گروه ورزشی: کیومرث هاشمی اعلام کرد که برای انتخابات فدراسیون فوتبال ثبت‌نام مجدد صورت نمی‌گیرد.

نتیجه جلسه اکسکو (هیأت اجرایی فیفا) در توکیو، پیام آشکاری برای فدراسیون فوتبال که در منازعه انتخابات فدراسیون فوتبال گرفتار آمده است، نداشت.

 آنجایی که کمیته اجرایی فیفا بر دخالت نکردن نهادهای غیرفوتبالی در انتخابات تأکید کرد و در مورد ایران تنها به این نتیجه رسید که نظارت خود را بر روند تحولات فوتبال ایران با جدیت بیشتری دنبال کند.

این همه آن چیزی نبود که برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها از نشست هیأت اجرایی فیفا در توکیو خبر می‌دادند. پیش از این گفته می‌شد که بعد از نشست اکسکو، فوتبال ایران با مجازات روبه‌رو خواهد شد و حالا چنین اتفاقی رخ نداده است.

 اما آنچه مسلم است تأکید فیفا بر شرکت نکردن محمد علی‌آبادی در انتخابات فوتبال همچنان پابرجاست. در کنار تحولات موجود دو گفت‌وگوی رسانه‌ای از سوی محمد علی‌آبادی و کیومرث هاشمی، سکوت سازمان ورزش را شکست تا استراتژی آنها در مقابله با درخواست‌های فیفا تا حدودی مشخص شود.

علی‌آبادی: بودن یا نبودن من مهم نیست

 محمد علی‌آبادی در فرودگاه پکن در مواجهه با خبرنگار ایرنا ابتدا انتشار برخی اخبار مبنی بر احتمال انصراف یا کناره‌گیری‌اش از نامزدی ریاست فدراسیون فوتبال را رد کرد.

 او که روز شنبه در مسیر بازگشت از سفر 4 روزه خود به کره شمالی در فرودگاه پکن با خبرنگاران ایرنا و واحد مرکزی خبر گفت‌وگو می‌کرد، تأکید کرد: من کناره‌گیری نکرده‌ام و انشاء‌الله در بازگشت به تهران، تصمیم نهایی را درباره فدراسیون فوتبال و نامزدی خود خواهم گرفت.

وی گفت: چه باشم، چه نباشم افرادی که برای فدراسیون نامزد شده‌اند، حضور دارند و اگر من هم نباشم هنوز 2 تن از نامزدهای دیگر، آقایان کفاشیان و شهنازی هستند و برای سایر پست‌ها نیز افرادی نامزد شده‌اند که با حضور آنها انتخابات برگزار می‌شود.

 رئیس سازمان تربیت‌بدنی به خبرنگاران گفت تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم، هستم و معتقدم طبق اساس‌نامه عمل شده است. این همان چالشی است که فیفا و کمیته انتقالی بر روی آن تفاهم ندارند.

 علی‌آبادی اما در موضعی با اشاره به انتقادات اخیر از او که حضور در انتخابات را به دلیل علاقه‌مندی‌اش به فوتبال عنوان می‌کنند، می‌گوید: مهمترین مطلبی که این روزها وجود دارد، روشن شدن تکلیف فدراسیون فوتبال است و از نظر من اینکه چه کسی رئیس فدراسیون شود، اهمیتی ندارد.

 وی گفت: با وجود شیطنت‌هایی که می‌شود علاقه‌مند هستیم موضوع فدراسیون سریعاً حل شود و مردم خوب کشورمان که علاقه‌مند به این رشته زیبای ورزشی هستند خیال‌شان راحت باشد که تیم‌ملی آنها در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی و بعد از آن شرکت خواهد کرد. انشاءالله نتایج خوبی نیز به دست خواهد آورد و یکی از حاضران قدرتمند در مسابقات آتی جام جهانی خواهد بود.رئیس سازمان تربیت‌بدنی گفت: بودن و یا نبودن من در انتخابات مهم نیست و طبق اساس‌نامه‌ای که به تصویب فیفا رسیده و خود آنها، ما و مجمع تصویب کرده است، نامزد شدن هیچ فردی در ایران ممنوعیت ندارد.

 وی گفت: فکر می‌کنم این موضوع بیشتر ساخته و پرداخته کسانی است که علاقه‌مند نیستند فوتبال کشور و حتی هیچ کاری در ایران شکل و سامان درست خود را پیدا کند.

علی‌آبادی با بیان این مطلب که مکاتبات و اساس‌نامه را در این خصوص منتشر خواهد کرد، گفت: براساس مکاتباتی که منتشر می‌کنیم و در اختیار عموم قرار خواهیم داد، می‌بینید تمامی مراحل قانونی طی شده است و فوتبال ما دارای اساس‌نامه است و اساس‌نامه به تأیید فیفا و مجمع رسیده است و در این اساس‌نامه هیچ ممنوعیتی نبوده است و این مسائلی است که بعداً ایجاد کردند.

رئیس سازمان تربیت‌بدنی در پاسخ به سئوال ایرنا مبنی بر اینکه سرانجام مسائل مطرح شده درباره فدراسیون فوتبال و بحث انتخابات و حضور شما چه زمانی حل خواهد شد، به نکته‌ای اشاره کرد که برخی رسانه‌ها در مورد آن گمانه‌زنی کرده بودند؛ اینکه او در اول دی‌ماه از سازمان ورزش به وزارت راه نقل مکان می‌کند. علی‌آبادی هفته آینده را برای حل مشکل ایران در فیفا اعلام می‌کند که این زمان در قرینه با گمانه رسانه‌ها برای جایگزینی‌اش در اول دی‌ماه به جای وزیر راه است: امیدواریم ظرف 7 یا 8 روز آینده این مسائل حل شود.

 این همان مسئله‌ای است که به عنوان کاتالیزور مشکل انتخابات از آن نام برده می‌شود؛ کناره‌گیری علی‌آبادی از سازمان ورزش و رفتن او به بخشی دیگر در کابینه. چراکه فیفا نامزدی رئیس سازمان ورزش را مخالف اصل تفکیک و هماهنگی در فوتبال می‌داند. البته در عین حال اشاره علی‌آبادی به برگزاری انتخابات با حضور شهنازی و کفاشیان شاید گمانه حضور رئیس سازمان در وزارتخانه دیگری را رد کند و او همچنان در سازمان ورزش به فعالیت خود ادامه دهد.

 هاشمی: ثبت‌نام دوباره انجام نمی‌شود

 برای بازشناسی پازل رفتاری سازمان ورزش در انتخابات، تنها گفته‌های علی‌آبادی را نباید در تحلیل‌ها در نظر گرفت، چه کیومرث هاشمی در ادامه ارسال پیام توسط رئیس ورزش با تأکید بر تجدید نشدن ثبت‌نام انتخابات می‌گوید: به هیچ‌وجه ثبت‌نام دیگری انجام نخواهد شد.

 وی در ادامه این گمانه را نیز مطرح می‌کند که اگر علی‌آبادی از انتخابات کناره‌گیری کند، با کفاشیان و شاهرخ شهنازی انتخابات برگزار می‌شود؛ مسئله‌ای که با توجه به شرایط موجود در حداقلی‌ترین حالت خود قرار دارد، چراکه محمد علی‌آبادی به حضور در انتخابات فوتبال تأکید می‌ورزد.

 از سوی دیگر کیومرث هاشمی با رد هرگونه ثبت‌نام تلویحاً کناره گیری علی‌آبادی را در انتخابات تأیید می‌کند. تأکید او بر نبود ثبت‌نام دوباره، کدی است که سازمان برای کنار رفتن علی‌آبادی از انتخابات داده است. مسئله‌ای که با توجه به علاقه‌مندی سازمان ورزش برای ورود به مسائل فوتبال محتمل‌ترین حالت است، هر چند شرکت نکردن نامزد حداکثری سازمان ورزش در انتخابات هزینه قابل ملاحظه‌ای را به ارمغان خواهد آورد و حتی باعث مخالف‌خوانی از سوی منتقدان خواهد شد.

 از سوی دیگر کیومرث هاشمی پازل گفتاری محمد علی‌آبادی در مورد اینکه تا 8 روز دیگر همه چیز حل خواهد شد را کامل می‌کند، آنجایی که خبر از تشکیل جلسه‌ای بعد از تعطیلات ژانویه می‌دهد.

 به نظر می‌رسد با توجه به در پیش بودن نقل مکان احتمالی رئیس ورزش در جلسه بعد از تعطیلات ژانویه (01 دی‌ماه) همه چیز از نظر سازمان قابل حل باشد. تأکید بر اینکه تا یک هفته دیگر مسائل حل می‌شود شاید پیش‌زمینه‌ای باشد برای جلسه بعد از ژانویه که علی‌آبادی با اقدامات داخلی و کناره‌گیری احتمالی از سازمان ورزش دیگر منعی برای ورود به انتخابات ندارد و یا شاید فرصتی برای انتخاب میان شهنازی و کفاشیان.

 این نکته صفایی‌فراهانی که گفته است فیفا قبول کرد تا پس از ژانویه انتخابات ایران برگزار شود، شاید قطعه دیگری باشد از پازل انتخابات فوتبال ایران.

کد خبر 39264

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز