چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۶ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

گروه ورزشی: این بار 90 دوباره پیشتاز بود؛ آنجایی که محسن صفایی‌فراهانی و نمایندگان سازمان در شبه‌مناظره‌ای در شرایطی که اختلاف میان این دو نفر از خط قرمز نیز عبور کرده بود، یکدیگر را به کار شکنی متهم کردند.

 در این میان لحن عادل فردوسی‌پور که باید نقش میانداری مناظره را ایفا می‌کرد، خیلی با صفایی‌فراهانی همسو نبود، در کنار آن گفت‌وگوهای جانبی پخش شده با اهالی رسانه‌ها نیز در وسط دو طرف درگیر در منازعه تعلیق فوتبال ایران حرکت نمی‌کرد و بیشتر به سمت سازمان ورزش میل می‌کرد.

 اما برنده جدال کلامی 90 میان محسن صفایی‌فراهانی و دو تن از نمایندگان سازمان، آنجایی تعیین شد که کیومرث هاشمی نتوانست مسئولان خود در سازمان را قانع سازد تا ادامه بحث میان مسئول روابط عمومی سازمان با صفایی فراهانی پیگیری شود.

لحن این فرد مسئول در سازمان ورزش اما شرایط بحث را به سمتی برد که صفایی‌فراهانی با ذکر این نکته که او را نمی‌شناسد، از آگاهی کامل نمایندگان سازمان در خصوص موضوعات چالشی چون نامزدی علی‌آبادی و تعویق و تجدید انتخابات سخن بگوید.

 در ابتدای برنامه 90، صفایی‌فراهانی با اشاره به چگونگی تشکیل کمیته انتقالی و حضور خود در این کمیته گفت: پس از برگزاری مسابقات فوتبال جام‌جهانی و به دنبال برکناری محمد دادکان از ریاست فدراسیون فوتبال، فدراسیون جهانی فوتبال از این اتفاق مطلع شد و از آنجایی که برکناری رئیس فدراسیون فوتبال مغایر با دستورالعمل فیفاست، فدراسیون فوتبال کشورمان را ملزم به اصلاح اساس‌نامه و انتخاب رئیس جدید کرد.

 غیرقانونی بودن حضور علی‌آبادی

 چالش حضور علی‌آبادی در انتخابات مجادله‌ای بود که دو طرف ماجرا برای اولین بار به صورت شفاف به آن پرداختند. صفایی‌فراهانی با اشاره به اینکه فدراسیون جهانی فوتبال حضور رئیس سازمان تربیت‌بدنی و معاون ایشان و همچنین رئیس و دبیرکل کمیته المپیک در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال را مغایر با عرف فیفا می‌داند، این مورد را یکی از ایرادهای اساس‌نامه فدراسیون فوتبال دانست که با تلاش وی و استناد بر نقش سازمان تربیت‌بدنی بر جریان اقتصادی ورزش، در نهایت فیفا موافقت خود را برای حضور ریاست سازمان تربیت‌بدنی در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال ابراز داشت.

 این همان مسئله‌ای است که صفایی‌فراهانی در مورد آن گفت:« از سوی نمایندگان سازمان به وی اطمینان داده شد علی‌آبادی در انتخابات حاضر نمی‌شود و وی بر همین اساس به فدراسیون جهانی قول داد چنین اتفاقی روی نخواهد داد.»

 مسئول روابط عمومی سازمان ورزش خطاب به فراهانی گفت: «شما اصلا چه کاره هستید که به فیفا چنین قولی داده‌اید؟‌ به چه حقی چنین قولی داده‌اید؟»رئیس کمیته انتقالی اما تاکید می‌کرد با اطلاع نمایندگان سازمان و در حضور آنها چنین قولی داده است اما یک‌باره قول‌شان را کنار گذاشتند و رئیس سازمان ورزش در انتخابات حاضر شد در حالی که فیفا با حضور وی موافق نبود.»

وی در ادامه به مذاکرات خود با فدراسیون جهانی فوتبال اشاره داشت و اینکه برای حضور علی‌آبادی در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال به مقامات فیفا متعهد شده بود، ریاست سازمان تربیت‌بدنی در انتخابات نامزد نمی‌شود. صفایی‌فراهانی با تاکید بر اینکه فدراسیون جهانی فوتبال پیش از برگزاری انتخابات در تاریخ 23 مهرماه از حضور علی‌آبادی، ریاست سازمان تربیت‌بدنی در این عرصه باخبر نبوده است، برای این ادعای خود دلیل آورد که آن نیز معرفی نمایندگان فدراسیون جهانی فوتبال و کنفدراسیون فوتبال آسیا در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال بود.

 تاکید فدراسیون جهانی فوتبال بر اینکه نماینده رسمی دولت در سیاست‌گذاری ورزش نمی‌تواند در انتخاب فدراسیون فوتبال شرکت کند، مورد دیگری بود که صفایی‌فراهانی بدان اشاره کرد.

 اما چرا محسن صفایی‌فراهانی که می‌دانست حضور علی‌آبادی در انتخابات فدراسیون فوتبال در تضاد با اساس‌نامه مورد نظر فیفاست، پس از حضور وی در عرصه انتخابات این مورد را رسماً اعلام نکرد؟ صفایی در پاسخ به این سئوال گفت: «علی‌آبادی در روز آخر ثبت‌نام فدراسیون فوتبال نامزد حضور در این عرصه شد و از آنجایی که تلاش کمیته انتقالی برای برگزاری هرچه زودتر انتخابات بود، تصمیم گرفتیم با چشم‌پوشی از این مسئله با اینکه مغایر با قول و قرارهای‌مان با فدراسیون جهانی فوتبال بود، شرایط برگزاری انتخابات در تاریخ بیست و سوم مهرماه را فراهم آوریم.»

 رئیس کمیته انتقالی در ادامه به نامه‌ای که برای محمد علی‌آبادی در تاریخ 16 آبان‌ماه ارسال کرده است، استناد و طی آن رئیس سازمان تربیت‌بدنی را از اخطار فدراسیون جهانی فوتبال مبنی بر مخالفت با حضور وی در انتخابات فدراسیون فوتبال مطلع کرد.

کیومرث هاشمی نیز در پاسخ به این مسئله تاکید کرد هیچ نامه‌ای از صفایی‌فراهانی دریافت نکرده است. صفایی‌فراهانی نیز در رابطه با اشاره به نامه خود و اینکه در تاریخ دوم آبان‌ماه در جلسه کمیته انتقالی پس از تماس بن‌همام با او مسئله را مطرح کرده، افزود: «صورت جلسه آن نیز به امضای اعضا رسیده است.

 اما چرا صفایی‌فراهانی به عنوان رئیس کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال زمان ثبت‌نام علی‌آبادی برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال و مشکلاتی که حضور وی در این عرصه به وجود می‌آورد را گوشزد نکرد؟»

 او در دفاع از خود گفت: «علی‌آبادی در روز آخر، ثبت‌نام از نامزدهای متقاضی حضور در انتخابات شد. ما از این اتفاق خبر نداشتیم. مگر سابقه داشت که رئیس سازمان تربیت‌بدنی خواهان ریاست فدراسیون فوتبال شود؟! ما اگر آن روز اعلام می‌کردیم حضور علی‌آبادی در انتخابات مغایر با قانون است، ورزش کشور به هم می‌ریخت.»

کیومرث هاشمی در این مناظره با اشاره به جلسه خود با بن‌همام تاکید کرد که رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا از اتفاق پیش آمده عذرخواهی کرده است و گفته دیگر نمی‌تواند برای حضور علی‌آبادی در انتخابات کاری انجام دهد.

 او با اشاره به گفته‌های صفایی‌فراهانی در مورد اینکه مسئله را به طور شفاهی به اطلاع اعضای کمیته رسانده است، مستندات شفاهی را غیرقابل استناد عنوان کرد.رئیس کمیته انتقالی نیز در پاسخ عنوان کرد چطور شما به طور شفاهی اعلام می‌کنید بن‌همام عذرخواهی کرده است اما در جلسه مالزی که همه اعضا حضور داشتند آقای همام بر حذف رئیس سازمان از نامزدهای انتخابات تاکید داشتند.

دفاع صفایی از تصمیم کمیته انتقالی

کیومرث هاشمی با اعلام اینکه حضور مصطفی آجورلو در دور دوم انتخابات به دلیل اینکه او 7 فرم پیشنهادی اعضای مجمع را در اختیار داشته است، غیرقانونی بوده است، مدعی بود حضور وی در انتخابات به دلیل شواهد میدانی غیرمستندی بوده که مهدی خبیری دیگر عضو کمیته انتقالی بر آن تاکید داشته است.

 صفایی‌فراهانی در این مورد این چنین پاسخ گفت:« مگر من نماینده فدراسیون جهانی فوتبال در کمیته انتقالی نیستم؟ ما مدارک را بررسی کردیم و مشخص شد تعداد پیشنهادهای اعضای مجمع برای حضور آجورلو بیش از 10 عدد است، به همین خاطر با حضور او در این عرصه موافقت کردیم.»

 فراهانی در خصوص اولین تاریخ برگزاری انتخابات و تعداد آرای مصطفی آجورلو اظهار داشت: «وقتی رئیس هیات فوتبال یک استان روی کپی برگه ارسال شده تایید می‌کند که من به آجورلو رأی داده‌ام، چگونه باید موضوع را نادیده گرفت؟‌ ما به شکایت رسیده رسیدگی کردیم و جلوی خود آقایان تعداد آرای آقای آجورلو را شمردیم. ایشان 10 رأی داشتند و باید در انتخابات حاضر می‌شدند.

تحقیقات نشان می‌داد تعداد آرای ایشان درست بوده است. من نمی‌خواستم خیلی از بحث‌ها را مطرح کنم اما آقای هاشمی در جلسه به ما گفت تا یکشنبه صبر کنید، ‌من انصراف آقای آجورلو را می‌گیرم اما ایشان حاضر به کناره‌گیری نشدند. بعد یک باره 12 نفر با هم استعفا می‌دهند تا انتخابات لغو شود. موضوع کاملاً مشخص است. چطور 12 نفر به یک باره با هم کناره‌گیری کرده‌اند؟‌

حالا هم که تایید شده از سوی سازمان به آنها اعلام شده بود تا در انتخابات حاضر نشوند. انصراف آنها باعث تعویق انتخابات شد و فیفا هم روی موضوع حساس شد، در حالی که فدراسیون جهانی آماده برگزاری انتخابات بود و حتی نمایندگان فیفا هم برای حضور در انتخابات مشخص شده بودند اما به یک‌باره با این اقدام انتخابات را لغو کردند.»

هاشمی و مسئول روابط عمومی سازمان نیز در این برنامه هماهنگی نمایندگان سازمان ورزش در کناره‌گیری و به تعویق افتادن انتخابات را تایید کردند و معتقد بودند، برگزاری انتخابات از سوی فیفا با مشکلاتی همراه خواهد بود. وی با تاکید بر اینکه در جلسات کمیته انتقالی همیشه تلاش براین بوده که اجماع نظر حاصل شود تا اینکه با رأی‌گیری به تصمیم برسند، خاطرنشان کرد این کمیته تنها در خصوص بازگشت دوباره آجورلو به عرصه انتخابات رأی‌گیری کرده است.

 البته در این میان صفایی هم به نحوه انصراف نامزدها اعتراض کرد و گفت: «این چه انتخاباتی است که 12 نفر انصراف می‌دهند و بعد همان‌ها می‌آیند و دوباره ثبت‌نام می‌کنند؟ اگر مدارک را از بین نبرده باشند، من نشان می‌دهم که چه تخلفاتی در آرا صورت گرفته است.»

 انتخاب سرمربی تیم‌ملی

صفایی‌فراهانی در خصوص انتخاب نشدن سرمربی تیم‌ملی گفت: تا یک ماه پیش که قرارنبود علی‌آبادی در انتخابات شرکت نکند هیچ بحث جانبی در خصوص تعیین سرمربی تیم‌ملی وجود نداشت اما به موازات کناره‌گیری وی از انتخابات، مشکلاتی در این راه به وجود آمد.

 صفایی‌فراهانی در مورد تعلل در مذاکره با گزینه‌های هدایت تیم‌ملی گفت: ما می‌دانستیم پس از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال دیگر کمیته انتقالی وجود خارجی نخواهد داشت، بدیهی بود برای انتخاب سرمربی تیم‌ملی با سازمان تربیت‌بدنی هماهنگ کنیم تا پس از انتخابات حمایت لازم را از سرمربی داشته باشد و بودجه لازم را برای این منظور تقبل کند.

 وی می‌گوید: «گزینه‌های مربیگری تیم‌ملی به وی پاسخ مثبت داده‌اند، اما به این نکته اشاره داشت که امضای قرارداد و پرداخت مبلغ قرارداد در چارچوب اختیارات وی نیست. او اسامی و مشخصات مربیان را در اختیار سازمان قرار داده است. دعوت از این مربیان، انجام مذاکرات نهایی و پرداخت مبلغ قرارداد با سازمان ورزش است.»

ابتدا هاشمی موضوع را رد کرد و سعی داشت کوتاهی در انتخاب سرمربی را متوجه صفایی کند اما مسئول روابط عمومی سازمان به یک باره موضع صفایی را به صورت ناخواسته تایید کرد و اظهار داشت:41 روز دیگر رئیس فدراسیون انتخاب می‌شود. چرا آقای فراهانی به جای رئیس آینده تصمیم‌گیری کند؟‌ رئیس فدراسیون می‌آید و سرمربی را انتخاب می‌کند.

 فراهانی هم در پایان گفت:‌ در حال حاضر 4 مربی آماده هستند به تهران بیایند و مذاکره کنند،‌ اگر آقایان می‌خواهند مذاکره کنند، چرا موضوع را دنبال نمی‌کنند؟نیمه شب زمستانی را باید شبی برای راز گشایی اتفاقات اخیر فوتبال ایران دانست.

کد خبر 40172

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز