چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶ - ۰۹:۱۹
۰ نفر

محمدجواد پاینده: فیروز کریمی دوشنبه شب به یک‌باره از سرمربیگری استقلال تهران برکنار شد و این حاصل چالش سخت فردوسی‌پور با مدیرعامل باشگاه استقلال بود که فتح‌الله‌زاده را بر آن داشت تا به فاصله 24 ساعت از اعلام انتصاب کریمی، این خبر را رسما تکذیب کند.

در حقیقت رسیدگی به پرونده شکایت باشگاه استقلال اهواز از فیروز کریمی و استقلال تهران پیش از جلسه روز شنبه کمیته انضباطی در شبکه سوم سیما آغاز شد، جایی که عادل فردوسی‌پور با دعوت از علی فتح‌الله‌زاده و ارتباط مستقیم با نماینده باشگاه اهوازی در برنامه 90 به تشریح موضوع پرداخت.

عادل مطابق رسم همیشگی میهمان را به چالش سختی کشید و فتح‌الله‌زاده را تابی برای مقاومت باقی نماند تا در مقام تسلیم، به تکذیب اخبار و شایعات روزهای گذشته بپردازد.

یکشنبه شب، خبر انتخاب و انتصاب کریمی در رسانه‌ها منتشر شد. برخی از اعضای هیات‌مدیره استقلال نیز موضوع را تایید کردند و به اظهارنظر در خصوص حضور کریمی در استقلال پرداختند اما دوشنبه‌شب علی فتح‌الله‌زاده به این نتیجه رسید که اصلا فیروز کریمی با استقلال تهران به توافق نرسیده و تنها برنامه‌های خودش را در چارچوب مذاکرات فی‌مابین مطرح کرده است.

 زمانی که تخلف استقلالی‌ها در مذاکره و توافق با سرمربی استقلال اهواز مسجل شد، مدیرعامل تیم تهرانی دیگر توان تکذیب مذاکره را نداشت اما خبر توافق و انتخاب کریمی را که از سوی اعضای هیات مدیره و دیگر مسئولان باشگاه تایید شده بود، به شدت تکذیب کرد.

فتح الله‌زاده تنها در مقام دفاع از خودش برآمد، در حقیقت چاره دیگری برایش نمانده بود: من هرگز چنین چیزی نگفته‌ام و هیچ‌گاه این خبر از زبان من منتشر نشده است. اگر دیگران گفته‌اند به خودشان مربوط می‌شود. احتمالا اشتباه کرده‌اند.

تاکید فردوسی پور بر این موضوع که اعضای هیات‌مدیره و سخنگوی باشگاه این خبر را تایید کرده‌اند هم تغییری در موضع مدیرعامل ایجاد نکرد. مصاحبه‌های چند تن از اعضای هیات مدیره پخش شد که موید انتصاب کریمی بود اما فتح‌الله‌زاده بر موضع قبلی خودش پافشاری کرد.

 تصور مجموعه باشگاه استقلال بر این بود که فیروز کریمی با استناد به توافقات صورت گرفته در قرارداد و با توجه به آنکه اهوازی‌ها به برخی تعهدات مالی خود در قبال وی عمل نکرده‌اند، می‌تواند قراردادش را فسخ کند. تخلف صورت گرفته اما این است که استقلالی‌ها پیش از فسخ قرارداد و پیش از آنکه کمیته انضباطی به ادعای کریمی رسیدگی کند، با وی مذاکره کرده‌اند.

 مذاکره با هر بازیکن و یا مربی که رسما در عضویت باشگاه دیگری به سر می‌برد تخلفی آشکار است که بر اساس قوانین بین‌المللی به شدت با آن برخورد خواهد شد. فیروز کریمی در مقام دفاع از خودش در مصاحبه‌ای اظهار داشت: موضوع مذاکرات ما در خصوص خرید یک دستگاه اتومبیل بوده و ما در خصوص مسئله دیگری با استقلالی‌ها مذاکره نکرده‌ایم.

کریمی مطابق معمول با لحن طنز این سوال مهم را پاسخ گفت و گفته‌های وی واکنش تند رئیس کمیته انضباطی را در پی داشت که در برنامه 90 لحن صحبت کردن کریمی در خصوص این موضوع را نامناسب دانست. شاه‌حسینی تصریح کرد که کریمی باید در این خصوص به صورت جدی پاسخگو باشد.

 فتح‌الله‌زاده اما همچنان بر ادعای کریمی در خصوص امکان فسخ قراردادش با تیم اهوازی تاکید کرد:آقای کریمی مطمئن بودند که با توجه به موارد موجود در قرارداد، می‌توانند قرارداد خودشان را فسخ کنند.یکی از این موارد این بود که اگر چک باشگاه استقلال اهواز نقد نشود، سرمربی می‌تواند قرارداد را به صورت یک جانبه فسخ کند که آقای کریمی چنین مدارکی را در اختیار دارد و من فکر می‌کنم می‌توانند قراردادشان را فسخ کنند.

 علی شفیع‌زاده مالک باشگاه اهوازی به ادعای کریمی و فتح الله‌زاده پاسخ داد: آقای فتح‌الله‌زاده بحث چک برگشتی ما را پیش کشیده‌اند که این موضوع را با سند و مدرک شرح خواهیم داد. تمام مستندات موجود است و به نفع ماست. این مستندات را همراه شکایت‌مان به کمیته انضباطی ارائه داده‌ایم. اگر می‌دانستیم که حق با ما نیست، هیچ‌وقت از کریمی و استقلال شکایت نمی‌کردیم.

 فردوسی پور در برنامه دوشنبه شب نتوانست با شفیع‌زاده گفت‌وگو کند و به جای وی رئیس سازمان فوتبال استقلال‌ اهواز پاسخگوی برنامه 90 شد. رمضانی سعی کرد از جنبه مسائل اخلاقی و با توجه به روابط دوستانه دو باشگاه، فتح‌الله‌زاده را مورد خطاب قرار دهد:هر دو تیم استقلال هستند و سال‌هاست که ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. ما از دوست انتظار نداریم که چنین رفتاری کند. این اقدام آنها چگونه قابل‌توجیه است در حالی که ما با آقای کریمی قرارداد داریم و ایشان سرمربی تیم استقلال اهواز هستند؟

 فتح‌الله‌زاده در مقام پاسخگویی مدعی شد که پیش از مذاکره با کریمی، موضوع را با شفیع‌زاده در میان گذاشته است. رئیس هیات‌مدیره باشگاه استقلال اهواز اما این موضوع را رد کرد: آقای فتح‌الله‌زاده 3 روز پس از صحبت با کریمی در مورد مربیگری در استقلال به من زنگ زد تا در خصوص حضور کریمی در این تیم نظر بنده را جویا شود.

 این تناقض از دید فردوسی‌پور هم پنهان نماند و او بارها بر این نکته تاکید کرد که خود فتح‌الله‌زاده در گفته‌هایش به این موضوع اشاره داشته است که روز چهارشنبه با کریمی مذاکره کرده و روز شنبه (سه روز بعد) به شفیع‌زاده زنگ زده است.

مدیرعامل استقلال تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش پیرامون روابط نزدیک دو باشگاه گفت: پیروزی استقلال تهران و اهواز اصلا برای من تفاوتی ندارد چون هر دو تیم استقلال هستند. من در زمان آقای هیبدی 11 میلیون تومان به استقلال اهواز کمک کردم.

این ادعا واکنش تند شفیع‌زاده را به همراه داشت: بهتر است ایشان کمک به استقلال اهواز را به رخ ما نکشند. نزدیک به 20 برابر پولی که در زمان مدیریت هیبدی، آقای فتح‌الله‌زاده به استقلال اهواز کمک کرده من در زمان مدیریت آقای قریب به استقلال تهران کمک کرده‌ام. شفیع زاده هم به کریمی توصیه می‌کند تا روز شنبه در تمرینات تیمش حاضر شود: اگر کریمی تا روز شنبه به استقلال‌اهواز برگردند، حرمت‌های از دست رفته به نوعی ترمیم خواهد شد اما اگر از بازگشت به استقلال اهواز خودداری کنند، بحث خسارت و سایر مسائل پیش خواهد آمد که مطمئناً به نفع او نخواهد بود.

فتح الله‌زاده اما در برنامه 90 رسما اعلام عقب‌نشینی کرد. او ابتدا گفت که به رأی کمیته انضباطی در این خصوص احترام خواهد گذاشت و حکم این کمیته را می‌پذیرد. سپس تاکید کرد اگر امکان حضور کریمی در استقلال تهران فراهم نشود، وی به دنبال مربی دیگری خواهد رفت.

در این‌سو اما شفیع‌زاده با قدرت از صدور حکم به نفع تیم اهوازی سخن می‌گوید. او حتی گفته است اگر کمیته انضباطی حق آنها را ندهند به فیفا و AFC شکایت خواهد کرد: بعضی‌ها می‌خواهند از نفوذشان سوءاستفاده کنند اما مطمئنم قبل از رسیدن کار بهAFC و فیفا، مشکل حل خواهد شد اما اگر لازم شد، از طریق کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا هم پیگیر این شکایت خواهیم شد.

 شنبه سرنوشت‌ساز کریمی در کمیته انضباطی فرا خواهد رسید و او به همراه نمایندگان دو باشگاه استقلال در این جلسه حاضر خواهد شد. اهوازی ها به هیچ وجه از حق خود صرف‌نظر نمی‌کنند و حتی با توجه به اتفاقات، ممکن است در صورت جدایی کریمی حاضر به دادن این مربی به استیل‌آذین باشند اما به حضور این مربی در استقلال تهران هرگز رضایت نمی‌دهند.

 روز گذشته اما شایعه صلح شفیع زاده و فتح‌اله‌زاده هم به گوش رسید که با موضع گیری مدیر عامل استقلال اهواز این شایعه تکذیب شد.

کد خبر 35994

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز