مصطفی شوقی: جشن تولدی برای یک‌سالگی کمیته انتقالی گرفته نمی‌شود، چه این بار علاوه بر فوتبال که در هروله میان تعلیق و شرایط عادی به سر می‌برد، کمیته انتقالی نیز خود گرفتار تعلیق شده است.

 شکاف میان اعضای کمیته انتقالی در شرایطی که یک هفته از مهلت 48 ساعته AFC و FIFA می‌گذرد، اجماع به روی اتخاذ تصمیمی در میانه اختلافات را به حداقل رسانده است. جلسه چهارشنبه کمیته انتقالی اما به بحرانی‌ترین حالت خود پس از تعویق چندباره انتخابات رسید.

 در این جلسه بود که علی رغبتی در غیاب کیومرث هاشمی پیام سازمان ورزش را به 3 عضو دیگر رساند؛ محتوای پیام از سر مفارقت نبود؛ سازمان ورزش اعضای فیفا را متهم به دست داشتن در اتفاقات موجود که منجر به منع ورود علی‌آبادی به انتخابات شده،‌ کرده است و با اعلام اینکه 3گانه فیفا اطلاعات را در اختیار فدراسیون جهانی فوتبال قرار داده‌اند، هرگونه مذاکره و بررسی گزینه‌های تیم‌ملی را معلق کرد.

 به همین دلیل بود که مقامی آگاه درگفت‌وگویی با یک روزنامه ورزشی با متهم کردن صفایی‌فراهانی، پرده دیگری از منازعات پشت پرده انتخابات را کنار زده و می‌گوید: گویا صفایی‌فراهانی فراموش کرده‌است که در ملاقات با علی‌آبادی اعلام کرده بود که مشکلی برای شرکت در انتخابات ندارد.

انتشار این گفت‌وگو پس از جلسه، کاملاً برگرفته شده از محتوای مذاکرات چهارشنبه شب کمیته انتقالی بود.

 آنجایی که این فرد به عنوان یکی از نزدیکان کمیته معرفی می‌شود و خبر توافق میان علی‌آبادی و صفایی را منتشر می‌کند: صفایی به علی‌آبادی اعلام کرد مشکلی ندارید برای ورود به انتخابات و او هم گفت که مربی تیم‌ملی را انتخاب کنید.

 صفایی‌فراهانی: سازمان مقصر است

 صفایی‌فراهانی اما در مواجهه با سخنان سلبی سازمان ورزش در حالی که حسن غفاری و مهدی خبیری را در کنار خود می‌دید؛ خطاب به علی رغبتی، تنها نماینده سازمان، از افشاگری در روزهای آینده و قضاوت اهالی فوتبال سخن گفت. وعده‌ای که 48 ساعت بعد محقق شد. صفایی‌فراهانی در گفت‌وگو با ایسنا به بخشی از ناگفته‌های کمیته انتقالی اشاره کرد.این اما تمام ماجرا نبود. علی رغبتی پس از جلسه کمیته‌انتقالی در گفت‌وگو با خبرنگاران، نظرات سازمان را بیان کرد. از نظر این عضو کمیته انتقالی بسیاری از ابهامات فیفا حل شده است و در دور دوم مذاکرات ابهامات دیگر نیز برطرف خواهد شد.

رغبتی اما در مورد انتخاب سرمربی تیم‌ملی می‌گوید: اگر با مربی خارجی به توافق نرسیم، یک کمیته فنی متشکل از پیشکسوتان و خبرنگاران فوتبال تشکیل خواهد شد و فهرست 50 نفره تیم‌ملی را انتخاب می‌کنیم.صفایی‌فراهانی در وعده‌گاه خود با خبرنگار ایسنا، به مخالفت با تمام آن چیزی که علی رغبتی به نمایندگی سازمان ورزش بیان کرده است، می‌پردازد.

 رئیس کمیته انتقالی در حالی که سازمان را نشانه رفته است، می‌گوید: تمام برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده به دلیل برخی کم‌توجهی‌ها، روندی را طی می‌کند که جز آسیب به فوتبال ملی، حاصل دیگری ندارد.صفایی‌فراهانی طرح سازمان برای انتخابات تیم‌ملی توسط خردجمعی را هم رد می‌کند: شخصاً مخالفم، هرگونه انتخاب باید از کانال سرمربی باشد.

صفایی‌فراهانی در پاسخ به این موضوع که او مسئول مستقیم دو بار تعویق انتخابات است می‌گوید: دلیل اصلی تعویق انتخابات در مرحله نخست این بود که پس از تأیید آقای آجورلو و امکان حضور او در انتخابات، در آخرین لحظه، انصراف غیرقابل پیش‌بینی اکثریت نامزدها، برگزاری انتخابات را غیرممکن کرد. تنها راه حل، ثبت‌نام مجدد بود. آیا با این شرایط باز هم باید صفایی‌فراهانی را مقصر دانست. این همان گمانه بود که مهدی خبیری نیز بر آن تأکید می‌کرد. این عضو کمیته انتقالی آبستراکسیون نامزدهای انتخابات را باعث حساسیت فیفا عنوان کرده بود.

 رئیس کمیته انتقالی در ادامه به دومین تعویق انتخابات می‌پردازد و می‌گوید: در دور اول فیفا و AFC نامزدی علی‌آبادی را پذیرفته بودند چراکه آنها از سمت حقوقی معاون رئیس‌جمهور و رئیس ورزش اطلاعی نداشتند و حتی در نامه‌ای رسمی پل مونی و شامپانی را به عنوان ناظر معرفی کرده بودند. اما انصراف نامزدها مانع برگزاری انتخابات شد. در دور دوم، فیفا از سمت علی‌آبادی اطلاع یافت، آنها این نکته را اعلام کردند، کیومرث هاشمی برای مذاکره به مالزی رفت و بدون نتیجه بازگشت تا پیشنهاد جلسه 4 دسامبر مطرح شود.افشاگری صفایی‌فراهانی اما به اینجا ختم نمی‌شود.

 او می‌گوید: پیش از تصویب اساس‌نامه، فیفا رسماً اعلام کرد که باید در متن اساس‌نامه جدید این جمله که رئیس سازمان تربیت‌بدنی و معاونانش که زیرمجموعه دولت هستند، نمی‌توانند در انتخابات نامزد شوند و در مجمع نیز حق رأی ندارند، گنجانده شود. با رایزنی کمیته و با این استدلال که تاکنون سابقه نداشته و امکان ندارد رئیس سازمان ورزش نامزد انتخابات فوتبال شود، خواستار حل این موضوع شدیم. در این مورد شخصاً در نامه‌ای این نکات را یادآور شدم و با حضور در مقر فیفا مذاکراتی برای حل این مشکل انجام دادم

.وی می‌افزاید: در نهایت فیفا پذیرفت به رئیس سازمان، امکان حضور در مجمع را بدهد، ولی نداشتن حق نامزدی رئیس سازمان در اساس‌نامه درج نشود. رئیس کمیته انتقالی تلویحاً سازمان ورزش را عامل اصلی مشکلات فوتبال عنوان می‌کند: با این حسن توجه مواد 1-24 و 2-24 را طوری اصلاح کردیم که نامزد نشدن رئیس سازمان در آن وجود نداشته باشد. اما بعدها نمایندگان سازمان در کمیته انتقالی با استناد به همین ماده خواستار پیگیری نامزدی علی‌آبادی شدند. فیفا اما با استناد به بند اول اساس‌نامه در مورد استقلال کاری فدراسیون این امکان را رد می‌کند.

صفایی‌فراهانی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا اقدام سازمان برای نامزدی علی‌آبادی را برخلاف توافقات با فیفا عنوان می‌کند و می‌گوید: فیفا می‌گفت امکان نامزدی رئیس سازمان وجود ندارد اما نمایندگان سازمان تأکید داشتند که این مواد – که پیش از این براساس توافق شفاهی با فیفا این‌گونه نگارش شده بود – مانعی برای حضور علی‌آبادی نیست.

 جلسه امروز در توکیو

 افشاگری محسن صفایی‌فراهانی در شرایطی است که سازمان ورزش هنوز پاسخ مشخصی به درخواست‌های فیفا مبنی بر کناره‌گیری علی‌آبادی از انتخابات نداده است.یکی از محورهای جلسه امروز اکسکو در توکیو می‌تواند همین موضوع باشد؛ مسئله‌ای که سخنگوی AFC در گفت‌وگو با رویترز با اشاره به اینکه از سوی کمیته انتقالی فوتبال ایران پاسخی به مفاد جلسه 4 دسامبر در کوالالامپور داده نشده است، می‌تواند آشفتگی فوتبال ایران را به همراه داشته باشد.

سازمان ورزش می‌گوید در دور دوم مذاکرات خود با نهادهای بین‌المللی فوتبال، مشکلات را حل خواهیم کرد، در حالی که به گفته خبیری و صفایی‌فراهانی جلسه دیگری برگزار نخواهد شد و این تضاد آشکاری را به وجود آورده است. انتخابات فوتبال تبدیل به صحنه‌ای شده است که در فشار دوسویه تاب نمی‌آورد و در آستانه گسسته شدن قرار دارد.

کد خبر 39183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز