همشهری آنلاین: شهردار تهران با بیان این که مهندسی ارزش باید روحیه و فرهنگ ایثارگری را حاکم کند، گفت: مهندسی "ارزش" بیش از آن که یک موضوع مدیریتی باشد یک باور و تفکر است.

به گزارش مهر، دکتر محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاح طرح جامع فرهنگ سازی مهندسی ارزش شهرداری تهران (فراشهر) با بیان این مطلب گفت : اخیرا در سفری که به داووس داشتم چند موضوع را به روش مهندسی ارزش مورد بحث قرار دادند که به نظر من ما از جهت فکری و توانمندیهای علمی و خلاقیت نه تنها چیزی کمتر از آنها نداریم بلکه یک گام جلوتر هم هستیم.

به گفته وی اگر حرکتها و برنامه های خود را بر پایه مسایل و نگاه علمی استوار نکنیم این پایه ، پایه محکمی نیست.

قالیباف با اشاره به اینکه تغییر در همه بخشها و علوم وجود دارد و در زندگی همه ملموس است، گفت : یکی از مشکلات امروز جامعه ما این است که در همه حوزه ها خواسته یا ناخواسته در مقابل تغییرات مقاومت می کنیم اما به نظر من باید تغییرات را بپذیریم و در مقابل آن مقاومت نکنیم.

شهردار تهران افزود : تغییر و تحول لازمه زندگی است و اگر ما بر موج تغییرات سوار شدیم باید قسمتهایی را که منطبق با خواسته ها و باورهایمان نیست به سمت جایی که از دید ما مثبت است هدایت کنیم و منفعلانه با تغییرات برخورد نکنیم .

وی در ادامه گفت : بر این باورم که مهندسی ارزش یک موضوع صرف مدیریتی نیست، یعنی اینکه اگر بخواهیم زنجیره ای از ارزش فراهم کنیم و عواملی که می تواند ما را از مطلوبیت خود جدا کند و بین ما و مطلوبیت ما فاصله بیندازد را از خود دور کنیم این بیشتر شبیه به یک باور و تفکر است تا یک خصلت و تکنیک مدیریتی.

شهردار تهران ادامه داد : اینکه می گویند باید مشتری محور حرکت کرد و قبل از هر کاری خود را جای ذینفع قرار دهیم قبل از اینکه تصمیم مدیریتی باشد یک باور، تفکر و ارزش است و البته نیاز به فرهنگ سازی دارد.

به گفته قالیباف مهندسی ارزش در واقع باید تلاش کند اول به گونه ای پیش رود که روحیه و فرهنگ ایثارگری را حاکم کند.

وی با بیان اینکه مهمترین موضوع در هر عرصه ای عنصر انسان است، گفت : اگر در مهندسی ارزش به این موضوع توجه کنیم می توانیم از سلسله عناصر مثبت زنجیره ارزش درست کنیم و عناصر و عوامل منفی را جدا کنیم، در غیر این صورت با صرف آموزش و بسترسازی چنین کاری امکانپذیر نیست.

قالیباف ادامه داد : باید این باور و فرهنگ برای من و کلیه مدیرانی که به شکل مستقیم و غیرمستقیم با شهرداری در ارتباط هستند به وجود بیاید که اموالی که امروز در شهرداری در اختیار ما است، - البته بر اساس باورهای دینی اموال بیت المال مهمتر از اموال شخصی است - همانند اموال شخصی ما است و به همان اندازه باید به آنها توجه کنیم.

وی ریشه و پایه و اساس  اکثر پیشرفتهای علمی کشوررا متعلق به دوران دفاع مقدس دانست و گفت : ای کاش می‌توانستیم روحیات دوران دفاع مقدس و انقلاب را در رابطه میان کارفرما و پیمانکار و مشاورو عامل چهارم ایجاد کرد چرا که این فضا زنجیره‌ایی از ارزش و مطلوبیت را فراهم می‌کند.

وی در پایان گفت : جامعه امروز با فرهنگ دفاع مقدس فاصله گرفته و زاویه پیدا کرده است. به هر میزان که جامعه از این فرهنگ فاصله می‌گیرد از کارآمدی، اثرگذاری و آرمان‌های انقلاب و نظام نیز فاصله می‌گیرد که باید تلاش شود که جامعه بیش از این فاصله نگیرد و ارزشهای دفاع مقدس و انقلاب را به طور دقیق و عمیق به نسل جوان منتقل کنیم و روحیات و رفتارهایی که هیچ انسی با انقلاب و فرهنگ جبهه و جنگ نداشتند و بعضی وقتها حتی جعلی نیز هستند و به اسم فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس به خورد نسل جوان داده نشود و جامعه این موارد را تشخیص دهد.

کد خبر 44184

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز