دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

نیکلای سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه، در چارچوب سفر دوره‌ای خود به برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس وارد قطر شد.

سارکوزی روز یکشنبه در اولین مرحله از این سفر در عربستان با پادشاه این کشور و بعضی مقامات بلندپایه سعودی دیدار و گفتگو کرد. این اولین سفر سارکوزی در مقام رئیس‌جمهوری فرانسه به خلیج فارس است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در دیدار سارکوزی و امیر عبدلله، تحولات فلسطین، بحران سیاسی لبنان، اوضاع عراق و ضرورت حفظ حاکمیت در این کشور، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در جریان سفر رئیس‌جمهوری فرانسه به عربستان، چندین قرارداد و یادداشت تفاهم بین سران و مقام‌های دو کشور به امضا خواهد رسید.

برنار کوشنر وزیر امور خارجه، هرفی موران وزیر دفاع، کریستین لاگارد وزیر اقتصاد و دارایی و شماری از مقام‌های فرهنگی و آموزشی فرانسه، سارکوزی را در این سفر همراهی می‌کنند.

در جریان این سفر دو طرف همچنین 4 توافقنامه همکاری در بخش انرژی امضا کردند.

سارکوزی در دومین مرحله از سفر خود به دوحه پایتخت قطر رفت. هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی در این سفر او را همراهی می‌کند.

موضوعات اقتصادی و سرمایه‌گذاری از مهمترین موضوعات در مذاکرات سارکوزی با امیر قطر است. دو طرف در این سفر درباره همکاری در بخشهای انرژی و گاز گفتگو خواهند کرد.

شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر اولین رهبر کشور عربی بود که ماه مه گذشته پس از انتخاب سارکوزی به ریاست جمهوری فرانسه از این کشور دیدن کرد.

سارکوزی در حالی دیروز وارد قطر شد که وزیر مشاور دولت فرانسه و وزیر کشور و اصلاح اراضی فرانسه در ماه دسامبر سال 2005 در جریان دیدار از قطر چند توافقنامه همکاری در زمینه امنیت داخلی و امنیت شهری با مقامات این کشور امضا کردند.

آنتوان سیوان سفیر فرانسه در دوحه پیشتر در کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد: سارکوزی در جریان سفر به قطر با امیر این کشور در باره فعال کردن توافقنامه همکاری دو جانبه پاریس و دوحه در زمینه های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در بخش انرژی و گاز و نیز برخی مسائل و موضوعات منطقه ای و بین المللی حائز اهمیت برای 2  طرف گفت وگو خواهد کرد.

تعداد زیادی از شرکت‌های فرانسوی در زمینه تولید و بهره برداری انرژی در قطر فعالیت می‌کنند که مهم‌ترین آنها شرکت بزرگ توتال فرانسه است.

فرانسه و قطر سال گذشته بزرگترین قرار داد در تاریخ قرار دادهای شرکت هواپیماسازی ایر باس فرانسه را امضا کردند.

بر اساس این قرارداد شرکت هواپیماسازی ایرباس فرانسه دست کم 80 فروند هواپیمای مسافربری با ارزش تقریبی 16 میلیارد دلار در اختیار خطوط هوایی قطر قرار می دهد.

کد خبر 41747

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز