سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۱
۰ نفر

مصطفی شوقی: چراغ هشداردهنده فیفا حالا قرمز شده است و ثانیه‌شمار آن به سمت سبز شدن در حرکت نیست.

 این نشانه‌ای است از گفت‌وگوی روز گذشته رئیس فیفا با خبرگزاری ایرانی فارس، او در جایگاه بالادستی خود با لحن دیپلماتیک، آن چیزی را می‌گوید که یک سال پیش زمانی که فوتبال ایران تعلیق شده بود در هتل مجلل مراسم افتتاح ساختمان فدراسیون فوتبال امارات گفت. بلاتر که انگشت اشاره را از امارات به شمال خلیج‌فارس نشانه می‌رفت، گفته بود: فوتبال ایران باید با قوانین فوتبال فدراسیون جهانی هماهنگ باشد.

حالا بلاتر پس از یک سال از رابطه پرفراز ونشیب ایران و فیفا، دوباره در حاشیه قرعه‌کشی جام ملت‌های اروپا به خبرنگاری ایرانی می‌گوید: اطمینان دارم که به زودی وضعیت دخالت سیاسیون در فوتبال ایران روشن می‌شود.

 لحن دیپلماتیک رئیس فیفا گرچه با امیدواری همراه است اما نشان از مشکل اصلی برگزاری انتخابات فوتبال دارد، آنجایی که صفایی‌فراهانی پس از یک ماه نامه‌نگاری با فیفا مجبور به اعتراف می‌شود؛ فیفا با حضور علی‌آبادی مخالف است.

جلسه امروز کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال با کارشناسان حقوقی فیفا و AFC در شرایطی برگزار می‌شود که فدراسیون جهانی فوتبال نظرات خود را در مورد اساس‌نامه و برگزاری انتخابات با ترکیب فعلی مکتوب کرده و در مقابل طرف ایرانی نیز نقطه نظرات خود را همراه مستندات طبق اساس‌نامه به فیفا ارائه کرده است.

 در این میان آنچه مجهول باقی مانده است؛ حل شدن مشکل در عین نامه‌نگاری فراوان و حتی مذاکرات حضوری کیومرث هاشمی با مقامات کنفدراسیون فوتبال آسیاست. آنچه تصور می‌شود، کوتاه نیامدن فیفا در مقابل استدلال‌های کمیته انتقالی و سازمان ورزش است؛ تأکید روی این مسئله‌ که فوتبال ایران وضعیت خوبی ندارد، از سوی بلاتر برشی دیگر از نتیجه نشست کوالالامپور می‌تواند ‌باشد.

 گرچه چانه‌زنی و مذاکره برای تعدیل مشکلات فوتبال ایران می‌تواند این فرصت دوباره را به کمیته انتقالی بدهد که برنامه‌ریزی جدیدی به منظور عبور از بحران تدوین کند اما آنچه مسلم است؛ موضع‌گیری قاطع سران فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیاست. آنجایی که بلاتر با بیان اینکه معجزه‌گر نیست و نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند، تأکید کرده است: تنها امیدوار به حل مشکلات هستم.

 سرانAFC از فوتبال ایران راضی نیستند. در چنین شرایطی که بلاتر در صحبت‌های کدگونه خود مشکلات فوتبال ایران را یکی پس از دیگری فاش می‌کند، گفت‌وگوی یک ماه پیش مهدی خبیری با همشهری در مورد امیدواری فیفا به حل مشکل ایران در مقابل موضع سخت‌گیرانه AFC تداعی می‌شود. این عضو کمیته انتقالی گفته بود: از نظر فیفا موضوع با مذاکره می‌تواند حل شود، ضمن اینکه آقای بن‌همام و کنفدراسیون فوتبال آسیا نسبت به آنچه در فوتبال ایران در حال وقوع است موضعی سخت و غیرانعطافی دارند.

 شاید به همین دلیل است که فیفا تمام اختیارات مربوط به ایران را به رئیس ناراضی AFC داده است. بن‌همام که با صفایی‌فراهانی رابطه‌ای نزدیک دارد به دقت تحولات فوتبال ایران را رصد می‌کند تا در فضای مذاکره با سازمان ورزش اجماعی اصولی روی بحران فوتبال ایران حاصل شود.گرچه در این راه موانعی چون علاقه‌مندی زیاد نهاد دولت/ ورزش (سازمان تربیت‌بدنی) برای ورود به عرصه فوتبال و ساختار ناقص فوتبال برای انتخاب ترکیب مجمع عمومی فدراسیون وجود دارد.

 اساس‌نامه اصلاح می‌شود

 در میان گفت‌وگوهای رسانه‌ای اعضای کمیته انتقالی، آنچه به عنوان یکی از مشکلات فوتبال نامیده شده، ایرادات اساس‌نامه جدید است؛ اساس‌نامه‌ای که با تأیید فیفا به تصویب دولت نیز رسیده است. اصلاح بندهای 24و6 که اولی مربوط به ترکیب اعضای مجمع، به دلیل حضور رئیس سازمان تربیت‌بدنی به عنوان عضو و انتخاب نکردن نمایندگان صنوف مختلف فوتبال و دومی آنچه در ارتباط با قومیت‌ها، زبان و مسائل فرهنگی اعضای فدراسیون، گرچه به دلیل ساختار فوتبال ایران با موانعی روبه‌روست اما به جز اولی که در مورد رئیس سازمان ورزش است، قابل حل می‌باشد.

در این میان است که برخی منابع آگاه یکی دیگر از ابهامات کارشناسان حقوقی فیفا نسبت به اساس‌نامه جدید را در مورد پیشنهاد 10 عضو مجمع برای نامزد ریاست فدراسیون عنوان می‌کنند. این منابع معتقدند که کارشناسان حقوقی فیفا با رد این تعداد آرای اعضای مجمع، آن را مانعی برای حضور دموکراتیک نامزدها در انتخابات عنوان می‌کنند.

 به همین دلیل است که احتمال تجدید انتخابات به دلیل مخالفت فیفا با حضور علی‌آبادی و همچنین ایرادات اساس‌نامه‌ای که در ارتباط مستقیم با اعضای مجمع انتخابات است، گمانه نزدیک به واقعیتی به نظر می‌رسد.

مسیر نشست کوالالامپور می‌تواند در 2 جهت حرکت کند: اولی مقاومت سازمان ورزش در صورت مخالفت فیفا با حضور علی‌آبادی در عین مذاکره و وقت‌گذرانی تا قانع کردن فیفا با توجه به ساختار دولتی فوتبال ایران، دومی: مذاکره و چانه‌زنی برای تعدیل کردن مواضع فیفا در عین موافقت با حذف رئیس ورزش.

 در این میانه است که سازمان ورزش، انتخابات بدون گزینه خود را نمی‌پذیرد و احتمال تجدید انتخابات به وجود می‌آید.راه سوم اما راه صعب‌العبوری است؛ تحریم فوتبال ایران در صورت مخالفت با تمام خواسته‌های فیفا تنها گزینه‌ای است که در حالت حداقلی آن جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی از دست خواهد رفت.

کد خبر 38274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز