مصطفی شوقی: او مثل زمانی که در قامت معاون سازمان در سمت راست محسن مهرعلیزاده نشسته بود در روز مجمع فوتبال شانس نشستن سمت راست محمد علی آبادی را هم دارد.

 آن‌روز او دبیرکل کمیته المپیک شد و امروز در آستانه ساختمان مشکی خیابان سئول قرار دارد.

 در 2 انتخاباتی که علی کفاشیان در 4 سال اخیر شرکت کرده؛ در اولی دبیرکلی کمیته ملی المپیک را از آن خود کرد و حالا در اندیشه نشستن روی صندلی ریاست فوتبال است.

آنچه دبیرکل کمیته المپیک را با چالش مواجه کرده است همین برخورد دو مسئولیت است، چراکه کمتر از 7 ماه دیگر بازی‌های المپیک پکن آغاز می‌شود و کفاشیان در نقش رئیس کاروان ورزشی، روزگار پر رفت و آمدی را در اردوهای تیم‌های شرکت‌کننده در المپیک سپری می‌کند.

در مقابل، او در منازعات انتخابات فدراسیون فوتبال نیز نقش دارد. ورودش به جریان انتخابات در حالی که محمد علی‌آبادی نیز نامزد شده بود این گمانه را مطرح کرد که وی رقیبی حداقلی برای رئیس سازمان ورزش است. کفاشیان اما با طنز همیشگی در مقابل چنین اظهارنظرهایی پاسخ گفت.

 این جمله از وی که «شاید علی‌آبادی به نفع من کناره‌گیری کند» بیشتر به پیش‌بینی طنز‌آمیز می‌ماند تا واقعیتی در حال وقوع اما پس از چراغ قرمز فیفا به علی‌آبادی برای ورود به انتخابات، طنز دبیرکل به واقعیتی تبدیل شد که او را به نامزدی حداکثری در انتخاباتی حداقلی تبدیل کرد. رقیب او، همکارش شاهرخ شهنازی رئیس فدراسیون پینگ‌پنگ است که او نیز برای خالی نبودن میدان از نامزدهای رقیب رئیس ورزش پا به عرصه انتخابات گذاشته بود.

 رقابت این نامزد اما خیلی زود تبدیل به رفاقت شد. دست دوستی را شاهرخ شهنازی دراز کرد آنجایی که پس از استعفای علی‌آبادی گفت من و علی کفاشیان دوست هستیم و فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس فوتبال شود.

 دست رقیب – رفیق را کفاشیان در دست گرفت؛ او نیز گفت که با شهنازی رقابت نخواهدکرد. اما فضای انتخابات خیلی رقابتی نبود آنجایی که کمیته انتقالی به دلیل وجود مسائلی، رأی به تجدید انتخابات داد و پس از آن بود که فیفا مانع حضور علی‌آبادی در انتخابات شد.

 علی کفاشیان، قهرمان سابق دوومیدانی ایران است. ورزشکاری که سال‌ها مدیرکل ارزی بانک مرکزی بوده است؛ سابقه ورزشی‌اش او را به ریاست فدراسیون دوومیدانی رساند و پس از آن در ریاست محسن مهرعلیزاده، معاون او در امور فدراسیون‌های ورزشی شد؛ یعنی بیش از 70 درصد ورزش را مدیریت کرد.

مرکزی که او ریاستش را برعهده داشت در واقع مرکز فرماندهی ورزش کشور بود؛ جایی که در آن بر عملکرد فدراسیون‌های ورزشی نظارت می‌شد و رؤسای آن عزل و نصب می‌شدند. او پس از آن در انتخابات اول آبان 83 با حمایت سازمان ورزش، دبیرکل کمیته المپیک شد و حالا نامزد ریاست فدراسیون فوتبال است.

علی کفاشیان در گفت‌وگو با همشهری خود را مورد حمایت سازمان ورزش می‌داند و ورودش به انتخابات را با حمایت سازمان عنوان می‌کند: «بنده مورد حمایت سازمان ورزش هستم. گرچه اعضای مجمع من را پیشنهاد داده‌اند اما اگر نظر سازمان نبود، نامزد نمی‌شدم.»

در حالی که پیش از این شاهرخ شهنازی بخت بالایی برای پیروزی در انتخابات داشت گویا به تازگی کفاشیان گوی رقابت را از شهنازی ربوده‌است.

  • اعضای مجمع در دادن رأی به نامزدها برنامه دارند؟

 منظورتان را نمی‌فهمم.

  •  یعنی اینکه به آنها توصیه‌ای شده است؟

 اعضای مجمع از بنده شناخت دارند.

  •  یعنی شما با آنها تماس نداشته‌اید؟

 نیازی نیست، آنها بنده را می‌شناسند. در زمانی که معاون سازمان بودم 40 مجمع را مدیریت کرده‌ام. تنها 10 درصد اظهارات نامزدها در مجمع تأثیر می‌گذارد. آنها پیش از آن تصمیم گرفته‌اند.

  • یعنی به آنها توصیه می‌شود؟

 به هرحال اعضای مجمع به دنبال هماهنگی هستند. سیاست‌های سازمان هم مهم است. رئیس بعدی می‌خواهد کار کند و باید هماهنگی زیادی میان همه نهادهای مسئول باشد.

  • پس این مسئله که همیشه نامزد مورد حمایت به دلیل اکثریت هیأت‌های استانی رأی می‌آورد درست است؟

 بنده وقتی معاون سازمان بودم، مجمع 40 فدراسیون را اداره کرده‌ام. برای اعضای مجمع خیلی مهم است که نظر سازمان چیست. به هرحال سازمان هم مسئولیت ورزش را دارد. اگر تیمی ببرد، آنها خوشحال می‌شوند و باخت به حساب آنها نیز گذاشته می‌شود. این عکس‌العمل منطقی است.

در آن زمان خیلی مهم بود که نظر سازمان روی چه کسی است. در 99 درصد انتخابات فدراسیون‌ها، نظر سازمان مهم و تأثیرگذار بود. یک یا دو فدراسیون از جمله شطرنج بود که خارج از سازمان، رئیس‌اش انتخاب شد.

  •  خود شما مورد حمایت سازمان هستید؟

 در انتخابات فوتبال؟

  • بله.

اگر این‌طور نبود، نامزد نمی‌شدم. البته اعضای مجمع نیز بنده را پیشنهاد دادند.

  • کمیته المپیک را چه می‌کنید؟

آنجا طوری برنامه‌ریزی شده است که قائم به فرد نیست.

  • و مربی تیم‌ملی؟

 کمیته انتقالی نظر خود را داده است. پس از انتخاب شدن، اولین کاری که می‌کنم نظر کارشناسی آنها را در هیأت‌رئیسه مطرح می‌کنیم، اگر رأی آورد، اقدام می‌شود.

  • یعنی احتمال دارد آرتور جورج سرمربی شما نباشد؟

 بنده به خردجمعی اعتقاد دارم. هیأت‌رئیسه و مربیان داخلی نیز نظر خود را می‌دهند.

  •  پس احتمال دارد مربی داخلی نیز سرمربی تیم‌ملی باشد؟

 بله، البته بستگی به نظر جمع دارد.

  •  و اینکه می‌گویند 2 ماه پس از انتخابات، مجمع رئیس را برکنار می‌کند تا نامزدی دیگر در انتخابات شرکت کند.

 بله اما احتمال آن ضعیف است، من خبر دارم.

کد خبر 40918

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز