چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۶ - ۰۹:۰۹
۰ نفر

گروه ورزشی: از شروع مذاکره برای انتخاب سرمربی تیم‌ملی، تقریباً 2 ماه می‌گذرد.فهرست مفصلی که 30 نام را به خود می‌دید حالا به 2 نام رسیده است؛ پیتر رید و وینفرد شفر.

اینها هرکدام در حالی برای به خدمت گرفتن تیم‌ملی فوتبال ایران لحظه‌شماری می‌کنند که شفر با قهرمانی الاهلی در جام باشگاه‌های امارات و قهرمانی کامرون در المپیک به خود می‌بالد و پیتر رید نیز حالا زمان بیکاری‌اش به 3 فصل می‌رسد. این در حالی است که در این گزارش با مدیران برنامه‌ها، اسامی مربیانی که حاضر بودند به تیم ایران بیایند، بررسی شده است.

شفر، مناسب نیست

 مهرداد ناظمی مدعی است که با بسیاری از مربیان آلمانی ارتباط دوستانه‌ای دارد. او درباره موضوع انتخاب سرمربی تیم‌ملی می‌گوید: همیشه باید زمینه‌ای فراهم باشد که به خودمان اجازه مذاکره با مربیان بزرگ فوتبال اروپا را بدهیم. وی ادامه می‌دهد: ماگات دوست صمیمی من است.

 همین الان هم این توانایی را دارم که او یا حتی هیتسفلد که از بهترین مربیان شاغل در فوتبال آلمان هستند را پای میز مذاکره با کمیته انتقالی بیاورم. مهرداد ناظمی که لژیونر شدن بسیاری از بازیکنان ایرانی در آلمان را محصول تلاش خود می‌داند، درباره گزینه‌های مناسب برای سرمربیگری تیم‌ملی تأکید می‌کند: به عقیده من لوکزامبورگو، کارلوس‌آلبرتو پریرا، پاگلزدورف و برند کراوس مربیانی هستند که می‌توانند با تیم‌ملی به موفقیت برسند.

وی تصریح می‌کند: اینها گزینه‌هایی هستند که فوتبال ما با آنها به مشکل برخورد نمی‌کند. اما مهرداد ناظمی که در حال حاضر در آلمان پزشک فیزیوتراپ هم به شمار می‌رود در خصوص گزینه‌ای چون شفر نظر مثبتی ندارد.

 وی تأکید می‌کند: او تنها گزینه‌ای است که به درد فوتبال ایران نمی‌خورد. اگرچه با تیم کارلسروهه موفق بود اما در یونیون برلین دست به باندبازی زد و تیمش را دچار دودستگی کرد.

اما در حالی که از قرار معلوم ظرف وزهای آینده سرمربی تیم‌ملی انتخاب و معرفی نخواهد شد، مدیر برنامه‌هایی‌ هم هستند که از ابتدا ترجیح دادند سکوت پیشه کرده و عملاً هیچ‌گونه تعاملی با کمیته انتقالی نداشته باشند.

 سحر مهردادیان در این خصوص می‌گوید: من اصلاً در ایران حضور نداشتم و از روال مذاکرات بی‌خبرم.

 این مدیربرنامه که سابقه فعالیت در فدراسیون فوتبال را نیز در کارنامه‌اش دارد، ضمن اشاره به این موضوع که مربیان بزرگ به فوتبال ایران نمی‌آیند، گفت: به عقیده من چون فدراسیون فوتبال در حال حاضر استقلال ندارد، مربیان بزرگ ترجیح می‌دهند در انتخاب تیم‌ملی ایران بسیار سختگیرانه تصمیم بگیرند.

 نادر نورایی نیز که چندی پیش علی فتح‌الله‌زاده نام او را بر زبان آورد و تأکید کرد که این مدیر برنامه قرار است مقدمات مذاکره با شفر را برای سرمربیگری استقلال فراهم کند، در گفت‌وگویی ترجیح داد خود را یک هوادار استقلال معرفی کند تا یک مدیر برنامه.

 شفر محصول تلاش اوست. اما خود نورایی این مسئله را نمی‌پذیرد و می‌گوید: هیچ تعاملی با کمیته انتقالی نداشته‌ام. هیچ گزینه‌ای را نیز برای سرمربیگری تیم‌ملی به صفایی‌فراهانی معرفی نکردم. اصلاً من در حد و اندازه چنین کاری نیستم. من یک هوادار استقلال‌ام، همین. با این حال نادر نورایی در زمانی که وینفرد شفر، الاهلی را هدایت می‌کرد، عضو هیأت‌ بازاریابی این باشگاه بود.

 اما محمدرضا کاظمی نیز درباره انتخاب سرمربی تیم‌ملی به نکته عجیبی اشاره کرده. وی گفته: مربی خشک و اصولی به درد فوتبال ما نمی‌خورد چون ما صاحب استراتژی نیستیم و فوتبال ایران اساساً مبتنی بر احساسات است.

 این مدیربرنامه گزینه‌هایی چون تاپ مولر و مارچلو بیلسا را برای احراز سمت سرمربیگری تیم‌ملی ایران مناسب دانسته و بعد تأکید کرده که کمیته انتقالی هیچ یک از گزینه‌های پیشنهادی‌اش را مورد تأیید قرار نداده است.

مارچلو بیلسا

 6 ماه عقب هستیم

 مدیربرنامه‌های جواد نکونام، علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا می‌گوید: من طی این مدت گزینه‌ای را مطرح نکردم. در واقع بعد از بازی‌های جام ملت‌های آسیا هیچ ارتباطی با فدراسیون نداشته‌ام اما من و بازیکنان شاغل در فوتبال آلمان نگران این انتخاب سرنوشت‌ساز هستیم.

وی که حضور بایرن‌مونیخ برای انجام دیداری دوستانه با پرسپولیس از جمله اقدامات بزرگش طی یکی، دو سال اخیر به حساب می‌آید، خود را به بحث انتخاب سرمربی تیم‌ملی بی‌ارتباط معرفی کرد و گفت: وقتی جایگاه‌ها هنوز تعریف مشخصی ندارد و کسی هم از من مشورتی طلب نکرده، چطور باید خودم را در این خصوص مسئول بدانم.

فاضلی تأکید کرد: به عقیده من هیتسفلد، ماگات و کاپلو فوتبال ایران را می‌توانند دگرگون کنند اما آیا واقعاً ما سرمایه و در عین حال شرایط کلی جذب چنین بزرگانی را داریم؟

فلیکس ماگات

 وی ادامه می‌دهد: من آدم واقع‌گرایی هستم به همین دلیل باید بگویم گزینه‌های من هیچ شانسی برای حضور در رأس تیم‌ملی ندارند، چون ما هنوز نمی‌دانیم که چه می‌خواهیم.

 اما مدیر برنامه‌های لوکابوناچیچ تأکید می‌کند: یکی، دو بار با صفایی‌فراهانی تماس داشتم. قرار براین شد که گزینه‌هایم را مکتوب به دفتر آقای صفایی بفرستم اما خب گویا به دلایلی این پاکت به دست رئیس کمیته انتقالی نرسیده بود.

شهراد ناظمی ادامه می‌دهد: من با گزینه‌های مختلفی صحبت کردم. او که از قرار معلوم یکی از فعال‌ترین افراد در زمینه مذاکره با مربیان مطرح خارجی بوده، گزینه‌های خود را این‌طور معرفی می‌کند: پکرمن، لوکزامبورگو، بیلسا، کاتانچ، پاگلزدورف، رودی فولر و تراپاتونی.

خوزه نستور پکرمن

ناظمی تصریح می‌کند: در بین این گزینه‌ها تراپاتونی و لوکزامبورگو برای حضور در فوتبال ما حتی ابراز علاقه کردند. تراپاتونی گفت: از طریق کانال‌هایی تقریباً غیررسمی با من مذاکره شده و به همین دلیل خیلی این بحث را جدی نگرفتم.

 لوکزامبورگو که به صورت پراکنده با او مذاکراتی انجام شده بود نیز حضور در تیم‌ملی را مشروط به این موضوع دانسته که در جام جهانی هم هدایت تیم‌ملی را برعهده داشته‌باشد. کاپلو، پکرمن، تراپاتونی، هیتسفلد، ماگات، لوکزامبورگو، مارچلو بیلسا، کاتانچ، پاگلزدورف، برند کراوس و تاپ مولر؛ اینها گزینه‌هایی هستند که چند مدیر برنامه ضرورت مذاکره با آنها را یادآور می‌شوند.

وندرلی لوکزامبورگو

با این حال گویا طبق آخرین اخبار کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال در خصوص انتخاب یکی از 2 گزینه پیتر رید و شفر دچار تردیدهایی است. در عین حال گویا دوشنبه شب صفایی‌فراهانی خطاب به هاشمی و رغبتی از انجام مذاکره با شفر و پیتر رید خبر داده اما این دو عضو مسئولیت این انتخاب را نپذیرفته‌اند تا صفایی‌فراهانی همچنان برای تعیین سرمربی تیم‌ملی چالش تازه‌ای را تجربه کند.

کد خبر 37176

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز