دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۶ - ۰۶:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سکوت نخبگان در برابر اشکالات جامعه زیبنده فضای نخبگی و نخبه گرایی نیست.

شهردار تهران با بیان اینکه کم لطفی‌هایی که به نخبگان جامعه می شود دلیلی بر حاشیه نشینی آن ها نمی‌شود، گفت: اینکه نخبگان بخواهند اشکالات را ببینند و به هر دلیل غیر منطقی در مقابل آن سکوت کنند و ناحق را بپذیرند زیبنده فضای نخبگی و نخبه گرایی نیست.

دکتر محمد باقر قالیباف در جمع اساتید، نخبگان و فرهیختگان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر عباس گفت: امروز همه دلسوختگان نظام مقدس جمهوری اسلامی بر این باورند که انقلاب اسلامی، عزت، استقلال و آزادی را بعد از یک دوران طولانی ستم شاهی برای ما به ارمغان آورد و امروز نخبگان که نقش بسیار کلیدی و تاثیرگذاری در همه فراز و نشیب‌های کشور داشته‌اند، وظیفه و رسالت سنگینی به دوش دارند و تحت هیچ شرایطی نباید از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی استقلال را به ما هدیه کرد گفت: امروز ما مکلفیم از استقلال خود دفاع کنیم و دفاع از استقلال و حفظ آن هم فقط یک شعار نیست و ما برای حفظ استقلال نیازمند یک اقدام عملی هستیم.

به گفته قالیباف کشوری می‌تواند استقلال داشته باشد که تولید علم، ثروت، معرفت و منزلت را در دستور کار خود قرار دهد و از آنجایی که مولد بودن ما در گرو تولید علم و فکر در جامعه است نقش نخبگان، نقشی کلیدی و اساسی است.

وی در ادامه گفت: من به سهم خود نسبت به دانشگاه آزاد و نقش و زحمت آن آگاهم و ایکاش تجربه دانشگاه آزاد را در دیگر عرصه‌ها در کشور تجربه می‌کردیم.

شهردار تهران با اشاره به وجود نقاط ضعف و قوت درهر مجموعه‌ای گفت: وقتی به برآیند کار نگاه می‌کنیم می‌بینیم دانشگاه آزاد اسلامی یکی از افتخارات نظام و از تدابیر صحیح در زمان خود و یکی از دستاوردهای انقلاب است و تصمیم ایجاد آن بسیار هوشمندانه‌، صحیح و به جا بوده است.

قالیباف سپس به نقش مردم در همه عرصه‌های کشور به خصوص دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت‌: من به عنوان فردی که در جنگ حضور داشتم مدعی هستم جنگ را مردم مدیریت کردند زیرا هر یک از فرماندهان و شهدای بزرگ آن دوران نه ارتشی بودند نه سپاهی و توانستند با بستری که امام (ره) برای آن‌ها فراهم کرده بود افتخارات بزرگی بیافرینند.

وی افزود: در عرصه علم و تربیت نیروی نخبه، دانشگاه آزاد نیز تبلور عینی حضور مردم است. آن روزی که جوانان کشور نیاز به تحصیل و تربیت در محیط دانشگاهی را داشتند چنین ظرفیتی در توان دولت و امکانات دولتی نبود و جز عده‌ای معدود که توانایی تحصیل در خارج کشور را داشتند، این مشکل پیش روی عموم جوانان در دهه 60 یا هفتاد بود که یا درس بخوانند و یا از تحصیل محروم شوند. از این رو دانشگاه آزاد با پول مردم برای ارائه خدمات به خود آن‌ها شکل گرفت.

وی در ادامه با اشاره به طرح اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص حذف کنکور گفت: جسارت به نمایندگان محترم مجلس نباشد اما بهتر بود که در دهه هفتاد این تصمیم گرفته می‌شد زیرا هم اکنون یک میلیون و 200 هزار نفر ظرفیت دانشگاه و به همان تعداد دانشجو داریم.

وی افزود: امروز اگر می‌خواهند تصمیمی بگیرند باید بحران موضوعات بیکاری و مسکن حل شود و اگر کسی در پایان دهه نود بگوید این معضلات را حل می‌کنم آن موقع دیگر جوانان امروز یا همه به کاری رسیده‌اند و یا زندگی فلاکت باری را گذرانده و عمر خود را تباه کرده‌اند و معتقدم در دهه نود باید در خصوص موضوعاتی نظیر تامین اجتماعی، بیمه و بازنشستگی و درمان اندیشیده شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران دکتر قالیباف در ادامه سخنان خود در جمع استادان، نخبگان و فرهیختگان استان هرمزگان اضافه کرد: امروز باید تلاش کنیم تا ضعف‌ها را از بین ببریم، توان علمی را بالا ببریم، به کیفی سازی توام با کمی‌سازی توجه کنیم و امکان تحصیلات عالی را در محروم‌ترین نقاط کشور فراهم کنیم.

وی بار دیگر به نقش تاثیر گذار مردم در اداره کشور اشاره کرد و گفت: چرا امروز در عرصه اقتصادی و تولید ثروت زمین گیریم و به جای تولید ثروت، ثروت باد آورده را توزیع می‌کنیم و آن هم به شکلی بد؟ این بدان دلیل است که مردم در اقتصاد نقشی ندارند و تا زمانی که اقتصاد دولتی است تولید ثروت معنا ندارد زیرا انگیزه ای وجود ندارد.

شهردار تهران گفت: شاید در ذهن من و شما این موضوع که خطرات متعددی کشور را تهدید می‌کند وجود داشته باشد، اما موضوعاتی که در ذهن ماست، هیچ تهدیدی برای کشور و نظام نیست بلکه بی تفاوتی نسبت به مسائل کشور و انقلاب مهمترین تهدید است.

وی افزود: زمانی تهدید به سراغ ما می‌آید که دانشجویان، نخبگان و دانشگاه احساس بی‌تفاوتی کند و ضرورت در صحنه بودن را حس نکند، اما باید به این نکته توجه کنیم که ما در مقابل مردم، کشور، امام (ره)، شهدا و همه کسانی که شرایط را برایمان فراهم کرده اند و آن را به امانت نزد ما سپردند مسئولیم.

به گفته قالیباف، امروز بیش از هر زمان دیگری کشور ما نیازمند افزایش رضایتمندی مردم است و این مورد زمانی محقق می‌شود که نظام مدیریتی ما در عرصه‌های مختلف کار آمد باشد، زیرا کار آمدی مهم‌ترین چالش پیش روی جامعه ماست.

وی با بیان این که امروز وظیفه ما تنها خوب حرف زدن و حرف خوب زدن، نیست، گفت: نخبگان ما باید علاوه بر تولید علم و اندیشه و ایفای نقش در عرصه‌های مدیریت، باید همه شعارها، باورها و حرف‌های خوبی که زده می شود را در عمل مطالبه کنند.

شهردار تهران با اشاره به این موضوع که باید به همه حرف ها و شعارها عمل کرد، گفت: امروز در برخی مواقع با نوع گفتار، رفتار ، رقیب تراشی و تضعیف و همچنین تقصیر را به گردن دیگری انداختن ، می خواهیم از زیر بار مسئولیت فرار کنیم، اما من و همه مسئولان اجرایی و مدیریتی مکلف و موظف هستیم تا مجموعه خود را کار آمد کرده و بتوانیم رضایت مردم را جلب کنیم و طرح ها، شعارها، حرف‌ها و گفتار خود را در عمل اجرا کنیم.

قالیباف تاکید کرد: امروز باید تلاش کنیم تا کار آمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برسانیم و اگر این گونه رفتار نکنیم نتیجه این خواهد شد که دین را هزینه مدیریت و ضعف کارهایمان کرده‌ایم و از دین استفاده ابزاری کرده ایم.

به گفته وی، شهدا، امام(ره) ومقام معظم رهبری، امروز این خواسته را از مدیران در همه سطوح دارند که به گونه‌ای عمل کنند که کارآمدی دین در اداره جامعه را مردم به صورت ملموس در همه سطوح زندگی خود در ابعاد مادی و معنوی حس کنند و اگر چنین نشود مدیر موفقی نیستیم و دین خود را نسبت به انقلاب، کشور، مردم و شهدا ادا نکرده ایم.

شهردار تهران افزود: اگر نتوانیم نیازهای مادی و معنوی مردم را تامین کنیم، به این معنی است که دین را خرج خود کرده ایم ، نه خود را خرج دین.

وی در ادامه، کشور را از حیث منابع انسانی و اقتصادی کشوری برخوردار دانست و خاطر نشان کرد : این انصاف نیست در کشوری که از منابع انسانی و مادی خوبی برخوردار است، در بخش‌های اداره جامعه دچار چالش و مشکل باشیم.

بر اساس این گزارش ، شهردار تهران پس از سخنان خود لوح‌های فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر عباس را به آنان اهدا کرد.

وی پس از پایان مراسم، به مزار شهدای گمنام شهر بند عباس رفت و پس از آن با امام جمعه و نماینده ولی فقیه در هرمزگان دیدار کرد.

کد خبر 39367

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز