مصطفی شوقی: اول علی‌آبادی بعد فیفا. این مونولوگ، زمانی مطرح شد که نشست کوالالامپور پس از 6 ساعت تنها یک نتیجه داشت؛ اینکه علی‌آبادی کناره‌گیری کند تا فیفا برخلاف مهلت قبلی خود فرصتی دیگر برای برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال را به ایران بدهد. مهلتی که بلاتر پیش از این گفته بود تا پایان سال – 0 1دی‌ماه – به پایان خواهد رسید.

 گرچه گفته می‌شد ضرب‌الاجلی 48 ساعته برای پاسخ سازمان ورزش برای اعلام کناره‌گیری علی‌آبادی از انتخابات در نظر گرفته شده است اما کیومرث هاشمی بالاخره سکوت شکست و در واکنشی ضرب‌الاجل را رد کرد تا اولین پاسخ منفی به کنفدراسیون فوتبال آسیا که خبر مهلت 48 ساعته را در سایت خود منتشر کرده بود، داده شود.

 48 ساعت پس از پایان نشست کوالالامپور، این بار پاسخ مبهم دیگری داده شد. محمد علی‌آبادی که به ایلام سفر کرده بود در حلقه خبرنگاران با متهم کردن عوامل داخلی و نادوستان به ارسال اطلاعات غلط به فیفا، تلویحاً از ایستادگی در برابر خواسته فیفا برای کناره‌گیری‌اش سخن گفت. به گزارش ایرنا علی‌آبادی گفته است: سازمان تربیت‌بدنی با تمام توان برابر مشکلات ایستادگی کرده و در نهایت بر همه آنها فائق خواهد آمد.

 علی‌آبادی در ادامه می‌افزاید: انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار خواهد شد و این فدراسیون همانند دیگر فدراسیون‌ها به کار خود ادامه می‌دهد.

منابع نزدیک به کمیته انتقالی با ذکر جزئیات دیگری از نشست کوالالامپور، پاسخ مثبت سازمان ورزش را تنها عامل بازشدن گره کور بحران اخیر عنوان می‌کنند. این منابع با اشاره به تأکید سازمان ورزش در مورد اینکه حضور علی‌آبادی در راستای اساس‌نامه است از مشاجره کیومرث هاشمی با مسئول حقوقی فیفا در مذاکرات خبر می‌دهد که این مقام فیفا در پاسخ به اصرار سازمان ورزش، تصویب اساس‌نامه توسط فیفا به دلیل اتفاقات پیش آمده در مذاکره حضوری با مسئولان حقوقی در زوریخ و البته قول‌های اعضای کمیته انتقالی عنوان کرده است.

به نظر می‌رسد فیفا پس از اینکه 12 نفر از نامزدهای پست‌های مختلف از انتخابات کناره‌گیری کردند با اعلام اینکه انتخابات فدراسیون فوتبال ایران با شائبه دخالت همراه بوده ، تمام رویدادهای پس از آن را رصد کرده‌اند و پس از آن مخالفت خود را با حضور علی‌آبادی اعلام می‌کنند.

 رقابت کفاشیان و شاهرخ شهنازی

پاسخ محمد علی‌آبادی هرچه باشد،‌ فیفا بر انتخابات بدون او تأکید می‌ورزد. کناره‌گیری او همراه است با حل مشکلات ایران، پاسخ منفی‌اش به خواست فیفا فوتبال کشور را با چالش مواجه می‌کند؛ تعلیق فوتبال ایران حداقلی‌ترین حالت است.

 در این میانه، تجدید انتخابات بدون علی‌آبادی یکی دیگر از گزینه‌های پیش روی کمیته انتقالی است. گفته می‌شود یکی از مباحث اصلی کمیته انتقالی در جلسه 18 آذرماه، تصمیم‌گیری در مورد تجدید انتخابات یا برگزاری انتخابات بدون علی‌آبادی است.

بر فرض اینکه علی‌آبادی از انتخابات کناره‌گیری کند که گزینه‌ای محتمل‌تر به نظر می‌رسد، علاقه‌مندی سازمان ورزش به داشتن نامزدی در انتخابات که اصطلاحاً گزینه سازمان ورزش نامیده می‌شود، مهم‌ترین چالش پیش‌روی آنهاست.

 شاید به همین دلیل باشد که کمیته انتقالی در تصمیم‌سازی برای برگزاری انتخابات با وحدت رویه‌ای مواجه نیست. منابع نزدیک به کمیته انتقالی می‌گویند 3 عضو منتسب به فیفا با تجدید انتخابات مخالف‌اند و خواستار برگزاری انتخابات بدون حضور علی‌آبادی و نامزدهای سازمان ورزش یا گزینه‌ سیاسی دیگری هستند، چه از نظر آنها این موضوع می‌تواند مشکلاتی همانند آنچه برای علی‌آبادی رخ داد را به همراه بیاورد.3 گانه فیفا در کمیته انتقالی معتقد هستند، انتخابات باید با همین نامزدها برگزار شود.

 در مقابل سازمان ورزش هنوز نتوانسته از پیچ و خم مخالفت فیفا با حضور علی‌آبادی عبورکند و به همین دلیل تصمیم نخست، کناره‌گیری علی‌آبادی را مهم‌تر از تصمیم دوم می‌داند؛ چه نتیجه‌ تصمیم‌گیری برای حضور رئیس‌ سازمان ورزش در انتخابات، در ساختمان سفید ورزش در خیابان سئول گرفته نمی‌شود. این طعنه علی کفاشیان که شاید علی‌آبادی کناره‌گیری کند، در روزهای نخست انتخابات هیچ‌گاه جدی گرفته نشد و همه آن را طنزی از سوی رئیس خنده‌روی کمیته ملی‌المپیک عنوان می‌کردند.

 علی کفاشیان که همیشه عادت دارد در مواجهه با مسائل کمی طنز را چاشنی موضع‌گیری‌های خود کند حالا در شرایطی قرار گرفته که کناره‌گیری علی‌آبادی، ضامن برگزاری انتخابات شده است. او و شاهرخ شهنازی حالا به اجبار تنها نامزدهای انتخاباتی هستند که علی‌آبادی باید در آن حضور نداشته باشد. دو نامزدی که در انتخابات نقش رقبای رئیس ورزش را ایفا می‌کردند و حالا هرکدام از آنها باید برای قرار گرفتن در پست رئیس فوتبال با یکدیگر رقابت کنند.

حکایت شاهرخ شهنازی اما بسیار جالب‌توجه‌تر از کفاشیان است. او که در همسایگی رئیس در طبقه چهارم ساختمان ورزش قرار دارد، می‌تواند گزینه مناسبی باشد برای سازمان ورزش در انتخابات بدون علی‌آبادی و چهره‌های سیاسی.

 شاهرخ شهنازی اما در این رابطه می‌گوید: 71 سال است که با آقای علی‌آبادی رفیق هستم و ایشان به من اعتماد کامل دارند. در شرایطی که 3‌گانه فیفا مخالف تجدید انتخابات است و سازمان در چالش کناره‌گیری رئیس، آیا شاهرخ شهنازی می‌تواند در میانه این دو نقش اول را از آن خود کند. تصمیم‌گیری در این مورد در جایی خارج از ورزش رخ خواهد داد.

همان‌جایی که علی‌آبادی را نامزد انتخابات فوتبال کرد.باید دید سازمان به ریاست شهنازی یا کفاشیان رضایت می‌دهد یا با گزینه‌ای جدید وارد انتخابات می‌شود. و آیا سازمان ورزش اصلاً به کنار رفتن علی‌آبادی رضایت خواهد داد؟

کد خبر 38566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز