جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۰
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: ما شهروندان یک دنیای مجازی هستیم و در آن زندگی می‌کنیم.

دوچرخه شماره ۸۸۹

به تماشاي بناهاي تاريخي مي‌رويم، گردش مي‌كنيم، با بعضي‌ها دوست مي‌شويم، خريد مي‌كنيم، اطلاعات پزشکي مي‌گيريم، از خواص ميوه‌ها و داروها با خبر مي‌شويم، ورزش‌هاي متناسب با انداممان را دانلود مي‌کنيم و...

ما در گروه‌هاي پزشکي، علمي، ورزشي، روان‌شناسي و... عضو مي‌‌شويم و البته بايد دانست که کارشناسان رسانه معتقدند از فضايي که اين شبکه‌هاي اجتماعي به‌وجود آورده مي‌توان در جهت افزايش سطح آگاهي و حفظ سلامت جامعه استفاده کرد؛ هرچند که البته افزايش اطلاعات افراد در باره‌ي بيماري‌ها و خوراكي‌ها ممكن است عوارض و مشکلاتي هم در پي داشته باشد.

 

  • اتفاق اول:

مدتي است پدرم فقط چاي سبز مي‌خورد. او به ما سفارش مي‌کند چاي سياه نخوريم. او در يک کانال دانستني‌ها درباره‌ي خواص چاي سبز و مضرات چاي سياه مطالبي خوانده است. پدرم مدتي است عصر و يا شب‌ها که ما سيني چاي مي‌آوريم، کنار ما نمي‌نشيند، چون در ليوانش چاي سبز دم کرده و منتظر است تا دم بکشد.

مادرم اما در يک کانال ديگر كلي مطلب درباره‌ي خواص چاي سياه خوانده و در آن کانال نوشته برخلاف نظر عموم، چاي سياه اگر کم‌رنگ باشد آن‌قدرها هم بد نيست.

همين شب‌ها فردي به برنامه‌ي خندوانه مي‌آيد و توصيه مي‌کند که مردم درباره‌ي خواص خوراکي‌ها هرنظري را نپذيرند و به نشاني سايت‌هاي طب سنتي که در سايت وزرات بهداشت تأييد شده مراجعه کنند.

او نوشيدن چاي سياه کم‌رنگ را رد نمي‌کند و نظر مادرم تأييد مي‌شود. حالا شب‌ها که مي‌خواهيم چاي بخوريم پدرم هم کنار ما مي‎نشيند.

 

  • اتفاق دوم:

مريم از جوش‌هاي صورتش خسته شده است؛ اما دکتر نمي‌رود و در کانال‌هاي بهداشت و سلامتي دنبال راه حل مي‌گردد. هروقت او را مي‌بينم، ماسك‌هاي گوناگون روي صورتش دارد.

مشکل او اين است که هرروز يک ماسك روي صورتش مي‌زند. اصلاً شايد حتي يک ماسک را دوبار هم تکرار نکرده باشد، چون هم تعداد اين ماسک‌هاي توصيه‌شده زيادند و هم مثلاً در يک کانال نوشته آب‌ليمو بر روي جوش مؤثر است و کانال بعدي آن را رد کرده است.

مريم هم‌چنان در حال تجربه‌ي ماسک‌هاي جديد است.

 

  • اتفاق سوم:

مدتي پيش در کانال پزشکي، خبري درباره علايم برخي بيماري‌هاي مرتبط با مغز خوانده بود؛ دو روز بعد چشم‌هايش کمي تار شدند و سردرد داشت. دنبال نشانه‌ها گشت و مطمئن شد به يکي از آن بيماري‌هاي سخت مبتلا شده است.

زندگي او براي مدت زيادي آشفته بود تا اين‌که بعد از مراجعه به پزشک متوجه شد يک سردرد عصبي داشته است و چشم‌هايش هم به دليل استفاده از لنز دچار يک مشکل خيلي ساده شده که قابل درمان است.

 

  • در آخر

بسياري از بيماري‌ها نشانه‌هايي شبيه به هم دارند و فقط يک پزشک مي‌تواند آن‌ها را از هم تشخيص بدهد، پس اين کانال‌ها نمي‌توانند جاي دکتر را پر کنند. بنابراين از اين کانال‌ها بيش‌تر به توصيه‌هاي بهداشتي و پيش‌گيري از بيماري‌ها توجه کنيم و البته سعي کنيم کانال‌هاي معتبر و مورد تأييد پزشکان و وزارت بهداشت را پيدا و به توصيه‌هاي آن‌ها عمل کنيم.

البته بايد بگوييم بسياري از بيماران خاص در اين گروه‌ها و کانال‌ها عضو شده و با افرادي  که شبيه خودشان هستند ارتباط برقرار مي‌کنند. آن‌ها دانش خود را درباره‌ي بيماري‌شان بالا مي‌برند و به دستاوردهاي روز علم پزشکي به‌خصوص درباره‌ي بيماري خودشان آگاهي پيدا مي‌کنند.

کد خبر 380106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha