مصطفی شوقی: گفته می‌شود، بن‌همام خطاب به کمیته انتقالی گفته است: اگر رئیس سازمان‌ورزش در انتخابات بماند، فوتبال ایران تعلیق و تحریم می‌شود.

کوالالامپور، سه‌شنبه چهارم دسامبر- سیزدهم آذرماه - برای فوتبال ایران شهر مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا نبود، که هر از چندگاهی نامه‌ای، اطلاعیه و دستورالعملی به آن ارسال شود، چه این بار قرار بود گره انتخابات فدراسیون فوتبال گشوده شود، اما دستان 4 مرد کمیته انتقالی آن‌قدر توان نداشت که در مجادله با کارشناسان فیفا و AFC که در طرف مقابل میز نشسته بودند، گره کور انتخابات را باز کنند.

 مجموع اخبار و گزارش‌هایی که از کوالالامپور منتشر می‌شود، نشان روشنی از اجماع به روی اختلاف نظرهای میان فیفا و فوتبال ایران نیست گرچه کیومرث هاشمی پس از این جلسه در تماس با تهران جلسه را امیدوارکننده دانسته است اما معاون محمد علی‌آبادی پیش از این نیز در گفت‌وگو با یک روزنامه ورزشی خبر از رفع کامل مشکل فوتبال ایران داده بود.

 در حالی که ترجیح نمایندگان ورزش در این بود که حضور محمد علی‌آبادی در انتخابات را در اولویت اول مذاکره با فیفا و AFC بگذارند، این بار پیشنهاد اول برنده نبود چه سخنگوی فیفا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز فاش کرد هفته پیش مخالفت با حضور رئیس ورزش ایران به اطلاع کمیته انتقالی و فدراسیون فوتبال رسیده است، بنابراین دیگر نیازی به چانه‌‌زنی در مورد انتخابات فدراسیون فوتبال نیست.

در حالی که نتایج نشست کوالالامپور با سکوت دو طرف مذاکره‌کننده امکان هرگونه گمانه‌زنی را به حداقل رسانده است اما پیش از این نشست بود که مواضع فدراسیون جهانی فوتبال توسط سخنگوی آن (فیفا) منتشر شد؛ وی گفته است: ما به مسئولان فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده‌ایم که اگر رئیس سازمان تربیت‌بدنی بخواهد در انتخابات حضور یابد، این انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسیم.

 در حقیقت در اساس‌نامه‌ای که توسط ما در ماه ژوئن به تصویب رسیده، علی‌آبادی می‌تواند یکی از اعضای مجمع عمومی باشد اما نمی‌تواند در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال شرکت کند اگر این اتفاق رخ دهد، فوتبال ایران تعلیق خواهد شد.

ابهام اصلی، اینجاست که خود را نمایان می‌کند چراکه پیش از این صفایی‌فراهانی و دیگر اعضای کمیته انتقالی با اصرار عجیبی معتقد بودند محمد علی‌آبادی می‌تواند در انتخابات فدراسیون خود را نامزد کند و منع اساس‌نامه‌ای وجود ندارد. اما سخنگوی فیفا با تأکید بر اینکه طبق اساس‌نامه موردتأیید ما، علی‌آبادی امکان نامزدی در انتخابات را ندارد، حضور وی را عاملی برای تعلیق فوتبال ایران می‌داند.

 در این میانه است که این پرسش مطرح می‌شود که آیا اساس‌نامه جدید موردتأیید فیفا با اساس‌نامه مورد تأیید دولت با یکدیگر متفاوت است که هر دو طرف درگیر منازعه تعلیق فوتبال ایران، به اساس‌نامه‌ای اشاره می‌کنند که در آن منعی برای حضور رئیس ورزش در انتخابات فوتبال وجود ندارد و یا اینکه نامزدی رئیس سازمان تربیت‌بدنی با مشکل مواجه است؟

 از سوی دیگر برخلاف گفته علی رغبتی که تعویق انتخابات را به دلیل اشکال حقوقی فیفا در مورد بند 24 اساس‌نامه، نحوه انتخاب ترکیب اعضای مجمع، عنوان کرده بود، سخنگوی فیفا تنها نقش علی‌آبادی را طبق بند 24 اساس‌نامه حضور در مجمع فدراسیون فوتبال دانسته است.

 بیش از 5 ساعت جلسه فشرده میان 4 عضو کمیته انتقالی با بن‌همام و مسئول حقوقی فیفا چراغ سبزی برای عبور فوتبال ایران از چهارراه بحران نبود. گرچه ایرادات اساس‌نامه‌ای فیفا در بحث با اعضای کمیته انتقالی مطرح شد. به نظر می‌رسد آنچه مانع اصلی رسیدن به یک توافق اصولی باشد، مشکلات اساس‌نامه‌ای و حقوقی نیست بلکه حضور رئیس سازمان تربیت‌بدنی، مهم‌ترین محور گفت‌وگوهای کوالالامپور بوده است.

خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «بی‌نتیجه بودن نشست کوالالامپور» با انتشار بخش‌هایی از مذاکرات دوجانبه فیفا و کمیته انتقالی از برگزاری نشستی در هفته آینده خبر داده‌است. در چنین فضایی برخی منابع نزدیک به کمیته انتقالی می‌گویند؛ فیفا، تهدید کرده است اگر مشکل انتخابات و حضور علی‌آبادی سریع‌تر حل نشود، مجازات سنگین‌تری متوجه فوتبال ایران خواهد شد. مسئله‌ای که با بازگشت اعضای کمیته انتقالی از مالزی باید مورد بررسی قرار گیرد.

 از سوی دیگر مدیر روابط عمومی فیفا نیز در گفت‌وگو با همشهری از اعلام مواضع فیفا نسبت به آنچه تخلف برخی از کشورها از جمله ایران از قوانین فیفا نامید، توسط سپ بلاتر رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در ژاپن خبر داد. او وضعیت فوتبال ایران را ملتهب توصیف و تأکید کرد: باید هرچه سریع‌تر به حالت عادی بازگردید.

نتیجه‌گیری از نشست کوالالامپور بسته به این که از چه زاویه‌ای به موضوع نگاه ‌کنیم، متغیر است. بن‌همام، پیام فیفا را به کمیته انتقالی و سازمان ورزش رسانده است: اگر می‌خواهید تعلیق یا تحریم نشوید، انتخابات را بدون حضور رئیس سازمان ورزش برگزار کنید. از سوی دیگر تجدید انتخابات در شرایطی که سازمان ورزش هزینه زیادی برای حضور نامزد مورد تأیید خود کرده است با گزینه‌یابی جدیدی از سوی آنها بهترین راه است که خود را بازنده بازی با فیفا نداند.

 نگاه فیفا همچنان روی فوتبال ایران سنگینی می‌کند، نشست کوالالامپور آیا باعث چشم‌پوشی نهادهای بین‌المللی و حل چالش انتخابات می‌شود؟

کد خبر 38367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز