مینا شهنی: وزارت رفاه قصد دارد با پیگیری بیمه ترک اعتیاد، هزینه معتادان را در زمان ترک کاهش دهد.

این طرح هم‌اکنون در مرحله کارشناسی و چانه‌زنی است و در صورت به نتیجه رسیدن، پرداخت بخشی از هزینه‌های ترک اعتیاد معتادان به عهده دولت خواهد بود.

سم‌زدایی در انواع مختلف درمان‌های نگهدارنده با متادون و نیز مشاوره‌های مورد نیاز معتادان برای ترک اعتیاد از جمله خدماتی است که دولت موظف خواهد شد تا برای اجرای آنها هزینه هنگفتی بپردازد.

پرویز افشار، مشاور وزیر رفاه و تامین اجتماعی، در این‌باره گفت: بر اساس مصوبه‌ ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور معتادین برای ترک اعتیاد باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند، وزارت رفاه نیز با پیگیری این جریان سعی در تعیین بسته‌ای معین برای اجرای این کار دارد.

او با تاکید بر این‌‌که «بیمه درمانی معتادان» تنها بخش‌های مربوط به ترک را شامل می‌شود افزود: در مورد سایر بیماری‌ها مانند ایدز، هپاتیت، سل و سایر عوامل کاهش دهنده سیستم ایمنی معتادان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این بیماران را به صورت رایگان  زیر پوشش می‌گیرد.

مشاور وزیر رفاه معتقد است: در صورت اجرای این طرح هزینه ترک اعتیاد برای افراد کاهش یافته و این امر می‌تواند بخشی از مشکلات خانواده‌ها را حل کرده و آنها را تشویق کند تا برای ترک، فرزندان معتادشان را به مراکز ترک اعتیاد ببرند.

به گفته افشار فقط معتادانی می‌توانند از مزایای این بیمه بهره‌مند شوند که به مراکز مجاز ترک اعتیاد وابسته به سازمان بهزیستی و یا وزارت بهداشت مراجعه کنند.

هر چند او از رقم دقیق کمک دولت به معتادان سخنی نگفت اما این نکته را تایید کرد که دولت آمادگی کمک به تمامی معتادان را دارد.

او با اشاره به این‌که تعداد معتادانی که در سال گذشته به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کرده‌اند بین 300 تا 400 هزار نفر بوده‌است گفت: برنامه‌ریزی‌ها بر اساس همین تعداد مراجعه کننده انجام خواهد شد و به نظر می‌رسد تعداد مراجعه کنندگان در سال آینده هم در همین حدود باشد.

به نظر می‌رسد دولت قصد دارد 70 تا 80 درصد هزینه‌های ترک اعتیاد معتادان را بپردازد اما پرداخت 20 تا 30 درصد آن برعهده خانواده‌‌ها خواهد بود.

برای نخستین بار اسماعیل احمدی مقدم، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، در آذرماه امسال از تصویب طرحی برای پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان اعتیاد خبر داده و گفت: بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر وزارت‌ رفاه و سازمان‌های بیمه‌ای خدمات درمانی و تامین اجتماعی مکلف به بیمه کردن معتادان تحت درمان هستند و چنان‌چه خانواده معتاد در پرداخت فرانشیز ناتوان باشد سازمان بهزیستی و کمیته امداد باید  نسبت به پرداخت فرانشیز اقدام کند. اما پس از آن وزیر رفاه و تامین اجتماعی از پیش آمدن مشکلاتی در این زمینه خبر داد.

عبدالرضا مصری با تائید این نکته که این طرح در دست بررسی‌های کارشناسی است گفت: هنوز نتیجه کارشناسی این طرح اعلام نشده  و به نظر می‌رسد انجام این کار با یک نسخه اصلاح نمی‌شود.وزارت رفاه پس از آن سعی کرد تا با گنجاندن بیمه اعتیاد در بسته «بیمه پایه همگانی»  آن را به نتیجه برساند.

خواسته وزارت رفاه در این بخش این بود که بیمه اعتیاد در بیمه پایه جای بگیرد و به این ترتیب تمامی کسانی که دفترچه بیمه دارند در صورت نیاز به ترک اعتیاد با همان دفترچه از کمک دولت بهره‌مند شوند.

اما این پیشنهاد ناکام ماند و هم اکنون کارشناسان سعی دارند تا با تعریف بسته‌ای کامل طرح را به سرانجام برساند.جالب توجه است که پیش از این نیز خدمات رایگانی به معتادان در حال ترک ارائه می‌شد.

نسرین صفری، معاون فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان تهران، درباره ارائه خدمات رایگان به معتادان گفت: مراکز وابسته به بهزیستی با عنوان «مراکز کاهش آسیب»  خدمات رایگانی را به معتادان ارائه می‌دهند.

به گفته صفری این مراکز در سه بخش گذری(روزانه)، سرپناه(شبانه) و گشت‌های سیار به شکل رایگان به معتادان خدمات ارائه می‌دهند و هزینه این بخش از سوی سازمان بهزیستی پرداخت خواهد شد.

او با تاکید بر این‌که این مراکز تنها معتادان تزریقی را به صورت رایگان تحت پوشش قرار می‌دهند افزود: به نظر می‌رسد در صورت اجرای طرح بیمه درمان معتادان، بخشی از هزینه معتادان غیر تزریقی را هم دولت به مراکز ترک اعتیاد بپردازد.

به این ترتیب به نظر می رسد که بیمه معتادان در بهبود اوضاع معتادان غیرتزریقی اثر بخش باشد.

کد خبر 42482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز