همشهری آنلاین: آیین گشایش دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران روز سه شنبه 11 دی با پیام رئیس جمهور برگزار شد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد در این پیام، با اشاره به لزوم تدوین سند ملی توسعه کارآفرینی خاطرنشان کرد: حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین باید رویکرد نوین آموزش عالی باشد.

متن کامل پیام رییس‌جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

نقش شایسته کارآفرینی و تاثیر آن در رشد و توسعه اقتصادی، رقابت، شغل‌آفرینی، اشتغال‌زایی پایدار، استقرار و توسعه عدالت اجتماعی، حضور گسترده و فعال در بازارهای جهانی، فقرزدایی و افزایش امید به زندگی، شاد زیستی و سایر آرمان‌های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. دستاورد راهبردی سیاست کارآفرینانه، دو پیامد مهم ایجاد اشتغال و ایجاد رفاه است که این دو با هم در خدمت توسعه اجتماعی خواهند بود.

از سوی دیگر، تحولات و دگرگونی‌های شگرف و عظیمی که به دلیل رشد فزاینده افزایش دانش، صنعت و فناوری در زندگی نوع بشر رخ داده موجب شده تا کشورهای مختلف راهکارهای مناسب و موثری را برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از این تحولات بیابند و به کار بندند. اندیشمندان و خردورزان کارآفرینی را از مهمترین این راهکارها دانسته‌اند که در جهان کنونی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است.

دستیابی به اهداف آرمانی سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران و نیز تحقق کامل اهداف برنامه چهارم توسعه و شعارهای چهارگانه دولت نهم (عدالت گستری، خدمت به بندگان خدا، مهرورزی و تعالی و پیشرفت مادی و معنوی ) مستلزم توسعه فرهنگ و دانش کارآفرینی به عنوان عامل و محرک اصلی است.

گسترش فرهنگ کارآفرینی و توسعه کسب و کار، ارزش آفرینی، تولید و توسعه خدمات و محصولات ارزشمند بیش از هر جا، زیبنده و شایسته جامعه اسلامی است. از این رو لازم است برای توسعه کارآفرینی در سطح ملی، نسبت به موارد ذیل اهتمام جدی به عمل آید.

1- شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی کشور در قالب الگوهای سازماندهی خبرگان ملی به منظور شناسایی دورنماها، چالش‌ها، استراتژی‌ها و اهداف استراتژیک توسعه فعالیت‌های کارآفرینی در کشور.

2- تدوین سند ملی توسعه کارآفرینی در قالب لوایح قانونی

3- توسعه انواع کارآفرینی فردی، سازمانی ، عمومی ، اجتماعی به ویژه فعالیت‌های کارآفرینانه بخش خصوصی به عنوان استراتژی توسعه ملی

4- طراحی و بکارگیری هوشمندانه نظام‌های سنجش و توسعه کارآفرینی و ارزشیابی محیط کارآفرینی در کشور به منظور هدایت اثر بخش استراتژی‌ها و سیاست‌های توسعه کارآفرینی.

5- توسعه نهادهای آموزشی – پژوهشی توانمند برای توسعه کارآفرینی در کشور

6- جهان آموزش عالی پس از دو انقلاب بر محور آموزش و پژوهش، اکنون انقلاب کارآفرینی را فرا روی خود دارد و در انقلاب کارآفرینی ماموریت دانشگاه‌ها ایفای نقش در توسعه اقتصادی – اجتماعی کشور است. اینک که ظرفیت‌های آموزش عالی کشور به حد نیاز نزدیک می‌شود، رویکرد آموزش عالی باید به تربیت دانش آموختگان توانمند و متناسب با نیازهای بازار کار و کارآفرینی باشد. دانشگاه‌ها باید با مطالعه بازخور فعالیت‌های خود هرچه بیشتر توسعه کارآفرینی را بین دانشجویان و اعضای هیات علمی مورد توجه قرار دهند و بخش مهمی از تحقیقات دانشگاهی را در خدمت نیازهای اقتصادی – اجتماعی جامعه قرار دهند. حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین، رویکرد نوین آموزش عالی.

7- وزارت علوم با بهره‌گیری از قابلیت‌های دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، هرچه سریع‌تر برنامه‌های مربوط به ایجاد رشته‌ها و گرایش‌های کارآفرینی را در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا برای دانشگاه‌ها تدوین نماید. به طوری که درآینده هر دانشگاه متناسب با نیازهای توسعه کشور و استان و بر اساس مزیت‌های موجود در دانشگاه رشته تخصصی کارآفرینی خاص خود را اجرا نماید.

8- دستگاه‌های دولتی مسوول بخش های اقتصادی – اجتماعی در حوزه فعالیت خود امکانات رشد کسب و کار را برای دانشجویان کارآفرینی فراهم نمایند تا در آینده شاهد تاسیس شرکت‌های دانش محور در بخش‌های مختلف کشور باشیم.

9- وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، فرآیند توسعه کارآفرینی در دانشگاه‌ها را تسریع و تسهیل نماید به طوری که دانشگاه‌های فنی و صنعتی به محل تولید و فناوری و نوآوری تبدیل شوند و دانشجویان بر اساس مسایل واقعی جامعه آموزش ببینند و درصد بالایی از دانش آموختگان دانشگاه‌ها ، شرکت دانش محور تاسیس نمایند.

اینجانب همکاری وزارتین کار و امور اجتماعی و علوم، تحقیقات و فناوری را درتاسیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران به عنوان قطب علمی کارآفرینی ارج می‌نهم و انتظار دارم با مساعی دانشگاه تهران، هر چه سریع‌تر برنامه توسعه دانشکده کارآفرینی برای ایفای نقش ملی برای اینجانب ارسال شود.

کد خبر 40683

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز