.

کد خبر 39040

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز