سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: جورج بوش رئیس‌جمهوری آمریکا برای دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات عربستان به این کشور رفت.

این اولین سفر بوش به کشور عربستان و اولین دیدار مقامات 2 کشور در چنین سطحی نیست، اما این دیدار از یک نظر با نشست‌های گذشته سران 2 کشور تفاوت دارد و آن گرمی و صمیمیتی است که بوش اصرار داشت آن را در مقابل دوربین‌های خبرنگاران به نمایش بگذارد.

بوش در این سفر به‌دنبال تحقق چندین خواسته از سوی رهبران سعودی است که کمک به بازسازی عراق، فشار بر ایران، مقابله با القاعده و حمایت از مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینیان از جمله این درخواست‌هاست.

برای این منظور در اولین شب این سفر بوش خبر تصویب فروش بمب‌های هدایت شده به عربستان در کنگره آمریکا را که 120 میلیون دلار ارزش دارد، به اطلاع امیر عبدالله رساند.

این تنها بخشی از قرارداد تسلیحاتی20 میلیارد دلاری است که آمریکا آن را به عربستان پیشکش کرده است.

بوش در این سفر 2 روزه که بخشی از سفر یک هفته‌ای‌اش به خاورمیانه است، اکثر وقت خود را به دیدارهای خصوصی با امیر عربستان در کاخ مخصوص میهمانان در مزرعه‌ای نزدیک ریاض گذراند.

امیر عربستان در این مزرعه اسب‌های عربی پرورش می‌دهد. بعضی مقامات نزدیک به دولت بوش می‌گویند، دلیل و انگیزه اصلی سفر بوش به خاورمیانه دیدار و گفت‌و‌گوی 2 روزه با امیر عربستان بوده‌است.

این منابع خبری به روزنامه واشنگتن‌پست گفتند، پادشاه 80 ساله عربستان در شرایط کنونی برای دولت بوش و سیاست خارجی و اقتصاد کشور آمریکا اهمیت زیادی دارد. این درحالی است که در دولت بوش روابط آمریکا و عربستان همواره با تنش همراه بوده‌است.

شروع به کار دولت بوش در کاخ سفید با حملات 11 سپتامبر همزمان شد و این دلیل اصلی تیره شدن روابط واشنگتن و ریاض بود. اکنون هم 2 کشور به ویژه در زمینه سیاست خارجی دولت بوش اختلافاتی دارند.

مقامات سعودی آشکارا  و همچنین در نشست‌های خصوصی خود بارها نسبت به فشار بوش علیه ایران ابراز تردید کرده‌اند.

اما وزیر خارجه عربستان پیش از ورود بوش به ریاض گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا در این سفر مهمان عربستان است و می‌تواند درباره هر موضوعی که بخواهد گفت‌و‌گو کند و ما آماده شنیدن همه نظرات او هستیم.

عربستان سعودی از زمان به قدرت رسیدن امیرعبدالله سیاست خارجی مستقل‌تری را درپیش گرفته و چندان وابسته و نزدیک به آمریکا حرکت نکرده‌است.

سعودی‌ها حتی در سال‌های اخیر توانایی و ابرقدرتی آمریکا را در دنیای جدید زیرسؤال برده‌اند و تلاش کرده‌اند تا به قدرت‌های نوظهوری مانند چین و روسیه نزدیک شوند.

در این مورد چارلز فریمن سفیر سابق آمریکا در عربستان به روزنامه واشنگتن پست گفت، باور دارد که گرمی در روابط سعودی‌ها و آمریکا دیگر مانند گذشته نیست.

این دیپلمات سابق آمریکایی در ادامه سخنانش با اشاره به محبوب نبودن شخص بوش در منطقه خاورمیانه می‌گوید: بوش در عربستان سعودی و در میان مردم این کشور هم محبوبیتی ندارد. یکی از دلایل اینکه امیرعبدالله سعی می‌کند از دولت بوش و سیاست‌های آمریکا فاصله بگیرد هم همین عدم محبوبیت است.

عبدالله در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای انجام اصلاحات در داخل کشور عربستان به کار بسته و امیدوار است با انجام این اصلاحات، جامعه ناراضی عربستان را از رژیم راضی نگاه دارد.

www.washingtonpost.com
15 ژانویه 2008

کد خبر 41838

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز