نفیسه مجیدی‌زاده: شمارش معکوس آغاز شده است، این را روزهایی می‌گویند که هی کوتاه‌تر می‌شوند و تقویم نشان می‌دهد که کم‌کم به رنگ پاییز نزدیک می‌شود و از فرارسیدن ماه مهر خبر می‌دهد.

دوچرخه شماره ۸۹۱

معمولاً دهه‌ي اول شهريور با ناباوريِ فرارسيدن آخرين‌ماه تابستان مي‌گذرد، دهه‌ي دوم يا به سفر مي‌روي يا مي‌خواهي از تعطيلات عقب نماني و صبح‌ها بيش‌تر بخوابي و شب‌ها تا دلت خواست بيدار بماني يا هر نوع استراحت و تفريح ديگري را انجام بدهي و دهه‌ي سوم هم ديگر تقريباً به مهر وصل است و بايد دنبال خريد لوازم مدرسه.

از همين حالا ديدن و حتي بوي فروشگاه‌هاي نوشت‌افزار ما را به فضاي مدرسه مي‌برد و ما را متوجه مي‌كند كه گريزي نيست از شهريور و دلشوره‌هاي آن، گريزي نيست از غروب که زودتر مي‌آيد. پس به چيزي فکر نکنيم و خودمان را به دست بادهاي شهريور بسپاريم و براي سال تحصيلي جديد آماده شويم.

وقت خريد لوازم مدرسه رسيده است، اما در اين خريدها خوب است نکاتي را مرور کنيم و باز هم به خودمان يادآوري كنيم كه بهتر است در خريد چه‌ نكاتي را رعايت كنيم.

اول: روز آخر مدرسه را يادتان هست؟ همان روزي که وسايل باقي‌مانده از مدرسه را دور انداختيم و بخشي از آن‌ها را در کشوها نگه داشتيم. اصلاً در اين مدت سراغ وسايلتان رفته‌ايد؟ حالا وقتش است. چون قبل از هرخريدي بايد بدانيم چه داريم و چه نداريم؟ اين در اولويت‌بندي خريدهاي مدرسه به ما کمک مي‌کند.

دوم: موقع خريد به طبيعت هم فکر کنيم. مدادها، خودکارها و پاک‌کن‌هاي سال گذشته که کم‌تر مورد استفاده قرار گرفتند، مي‌توانند دوباره به کار بيايند؛ اگر به هردليلي نمي‌خواهيم از آن‌ها استفاده کنيم يا آن‌ها را در کيسه‌اي بيندازيم و اواسط سال سراغشان برويم و يا به كساني ببخشيم كه مي‌توانند از آن‌ها استفاده كنند.

اين روزها گروه‌هاي مردم‌نهاد متعددي به تهيه‌ي نوشت‌افزار براي نيازمندان و کودکان مناطق محروم همت گماشته‌‌اند.

سوم: بهتر است همين روزهاي نيمه‌ي اول شهريور خريد مدرسه را آغاز کنيم؛ روزهاي پاياني شهريور ترافيک شهر، سنگين مي‌شود و مراکز خريد سخت شلوغند، پس بياييد ما به افزايش اين شلوغي و ترافيک کمک نکنيم و البته تا جايي که مي‌توانيم از مغازه‌هاي اطراف محل زندگي‌مان خريد كنيم و براي خريد يک جامدادي يك سفر درون شهريِ غيرضروري اضافه نكنيم.

چهارم: در خريد کيف و کفش دقت کنيم که انتخابمان استانداردهاي لازم را داشته باشد مثلاً کوله‌هاي سنگين مناسب نيستند. کوله‌پشتي بايد چرمي يا برزنتي باشد تا به راحتي تغيير شکل ندهد. اندازه‌ي کوله‌پشتي هم بايد با جثه‌ي ما متناسب باشد.

سلامت‌نيوز در خبري آورده است که پزشکان معتقدند کوله‌پشتي‌ها در صورت استفاده‌ي صحيح، بهترين وسيله براي حمل کتاب و لوازم مدرسه هستند. البته به‌شرطي که آن‌ها را مانند کيف‌‌دستي به دست نگيريم كه در اين صورت به ستون فقرات و عضلات يک طرف بدن فشار وارد مي‌کند.

در حالت طبيعي، کوله‌پشتي بايد به پشت آويزان شود و پس از آويزان‌کردن بايد حدود سه سانتي‌متر بالاتر از خط کمر (گودي کمر) قرار بگيرد.

پنجم: در خريدهاي مدرسه اولويت را به محصولات ايراني بدهيم و تا جايي كه مي‌شود چشممان را به روي محصولات خارجي ببنديم. هرچند معمولاً محصولات خارجي تنوع رنگي بهتري دارند و زيباتر به نظر مي‌رسند، اما لزوماً کيفيت آن‌ها از محصولات داخلي بهتر هم نيست و گاه كيفيت ‌آن‌ها پايين‌تر است.

آخر: واقعاً تعطيلات رو به پايان است، اما براي انجام کارهاي عقب افتاده، هنوز فرصت داريم. بدون عجله‌ و دلشوره از اين فرصت استفاده کنيم. ببينيم کاري هست که در رخوت تعطيلات انجام آن را از ياد برده باشيم؟

کد خبر 381906

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha