پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

حمید هامون: داستان‌های ترسناک زیادی در تاریخ ادبیات جهان نوشته شده‌اند

استوکر

اما شاید مشهورترین داستان یا مشهورترین شخصیت در بین تمام فرهنگ‌ها «کُنت دراکولا» باشد.

«آبراهام استوكر»، مشهور به «برام استوكر»، نويسنده‌ي ايرلندي و خالق رمان دراكولا در سال 1847 ميلادي در دوبلين به‌دنيا آمد. او در بين هفت فرزند خانواده، فرزند سوم بود. برام استوكر از كودكي بيمار بود و تا هفت‌سالگي تقريباً همه فكر مي‌كردند که هرگز قادر به راه‌رفتن روي پاهاي خودش نخواهد بود. اين بيماري و نياز او به کمک ديگران در زندگي، تجربه‌اي عميق بر افکار او گذاشت که بعدها در آثار ادبي او مشاهده شد.

برام استوکر در سال 1890 ميلادي در لندن با «آرمينيوس وامبري»، شرق‌شناس مجارستاني آشنا شد و به واسطه‌ي آشنايي او با افسانه‌هايي درباره‌ي شاهزاده‌اي اهل روماني به‌نام «ولاد سوم دراکولا» شد. او هفت سال مشغول تحقيق در فرهنگ‌هاي اروپايي و خواندن افسانه‌هاي مربوط به خون‌آشامان شد و در سال 1897 ميلادي، كتاب دراكولا را منتشر كرد.

در اين 121 سال، هرچه از زمان انتشار اين رمان مي‌گذرد، محبوبيت و همه‌گيرشدن آن در جهان هم بيش‌تر شده است. تا آن‌جا كه از سال 1921 ميلادي تاكنون، رمان و شخصيت دراكولا در بيش از 60 فيلم سينمايي مورد اقتباس قرار گرفته است.

اما شايد عجيب‌ترين اقتباس از اين اثر ادبي، مجموعه‌ي انيميشن «هتل ترانسيلوانيا» باشد. البته پيش از اين انيميشن هم از رمان دراكولا اقتباس كمدي شده بود، اما هتل ترانسيلوانيا با تغيير مفهوم ترسيدن و ترسناك‌بودن، همه‌ي معادلات رمان‌هاي ترسناك را به هم ريخت.

در واقع در سال 2012 ميلادي، شركت‌هاي «كلمبيا پيكچرز» و «سوني پيكچرز انيميشن» مي‌خواستند انيميشني متفاوت و جذاب توليد و با كمپاني‌هاي بزرگي انيميشن‌سازي مثل «ديزني» و «پيكسار» رقابت كنند.

«گندي تارتاكوفسكي»، كارگردان و انيماتور روسيه‌اي كه به‌خاطر انيميشن‌هاي«دكستر» و «جك سامورايي» به چهره‌اي شناخته‌شده تبديل شده بود، كسي بود كه موفق شد بر صندلي كارگرداني اين انيميشن بنشيند. خودش معتقد است دكستر و سامورايي خيلي به روحياتش نزديک هستند و به‌نوعي خود واقعي‌اش را نشان مي‌دهند.

تارتاكوفسكي در كنار تيم نويسندگان اين انيميشن موفق شد ابتكار تازه‌اي را به خرج بدهند و تصويري متفاوت را از شخصيت‌هاي ترسناك و هيولاها به مخاطبان نشان دهند؛ شخصيت‌هاي ترسناك و هيولاهايي كه برخلاف تصور رايج، آن‌ها هستند كه از انسان‌ها مي‌ترسند و تلاش مي‌كنند در خفا زندگي كنند تا كشته نشوند!

انيميشن متفاوت آن‌ها كه با بودجه‌ي 85 ميليون دلاري ساخته شده بود، 148ميليون فروش كرد و به جمع انيميشن‌هاي محبوب اضافه شد. همين شد كه خيلي زود قسمت دوم هتل ترانسيلوانيا هم با بودجه‌ي 80 ميليون دلاري از راه رسيد و 169ميليون دلار فروش كرد.

حالا «هتل ترانسيلوانيا3: تعطيلات تابستاني» كه مثل قسمت قبلي با 80 ميليون دلار ساخته شده،تنها در 15 روز نخست فروش، 110 ميليون دلار فروش كرده و پيش‌بيني مي‌شود ركورد فروش خود را بشكند و از پرفروش‌ترين انيميشن‌هاي تابستان امسال باشد.

 

دوچرخه شماره ۹۳۵

«برام استوكر» در 25 سالگي

 

دوچرخه شماره ۹۳۵

طرح جلد اولين چاپ رمان «دراكولا» در سال 1897 ميلادي

 

دوچرخه شماره ۹۳۵

«كنت دراكولا» در مجموعه‌ي انيميشن «هتل ترانسيلوانيا»

 

دوچرخه شماره ۹۳۵

«گندي تارتاكوفسكي»، پشت ميز طراحي انيميشن «هتل ترانسيلوانيا»

کد خبر 412295

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha