مصطفی شوقی: نشست کوالالامپور به تنهایی نمی‌تواند پایان منازعه پرمخاطره فوتبال ایران باشد؛ آنجایی که کمیته انتقالی در آستانه یک‌سالگی خود با تعویق 2باره انتخابات فدراسیون فوتبال مواجه شد تا مهم‌ترین قسمت نقشه راه برون‌رفت از تعلیق فوتبال ایران به حاشیه جاده رانده شود.

 برگزاری انتخابات در حالی با ایست فیفا مواجه شده است که فوتبال ایران در حالت شناور در نوسان است؛ سازمان ورزش در یک جهت آن سنگینی می‌کند و در دگرسو، ابزار پرقدرت فیفا آن را با بهانه رعایت قوانین به سمت خود می‌کشد.

 در چنین فضایی که به گفته محسن صفایی‌فراهانی مهم‌ترین دلیل تعویق مجدد انتخابات، مخالفت فیفا با نامزدی علی‌آبادی، رئیس سازمان ورزش است؛ سرنوشت انتخابات در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

 آیا سازمان ورزش منع ورود رئیس خود را می‌پذیرد و انتخابات با حضور نامزدهایی چون علی کفاشیان و شاهرخ شهنازی که تنها برای تکثر نامزدها در انتخابات ثبت‌نام کرده بودند، برگزار می‌شود یا اینکه برای سومین مرتبه کمیته انتقالی از اهالی فوتبال دعوت خواهد کرد که برای ثبت‌نام به طبقه دوم فدراسیون فوتبال، اتاق 35 مراجعه کنند.

در نگاه نخست، خلق لحظه‌ای امیدوارکننده برای طرف‌های درگیر در منازعه انتخابات فدراسیون فوتبال به دلیل بازگو نکردن همه واقعیت‌های نامه فیفا به فدراسیون که کمیته انتقالی را به جلسه‌ای برای بررسی ابهام انتخابات دعوت می‌کرد، نمی‌توان متصور شد، چه آنچه روز گذشته محسن صفایی‌فراهانی گفت، مونولوگ قاطعی بود از طرف فیفا مبنی بر مخالفت با حضور علی‌آبادی در انتخابات.

حالا باید دید مکانیزم برخورد سازمان ورزش از یک طرف، سه‌گانه فیفا در کمیته انتقالی و مجامع بین‌المللی فوتبال نسبت به آنچه ابهام در اساس‌نامه و انتخابات فدراسیون فوتبال نامیده می‌شود، به چه صورت است.

 خبیری یک عضو کمیته انتقالی که در نشست کوالالامپور حضور خواهد داشت، موارد ابهام‌آمیز را قابل حل می‌داند: ما معتقد هستیم که هیچ مغایرتی در اساس‌نامه جدید با حضور علی‌آبادی در انتخابات وجود ندارد، چراکه اساس‌نامه منعی ندارد. اما ایرادات مطرح شده به نوع تفسیر فیفا و ما برمی‌گردد. تفسیرهای متفاوتی که از نظر روح قانون ایرادی ندارد.

این عضو کمیته انتقالی به نامه‌نگاری‌های یک‌ماهه اخیر میان کمیته انتقالی با فیفا اشاره می‌کند و می‌گوید: وقتی این بحث مطرح شد، ما با فیفا مکاتباتی داشتیم که آنها هم پاسخ می‌گفتند. ما به سازمان ورزش عنوان می‌کردیم فیفا مخالف است و پاسخ آنها با اشاره به عدم منع اساس‌نامه بود. فکر می‌کردیم مشکل علی‌آبادی حل شده باشد اما خیلی از چیزها با مرکب نوشته می‌شود و پاک نخواهد شد. اما برخی مسائل را با مداد می‌نویسند و می‌شود پاک کرد. فیفا آن چیزهایی که با مرکب نوشته بود را تأیید کرده بود.

خبیری در توضیح این تعریف خود در مورد اشکال فیفا به حضور علی‌آبادی می‌گوید: در اساس‌نامه چیزی وجود ندارد که مانع شود اما 2 مسئله یکی روح قانون و دیگر تداخل در امور جزو قوانین نانوشته و اصلی فیفاست. بنده در کشورهایی که مثل ایران مشکل داشتند، با این مسئله برخورد کردم که فیفا با این 2 قانون بر مواضع خود تأکید می‌کرد و کوتاه نمی‌آمد.

اما اصلاح اساس‌نامه یکی دیگر از موارد نشست پاییزی کوالالامپور است، آنجایی که علی رغبتی در گفت‌وگو با ایرنا ماده 24 را یکی از موارد اشکال فیفا عنوان می‌کند. ماده‌ای که اشاره مستقیمی دارد به اعضا و ترکیب مجمع، در بند نخست آن است که محمد علی‌آبادی به عنوان رئیس ورزش در مجمع از حق رأی برخوردار است.مسئله‌ای که یک بار دیگر با اخطار فیفا و توضیح کمیته انتقالی ظاهراً رفع شده بود اما انگار توضیحات کارشناسان حقوقی فیفا را فنی نکرده بود.

خبیری در توضیح این مسئله می‌گوید: نمی‌دانم فیفا چرا حضور علی‌آبادی را دارای اشکال دانسته. ما قبلاً توضیحات خود را ارائه کرده بودیم. مستندات ما می‌گوید این مسئله حل شده است. در نشست، ما نامه‌های فیفا را نشان خواهیم داد. ولی انگار از نظر آنها حضور رئیس سازمان هنوز حل نشده است. در این رابطه توضیحات خود را ارائه می‌کنیم.

 در حالی که صفایی‌فراهانی از تعلیق نشدن فوتبال ایران سخن گفته، سخنگوی بن‌همام در گفت‌وگو با فارس تأکید کرده، فوتبال ایران اکنون تعلیق است. باید دید که آیا نتیجه نشست روز سه‌شنبه به این موضوع رنگ واقعیت می‌بخشد و این موضوع را رسانه‌ای خواهد کرد. در کنار آنچه در نشست مالزی رخ خواهد داد، این ابهام نیز از سوی مهدی خبیری مطرح شده است که امکان دارد از نامزدهای انتخابات دوباره ثبت‌نام به عمل بیاید.

 مسئله‌ای که با توجه به جمع‌آوری بیش از 40 رأی پیشنهادی اعضای مجمع توسط علی‌آبادی در صورت مخالفت فیفا با حضور او، می‌تواند انتخابات را تجدید کند.خبیری در این رابطه می‌گوید: پس از نشست مالزی در حالی که نتیجه مشخص شده است می‌توانیم در مورد انجام ثبت‌نام، بررسی‌های لازم را انجام دهیم. این احتمال هم وجود دارد که انتخابات تجدید و ثبت‌نام آغاز شود. بالعکس آن هم ممکن است.

 سه‌شنبه می‌تواند یک روز خوب باشد برای سازمان ورزش، زمانی که به مانند یک سال پیش وقتی رغبتی، هاشمی و شهنازی به زوریخ سفر کرده بودند و در یک تفاهم مکتوب، حضور کمیته انتقالی و عمل به نقشه راه فیفا برای برون‌رفت از تعلیق را امضا کردند.5 عضو کمیته انتقالی در حالی پس از یک سال مجادله در عین اختلاف سلیقه برای اولین بار در یک طرف میز مقابل نمایندگان فیفا و AFC می‌نشینند که تنها در یک مسئله هدف مشترک دارند؛ تعلیق نشدن فوتبال ایران.

کد خبر 38176

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز