شنبه ۸ دی ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

اسدالله افلاکی: درست در آخرین روزهای پایانی هفته گذشته، هنگامی که بسیاری از شهروندان خود را برای تعطیلات دو روزه آماده می‌کردند، عده‌ای از محیط بانان و دوستداران طبیعت با تحمل رنج سفر، از گیلان به تهران آمدند تا با استمداد از استادان و صاحب‌نظران محیط‌زیست، تالاب انزلی را از خطر نابودی نجات دهند.

این گروه، در این درخواست که از آن به‌عنوان آخرین تیر ترکش خود برای نجات انزلی یاد می‌کردند، از دولت عاجزانه خواسته‌اند تا تالاب انزلی- سمبل تالاب‌های کشور- را قربانی مصالح  گروهی اندک نکند.

برخلاف آنچه تصور می‌شد رأی هیات پیگیری‌های ریاست‌جمهوری مبنی بر تأیید مسیر مورد نظر سازمان محیط‌زیست در ساخت کنارگذر تالاب انزلی غیرقابل تغییر باشد، قرار است کمیسیون زیربنایی دولت با حضور درمنطقه، مجددا در این باره تصمیم‌گیری کند؛ چرا که برخی با وجود تصمیمات قبلی، بر اجرای طرح پیشنهادی وزارت راه برای ساخت کنار گذر اصرار می‌کنند؛ طرحی که اجرای آن باعث تخریب 300 هکتار از  اراضی تالاب می‌شود.

دکتر برهان ریاضی، کارشناس تالاب‌ها، با اشاره به اهمیت این تالاب به همشهری گفت: این زیستبوم ازیک سو، محلی برای تخم ریزی ماهیان استخوانی به‌ویژه ماهی سفید است واز سوی دیگر، به خاطر عمق‌های مختلف، تنوع بیولوژیکی بالایی دارد؛ به‌طوری که همه پرندگانی که در شمال دیده می‌شوند در این تالاب قابل مشاهده‌اند.

این استاد دانشگاه، با اظهار تأسف از در معرض تخریب قرار گرفتن 300 هکتار اراضی از  تالاب انزلی، خاطرنشان ساخت: این تالاب، دو منطقه حفاظت شده « سیاه کشیم» و « سرخان کل و پناهگاه حیات وحش سلکه » را در خود جای داده‌ که در فهرست کنوانسیون رامسر نیز به ثبت رسیده و از اهمیت جهانی بسیار بالایی برخوردار است، به همین دلیل و بنابر تعهدات بین‌المللی ما نمی‌توانیم به دلخواه در آن دخل وتصرف کنیم.

دکتر اسماعیل کهرم، استاد حیات وحش  نیز دراین باره به همشهری گفت: درحال حاضر، مساحت تالاب از 21 هزار به 12 هزار هکتار کاهش یافته و منطقه حفاظت شده «سیاه کشیم» کاملا خشکیده است.

کد خبر 40388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز