شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای اولین بار تصدیق کرد که دولتش با احداث شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری معیارهای مد نظر نقشه راه را نقض کرده است.

خبرگزاری اتریش از قدس گزارش داد، آن گونه که روزنامه «اورشلیم پست» از ایهود اولمرت نقل قول کرده است، وی گفت وضع کنونی نقض تعهدات اسرائیل است.

وی تصریح کرد: «فقط نباید از طرف‌های دیگر خواستار عمل به تعهدات‌شان شد، بلکه آنها هم باید چنین چیزی را از ما ببینند.»

رژیم صهیونیستی بارها اعلام کرده است که حق احداث شهرک‌های صهیونیست‌ نشین را دارد تا برای رشد جمعیت خود چاره‌ای اندیشیده باشد. نقشه راه این را مجاز ندانسته است. احداث شهرک‌های جدید یکی از بزرگ‌ترین مسایل مذاکرات میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌هاست.[انتقاد رایس از مصادره زمین‌های فلسطینیان توسط اسرائیل]

اولمرت ظرف هفته گذشته دستور داد همه طرح‌های جدید در کرانه باختری باید به تأیید او برسند. با این حال وی دستور توقف ساخت‌وسازها را نداده است.

صائب عریقات، مذاکره کننده فلسطینی از اظهارات اخیر المرت استقبال کرده است. وی گفت اگر دو طرف قبول کنند که به قول‌های‌شان وفادار بمانند، «را برای دو طرف جهت برآورده کردن تعهدات‌مان باز خواهد شد.»

جورج بوش، رییس جمهور آمریکا ظرف روزهای آینده سفری به خاورمیانه خواهد داشت که انتظار می‌رود در آن دوباره درخواست‌ برچیدن پست‌های ایست بازرسی خارجی رژیم صهیونیستی را در کرانه باختری تکرار کند.

بوش در مصاحبه‌ای که روز جمعه در روزنامه «یدیوت آحارونوت» منتشر شد، گفت واشنگتن انتظار دارد این رژیم به تعهداتش پایبند باشد.[اسرائیلی‌ها، آمریکا را به‌عنوان میانجی قبول ندارند]

در همین حال، حیم رامون، معاون اولمرت به رادیو اسرائیل گفت که این رژیم احتمالاً به زودی برچیدن 100 پست خارج از قلمرو خود را آغاز می‌کند.

وی این گونه تلقی کرد که این گام «در جریان سفر بوش به اسرائیل و پس از آن» برداشته شود.

کد خبر 40931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز