همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: اقدام سازمان تعزیرات حکومتی در جریمه کردن 63 میلیارد تومانی شهرداری به خاطر قیمت آرم طرح ترافیک غیرقانونی است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدباقر قالیباف روز دوشنبه (10 دی) در حاشیه مراسم افتتاح بوستان غدیر در جمع خبرنگاران درباره جریمه 63 میلیارد تومانی شهرداری از سوی سازمان تعزیرات حکومتی، افزود: البته بنده مرجع قضاوت این موضوع نیستم، اما اقدام این سازمان غیرقانونی است و در واقع سازمان تعزیرات حکومتی موظف به کنترل قیمت اقلام مصرفی همچون روغن، برنج، گوشت و پرتقال و غیره است، تا این اقلام را به مردم گران ندهند. اما ظاهرا نتوانستند در این زمینه کاری بکنند و به قیمت طرح ترافیک پرداختند.

وی با تاکید بر این ‌که قیمت آرم طرح ترافیک در حوزه‌ کاری سازمان تعزیرات حکومتی نیست، افزود: سازمان بازرسی کل کشور که دارای مسند قانونی این موضوع است، قیمت آرم طرح ترافیک را تایید کرده و وزارت کشور و شورای عالی ترافیک آن را پذیرفته‌اند و معتقدند، این اقدام سازمان تعزیرات حکومتی بسیار عبث است و نمی‌دانم که واقعا چرا 63 میلیارد تومان برای آرم طرح ترافیک جریمه در نظر گرفته‌اند و این اقدام آنان غیرقانونی است.

وی یادآور شد: سازمان بازرسی کل کشور، قطعاً نسبت به این موضوع رسیدگی کرده و نتیجه نهایی را اعلام خواهد کرد.

شهردار تهران همچنین درباره نصب ایستگاه‌های BRT نیز گفت:‌همان طور که وعده داده بودم، مقرر شده بود که 15 دی ماه خط BRT ( تهران پارس ـ آزادی) با ایستگاه‌های جدید و اتوبوس‌های داخلی چپ در آغاز به کارکند که هم اکنون کارهای فنی و اجرایی انجام شده و تا روز پنجشنبه، کلیه ریزکاری‌ها و اقدامات باقی مانده نیز در این خط انجام می‌شود و روز شنبه این خط به طول 19 کیلومتر به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

به گفته‌ وی، نصب سیستم‌های لازم، دوربین‌ها، دستگاه‌های کارت‌خوان، شیشه و ایمن‌سازی مسیرها از جمله اقداماتی است که تا روز پنجشنبه به طور کامل در خط BRT انجام و تکمیل می‌شود.

قالیباف درباره راه‌اندازی سایر خطوط BRT در پایتخت گفت: طبق مطالعات انجام شده، خط بعدی BRT از میدان آزادی یعنی انتهای خط فعلی BRT به سمت آیت‌الله سعیدی، میدان قزوین، خیابان بعثت، میدان بسیج، افسریه و تا سرخه حصار ادامه خواهد داشت که به چهارراه تهرانپارس منتهی می‌شود و عملیات اجرایی این خط تا ظرف 15 روز آینده اعلام خواهد شد.

به گفته قالیباف راه‌اندازی خط BRT ازمیدان آزادی تا سرخه حصار در شورای ترافیک شهر تهران به تصویب رسیده است.

وی تاکید کرد: توقع و انتظار از دولت و مجلس این است که اتوبوس‌ها را به موقع به شهرداری تحویل دهند و متاسفانه در سال 86 از سهمیه تبصره 13 تاکنون یک دستگاه اتوبوس هم به شهرداری تحویل داده نشده است و این امر شهرداری را با مشکل مواجه می‌کند.

شهردار تهران افزود: علاوه بر آن اتوبوس‌هایی هم که به شهرداری تحویل می‌شود، استاندارد نبوده و با ایستگاه‌های BRT هم‌خوانی ندارد، به همین دلیل پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و اتوبوس‌های جدید BRT که استاندارد هستند، از بهار سال آینده وارد خط تهرانپارس ـ آزادی می‌شوند.

شهردار تهران درباره احداث مونوریل و انعقاد قرارداد این پروژه توسط وزارت کشور، گفت: بنده معتقدم مونوریل نباید به بحث سیاسی تبدیل شود و شاید با حجم مترویی که در تهران احداث می‌شود، نیازمند قطار هوایی هم باشیم، اما احداث آن بدون تصویب شورا و شهرداری تهران قابلیت اجرایی ندارد.

قالیباف در پاسخ به این که وزارت کشور کلیه هزینه‌های مربوط به پروژه مونوریل را پرداخت و آن را اجرا می‌کند، گفت: مگر هر کسی که پول داشته باشد، می‌تواند هر کاری که بخواهد انجام دهد. بهتر است وارد این بحث‌ها نشویم و فعلا شهرداری، تکمیل شبکه اتوبوسرانی و مترو را در دستور کار قرار داده تا به مردم خدمات‌رسانی کند.

به شهردار تهران همچنین از توسعه خط ویژه تندرو یا BRT تا پایان سال آینده خبر داد و گفت: تا پایان سال آینده حدود 300 کیلومتر خط BRT در تهران راه‌اندازی می‌شود.

وی با تاکید بر این که توسعه حمل و نقل عمومی یکی از اولویت‌های مهم شهرداری تهران است، افزود: مردم تهران به یک شبکه حمل و نقل نیاز دارند تا در مناطق مختلف با استفاده از این شبکه بتوانند، به مقصد خود برسند، اما در بسیاری از محلات و مناطق، مردم در این زمینه دچار مشکل هستند که شهرداری تهران برای حفظ کرامت انسانی و توسعه حمل و نقل عمومی، اقداماتی را در سه سطح آغازکرده که یکی از آنها خطوط ویژه تندرو، بخش دیگر خطوط ویژه سابق که تحت پوشش بخش خصوصی خواهد بود و بخش دیگر خطوط اتوبوسرانی محلی است.

وی تاکید کرد: اگر سیستم حمل و نقل عمومی بتواند، پاسخگوی نیاز مردم باشد، مردم هیچ گاه از وسایل نقلیه شخصی که برای آنان گران‌تر از وسایل حمل و نقل عمومی است، استفاده نخواهد کرد، همان طور که مردم با استفاده از مترو، وسیله نقلیه شخصی را بیرون نمی‌آورند.

وی با تاکید بر توسعه و تکمیل خطوط مترو گفت: هم اکنون برای احداث مترو حجم کار زیادی در زیر زمین در حال انجام است و مصمم هستیم که سالانه حداقل 15 کیلومتر مترو بسازیم و در پنج سال آینده مجموعا 75 کیلومتر مترو خواهیم داشت. این در حالی است که در طول 30 سال گذشته تا کنون تنها 50 کیلومتر مترو احداث شده است.

به گفته وی، بخشی از خط مترو که حد فاصل میدان انقلاب تا فردوسی است به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: از مجلس و دولت توقع داریم تا کمک کنند، شهرداری سالانه 15 کیلومتر مترو را بسازد، البته تصمیم گرفته‌ایم از اعتبارات شهرداری هم که شده، سالی 15 کیلومتر مترو را بسازیم، زیرا زوج و فرد کردن تردد خودروها، طرح ترافیک، سهمیه بندی بنزین و غیره مشکلات ترافیک تهران را حل نخواهد کرد و باید حمل و نقل عمومی توسعه یابد، تا مردم با بیرون آمدن از خانه با استفاده از وسیله نقلیه عمومی سریع به مقصد برسند.

شهردار تهران در ادامه به آب‌گرفتگی ناشی از بارندگی در سطح شهر اشاره کرد و گفت: نمی‌توان گفت که در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد، اما انصاف هم چیزی خوبی است. روزی که بنده شهرداری تهران را تحویل گرفتم، 850 نقطه آب‌گرفتگی در تهران وجود داشت که این میزان در دو سال گذشته به کمتر از 200 نقطه رسیده و سال آینده این میزان به صفر خواهد رسید.

وی به احداث 350 کیلومتر کانال‌ جمع‌آوری آب‌های سطحی اشاره کرد و گفت:‌این میزان قطعا تا پایان سال آینده به 500 کیلومتر می‌رسد.

شهردار تهران با اشاره به بافت‌های فرسوده پایتخت، گفت: شهرداری تهران در جنوب پایتخت، اقداماتی را برای نوسازی بافت‌های فرسوده آغاز کرده که این اقدامات در مقایسه با حجم کلیه بافت‌های فرسوده تهران ناچیز و شاید هم چهار تا پنج درصد باشد، اما نسبت به 30 و 40 سال قبل این اقدام چندین برابر است.

وی تاکید کرد: شهرداری تهران به هیچ وجه در نوسازی بافت‌های فرسوده به دنبال منفعت اقتصادی نیست و این منفعت باید عادلانه میان صاحب زمین و سرمایه‌گذار تقسیم شود و حتی صاحب زمین و بافت فرسوده نیز باید سود بیشتری کسب کند.

وی همچنین با اشاره به بهره‌برداری از پارک غدیر ویژه جانبازان گفت: با احداث این پارک، تکلیف از شهرداری ساقط نمی‌شود و باید مناسب‌سازی همه پارک‌ها و معابر برای معلولان در دستور کار باشد، زیرا در برخی از پیاده‌روهای تهران، افراد سالم هم برای عبور دچار مشکل‌اند، چه برسد به افراد معلول و جانباز.

به گفته‌ وی، طبق نظر موافق اعضای شورای شهر تهران اعتبارت خوبی در سال آینده برای مناسب سازی پیاده‌روها پیش‌بینی خواهد شد.

وی همچنین در ادامه از معطلی تکمیل پروژه بزرگراه زین‌الدین ازلویزان انتقاد کرد و گفت: 17 تا 18 ماه بی‌خود وقت شهر گرفته شد و پس از آن اعلام شد که حق با شهرداری است. در صورتی که از همان اول هم معلوم بود که حق با شهرداری است، اما هم اکنون این پروژه با سرعت در انجام است و امیدواریم در سال آینده آن را افتتاح کنیم.

کد خبر 40577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز