گروه سیاسی: در شرایطی که قرار است روز سه‌شنبه وزرای امور خارجه پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان نشست دیگری را برای آماده‌کردن سومین قطعنامه احتمالی تحریم ایران در برلین برگزار کنند

منابع خبری از شکست مذاکرات فرستاده آمریکا در پکن که برای تشویق مقامات چینی به همراهی با آمریکا در جهت تشدید مجازات‌ها علیه ایران به این کشور سفر کرده بود، خبر دادند.

به گزارش فارس، روزنامه الشرق‌الاوسط نوشت: جان نگروپونته، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در سفر سه روزه‌اش به پکن نتوانست مقامات چینی را متقاعد کند تا با تشدید مجازات‌های اقتصادی علیه ایران موافقت کنند.

این روزنامه به جزئیات مذاکرات نگروپونته با مقامات چینی اشاره‌ای نکرد، اما به نقل از یک مقام مسئول آمریکایی نوشت: واشنگتن قصد دارد در ‌قطعنامه جدید علیه ایران، بانک‌های این کشور و مؤسساتی که در زمینه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی تهران فعالند را مشمول تحریم قرار دهد، اما روسیه و چین مانع از تصویب چنین قطعنامه‌ای هستند.

همزمان با سفر نگروپونته، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز با اشاره به حضور یانگ جیه چی، وزیر امور خارجه چین در نشست برلین، از امیدواری کشورش برای افزایش تلاش‌های دیپلماتیک این گروه در مسیر حل مناقشات موجود درباره برنامه هسته‌ای ایران سخن گفت.

به گزارش مهر، جیانگ یو شنبه‌شب گفت: چین امیدوار است که 6 کشور مذکور بتوانند یک برآورد جدی و واقعی از موضوع هسته‌ای ایران در این نشست داشته باشند.

پیش از این،  شان مک‌کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره نشست وزیران خارجه گروه 1+5 در برلین با لحنی که حکایت از ناامیدی وی داشت، گفته بود: هنوز میان اعضای 1+5 درباره سومین قطعنامه شورای امنیت علیه ایران توافقی حاصل نشده و پابرجا بودن اختلافات آنها حکایت از آن دارد که نباید منتظر توافق اعضا در نشست برلین بود.

آلمان به دنبال تشدید تحریم‌ها

از سوی دیگر، ایسنا به نقل از شبکه‌ خبری دویچه‌وله گزارش داد که مقامات آلمانی به عنوان میزبان نشست فردای 1+5 قصد دارند در روزهای آینده برای تقویت تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران تلاش کنند.

بر اساس این گزارش، فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان در نشست برلین تلاش خواهد کرد تا 5 عضو دائم شورای امنیت را به تقویت تحریم‌ها علیه ایران متقاعد کند.

مارتین یگر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان هم در همین زمینه مدعی شد: ایران نباید این احساس را داشته باشد که جامعه بین‌المللی فاقد اراده و همبستگی است.

وزیر امور خارجه آلمان پنجشنبه گذشته به منظور آگاهی از جزئیات مذاکرات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقامات ایرانی در تهران، با محمد البرادعی در وین دیدار کرده بود.

محموله چهارم رسید

اما در بحبوحه این رایزنی‌ها، سوخت نیروگاه اتمی بوشهر همچنان در قالب محموله‌هایی مجزا وارد کشور می‌شود و چهارمین محموله این سوخت نیز بامداد دیروز وارد نیروگاه بوشهر شد.

با ورود این محموله، نیمی از سوخت به نیروگاه منتقل شده و عملیات انتقال 4 محموله باقیمانده نیز طی جدول زمانی معین انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران اعلام کرد که محموله چهارم که دیروز وارد شد11 تن وزن دارد.

سومین محموله روز جمعه28 دی‌ماه، محموله دوم 7 دی‌ماه و محموله اول نیز26 آذرماه از روسیه به مقصد نیروگاه بوشهر فرستاده شده بود.

سوخت اولیه نیروگاه اتمی بوشهر که قرار است در قالب 8 محموله فرستاده شود، حدود85 تن است.

کد خبر 42216

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز