سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۶ - ۰۴:۲۴
۰ نفر

این‌دیگر به یک عادت تبدیل شده که هرازچند‌گاهی انتقادات‌از برنامه نود به بالاترین حد خود برسد.

یعنی عده‌ای که از انتقاد‌های تیز وصریح عادل فردوسی‌پور در امان نمانده‌اند سعی می‌کنند همه چیز را به گردن جنجالی بودن برنامه نود بیندازند.

این بار علی دایی فردی است که از نود ناراحت شده و باعث شده شایعه تعطیلی برنامه نود  به گوش همه برسد. در این گزارش علاوه برتوضیح در مورد شایعه موجود، سعی شده جریان مخالفت‌ها با این برنامه وعادل فردوسی‌پور هم بازگو شود.

شایعه، شرایط 3سال پیش را تداعی می‌کند؛ زمانی که عادل فردوسی‌پور در طول 16 روز حتی یک فوتبال را هم گزارش نکرد تا روزنامه شرق در گزارشی به این مسئله بپردازد. حالا بعد از 3سال، چند بازی بدون گزارشگری فردوسی‌پور دوباره شایعه را قوت می‌بخشد.

 «عادل فردوسی‌پور بایکوت شد»؛ این تیتر گزارشی بود که در اسفند83 به چاپ رسید و شرایط و دلایل بایکوت گزارشگر شبکه 3 را نشان می‌داد. او حین بازی استقلال و پرسپولیس جمله‌ای در مورد امیر قلعه‌نویی گفت که بعدا دردسرساز شد؛ در آن بازی هنگامی که دوربین چهره بسته امیر قلعه‌نویی را نشان داد، نکته‌ای که برای علاقه‌مندان حرفه‌ای فوتبال تازگی داشت، تغییر چهره مربی استقلال نسبت به گذشته بود.

 فردوسی‌پور هم که عادت ندارد در برابر نکات جالب سکوت کند - و در گذشته بارها در مورد ظاهر بازیکنان و مربیان داخلی و خارجی اظهارنظر کرده است - با اشاره به محاسن قلعه‌نویی به این تغییر قیافه اشاره کرد. مطمئنا خود، عادل هم فکر نمی‌کرد که این اظهارنظر ساده برای او به یک معضل بزرگ تبدیل شود.

 همین جمله سبب شد که عده‌ای با سوءبرداشت خود، فردوسی‌پور را به بی‌احترامی به ظواهر مذهبی در ماه محرم متهم کنند و از یک کاه کوه بسازند. اما از اجرای برنامه «نود» تاریخ 14/08/86 تا برنامه بعدی که در تاریخ  21/ 08/ 86 برگزار شد، او عملا هیچ مسابقه‌ای را گزارش نکرد تا شایعه مطرح شده، کمی جدی‌تر به نظر برسد.

این بار مسئله هیچ ربطی به سوءتفاهمات ندارد؛ موضوع اصلی اینجاست که طی ماه گذشته انتقادهای شدیدی از برنامه نود شده و شرایط را به جایی رسانده که ممکن است برای فردوسی‌پور دردسر ساز شود؛ آخرین انتقادها هم حرف‌های بی‌پرده سرمربی تیم سایپاست که به برنامه نود و عادل فردوسی‌پور تاخته بود.

حالا شایعه شده که کاپیتان سابق تیم ملی با روابط نسبتا خوبش با مسئولان صدا و سیما پیگیر قضیه شده تا مجری برنامه نود را سر جایش بنشاند؛ شایعه‌ای که از تلاش برای تعطیل‌کردن برنامه نود و تحت فشار گذاشتن فردوسی‌پور خبر می‌دهد. البته تماس تلفنی با این گزارشگر مساوی بود با تکذیب شایعه؛ «من چند روزی است که دچار سرما‌خوردگی شدیدی شده‌ام و به همین دلیل نتوانستم گزارش کنم».

 هرچند که صدای دورگه و گرفته او نیاز به تکذیب را از بین می‌برد اما هنوز موضوع اصلی از بین نرفته؛ یعنی گاهی انتقادات علیه فردوسی‌پور تا حدی زیاد می‌شود که شایعه تعطیل‌شدن برنامه نود هم به گوش می‌رسد.

گزارشگر محبوب صداوسیما در مدت 8سال گذشته منتقدانی دوره‌ای داشته است؛ یعنی عده‌ای امروز و به خاطر فلان برنامه با او دشمن‌اند اما هفته بعد به خاطر مسائل داوری دوباره دست به دامن نود می‌شوند. بنابراین آنها به خودی خود دشمن می‌شوند و دوباره بنا به نیازشان رابطه‌ای صمیمی با فردوسی‌پور و برنامه‌اش پیدا می‌کنند.

 منتقدان برنامه نود اکثرا کسانی هستند که انتقاد را بر نمی‌تابند و نمی‌خواهند مشکلات‌شان به اطلاع همه برسد؛ البته در این میان افرادی بوده‌اند که به‌حق در مورد نود اظهارنظر می‌کنند و ایرادهایش را می‌گیرند و در مقابل این افراد هم کسانی بوده‌اند که ناگهان فردوسی‌پور را دشمن خود حس کرده و این دشمنی را حتی به روزنامه‌ها هم کشانده‌اند. دشمنانی که همه شخصیتی حقوقی دارند، به جز 3نفر ثابت نیستند.

مدیران باشگاه‌ها
در این مورد نمی شود دست روی مدیر عامل خاصی گذاشت و گفت که او با فردوسی‌پور مشکل دارد. آنها معمولا دوست دارند در برنامه نود صحبت کنند و بعد از صحبت‌کردن در برنامه می‌فهمند که چه اشتباهی کرده‌اند چون عادل فردوسی‌پور جز در موارد خاص عادت ندارد کسی را در برنامه بیاورد و از او تعریف و تمجید کند.

پس هر کسی که در برنامه حاضر می‌شود یا با برنامه ارتباط تلفنی برقرار می‌کند، باید در مورد حاشیه‌های به‌وجودآمده در تیمش صحبت کند و معمولا نمی‌تواند جان سالم به در ببرد.

البته مدیران باشگاه‌ها وقتی که قرار است در مورد داوری‌ها و پس‌گرفتن حقشان از میزبانی بد تیم مقابل حرف بزنند، عاشق مجری برنامه نود هستند. این دسته از دشمنان فردوسی‌پور همان‌هایی هستند که در جلسه مشترک با محمد علی‌آبادی حرف‌های انتقادی او نسبت به نود را تایید کرده و در ادامه یک ربعی از نود بد گفتند؛ هر چند که رئیس جلسه خودش در یک جمع خصوصی تایید کرده که برنامه نود برنامه بسیار خوبی است.

چه می‌دانیم شاید رئیس هم از نود ترسیده! اما رابطه مدیران و فردوسی‌پور می‌تواند تیره و تار شود؛ آن هم به شرطی که برنامه نود به سراغ مبلغ اصلی قراردادها و آنچه در برگه مالیاتی ثبت می‌شود، برود.

کمیته انضباطی
رئیس این کمیته فدراسیون فوتبال قاعدتا نمی‌تواند رابطه خوبی با فردوسی‌پور برقرار کند؛ چون نود برای ایجاد هیجان باید حکم را قبل از صادر شدن حدس بزند. پس تحقیق و بررسی نود اگر بیشتر از کمیته انضباطی باشد، اصولا مایه آبروریزی است؛ البته رئیس کمیته انضباطی همیشه حاضر است در برنامه حاضر شود و با نود دوست باشد اما اگر به برنامه دعوتش نکنند، حتما یک قسمت برنامه می‌لنگد.

 رحمان شاه‌حسینی رئیس کمیته انضباطی است و اصولا با بقیه رؤسا فرقی ندارد. پس او هم به برنامه نود 14/08/86 اعتراض کرد و گفت که وقتی مسئله بررسی می‌شود، باید رئیس کمیته انضباطی و طرفین دعوی حضور داشته باشند.

 اما خودش در کمتر از یک هفته به برنامه «ورزش و مردم» رفت و جایی در مورد پرونده استقلال، فیروز کریمی و استقلال اهواز صحبت کرد که نه مدیرعامل استقلال اهواز حضور داشت و نه فیروز کریمی؛ خلاصه که برای رئیس کمیته انضباطی، نود خوب است اگر با حضور خودش باشد.

کمیته داوران
رئیس این کمیته  فدراسیون فوتبال نمی‌داند برای حضور در این برنامه آرزو کند یا نذر چون حضور رئیس کمیته داوران در نود اگر به عنوان کارشناس باشد، خیلی خوب است. او می‌تواند در برنامه حاضر شود و خودش ایرادهای داوران را بگیرد.

به این ترتیب، او ضمن حضور در مقابل میلیون‌ها بیننده نشان می‌دهد که چقدر انتقادپذیر است. این وجه حضور در نود آرزوکردن هم دارد اما در صورتی که قرار باشد رئیس کمیته داوران به عنوان پاسخگو در مورد اتهام به یک داور، در مقابل مدیر باشگاه قرار گیرد، برنامه نود برنامه‌ای جنجالی نام می‌گیرد که به زعم رئیس پخش شدنش فایده‌ای هم ندارد.

رئیس فدراسیون، رئیس تربیت‌بدنی
اگر شبکه سوم سیما یک نهاد کاملا خصوصی بود، مسلما این دو پست حقوقی از دشمنان اصلی عادل فردوسی‌پور بودند. اما تلویزیون دولتی خطوط قرمزی دارد که سبب می‌شود مجری برنامه نود کاری به کار این دو پست نداشته باشد؛ پس عملا تا وقتی که او به کسی کاری نداشته باشد، دشمنی هم نخواهد داشت.

تماشاگران
البته مشتری اصلی عادل فردوسی پور هواداران استقلال هستند که او را پرسپولیسی می‌دانند.یعنی هواداران سایر تیم ها اصولا کاری به کار نو د  و ا و  ندارند.این‌درحالی است که مزدک میرزایی هم به آبی گزارش کردن معروف است اما هیچ وقت با استقبال هواداران پرسپولیس مواجه نمی شود.خلاصه که در این بخش هر وقت فردوسی پور حرفی در مورد استقلال بزند، مشتری اصلی سکوهای آبی می‌شود.

چهره‌هایی که با برنامه90 مشکل پیداکردند    

 قلعه‌نویی: هر جا 2 کلمه قلعه‌نویی و فردوسی‌پور با هم جمع شود، همه ناخودآگاه به یاد کلمه تاریخی «کل یوم» می‌افتند که قلعه‌نویی در نود گفت. حتی وقتی فردوسی‌پور در برنامه «توپ طلای فوتبال» روی سن رفت تا جوایز بهترین‌ها را بدهد، استفاده‌اش از کلمه «کلهم» چند دقیقه‌ای همه را به قهقهه واداشت.

دشمنی قلعه‌نویی با برنامه نود از جایی شروع شد که فردوسی‌پور از امیر خان انتقاد کرد تا سرمربی سابق تیم ملی بگوید: «او در زمان مدرسه‌اش با توپ پینگ پنگ هم بازی نکرده.» (نقل به مضمون) یا «او در زمان مدرسه‌اش پینگ پنگ بازی می‌کرده».

 البته زیاد هم مهم نیست که قلعه‌نویی چه چیزی گفت. اما آنچه اهمیت دارد، این است که دعوای این دو نفر از همان جا آغاز شد و به جایی رسید که انگ طرفداری بی‌جهت از پرسپولیس را هم به فردوسی‌پور زدند. این در حالی بود که مشکل قلعه‌نویی و فردوسی‌پور ربطی به استقلال و پرسپولیس نداشت چون او در برنامه‌های مشابهی از پروین هم انتقاد کرده بود.

 پرده آخر دشمنی قلعه‌نویی با فردوسی‌پور در برنامه نودی بود که برای دلایل حذف تیم ملی ترتیب داده شد. در این برنامه هر دونفر علاقه‌شان را به یکدیگر ثابت کردند؛ قلعه‌نویی وقتی که گفت: «آقای فردوسی‌پور شما کارشناس آوردید پس به آنها اجازه کارشناسی بدهید» و عادل فردوسی‌پور وقتی که گفت: «شما که همه مسئولیت شکست را برعهده می‌گیرید، چرا استعفا نمی‌دهید؟».

علی دایی: گزارش تاریخی فردوسی‌پور در بازی ایران و مکزیک دلیل اصلی مشاجره با دایی بود؛ البته شاید گزارشگر بازی ایران بیش از حد به دایی گیر داد و همه مسئولیت شکست را به گردن او انداخت اما اینها اصلا توجیهی نمی‌شود برای سیلی زدن؛ البته هنوز هم دوطرف تکذیب می‌کنند که دایی به گوش فردوسی‌پور زده اما به هر حال مشاجره و دعوای آن روز سر فصلی شد برای رابطه بد در آینده.

 دایی دشمنی‌اش با نود را از بعد از دیدار نیم فصل دوم (سال گذشته) با پرسپولیس رونمایی کرد. او در حالی که از داوری ناراحت بود، یکباره به برنامه نود بند کرد و غیرمستقیم عادل فردوسی‌پور را مورد نقد قرار داد که نمی‌خواهد سایپا قهرمان شود. با این همه قهرمانی سایپا بهترین دلیل برای آشتی دایی با همه به حساب می‌آمد.

پس او به برنامه «شب شیشه‌ای» رفت و همه کسانی را که تا آن زمان مسخره‌اش می‌کردند، بخشید و با یک هفته تاخیر در برنامه نود به کدورت‌ها پایان داد اما ادامه شکست‌های سایپا در فصل اخیر وقتی با گزارش فردوسی‌پور از تیم دانشجویان (تیم تحت سرمربیگری دایی) همراه شد دوباره روابط به سمت تیرگی رفت؛ جایی که نقل قول دایی در مورد فردوسی‌پور تیتر یک تمام رسانه‌ها شد.

علی پروین: «عادل رو دوست دارم اما برنامه‌شو نه.» این جمله‌ای است که علی پروین در مورد فردوسی‌پور گفته و عملا خود را از جمع دشمنان مجری برنامه نود خارج کرده است. مشکلات پروین با فردوسی‌پور البته کم‌‌کم از ذهن‌ها پاک می‌شود. ماجرای حضور آشتیانی در برنامه نود یا ترجمه اشتباه آرش فرزین از حرف‌های سوبل هم جزء آنها به حساب می‌آید. اما دلیل آوردن اسم پروین در پایان گزارش جمله‌ای است که عادل فردوسی‌پور درمورد او می‌گوید: «علی پروین در مورد این‌گونه مسائل خیلی فهمیده است».

کد خبر 36876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز