نفیسه مجیدی‌زاده: این مهم‌ترین اتفاق شهر است. شنبه صبح، زودتر از همه‌ی شنبه‌های تابستان، بیش از دومیلیون و ۴۰۰هزار دانش‌آموز در تهران* از خواب بیدار می‌شوند و از خانه بیرون می‌روند تا در ساعت مشخصی به مدرسه برسند.

دوچرخه شماره ۸۹۴

بله، رفتن ما به مدرسه، بخشي از وظايف روزانه‌ي اين شهر مي‌شود و از عوامل سنگيني ترافيک و يا آلودگي هوا شايد. براي همين است که هر سال پيش‌بيني مي‌شود ترافيک تهران در نيمه‌ي اول مهرماه و هم‌زمان با بازگشايي مدارس و دانشگاه‌ها تا 30درصد افزايش پيدامي‌کند.

اين را سردار حسين رحيمي، رييس پليس تهران اعلام کرده است. به گفته‌ي او هرگونه عمليات عمراني در سطح شهر تا نيمه‌ي مهر محدود است، در اطراف مدرسه‌ها مأموران پليس مستقر مي‌شوند و...

البته ترافيك در روزهاي ابتداي مهر سنگين‌تر است. چون هنوز سرويس مدرسه‌ها به‌طور کامل آماده نيست و تقريباً بيش‌تر دانش‌آموزان با وسيله‌ي نقليه‌ي شخصي به مدرسه مي‌روند.

حالا که اين خبر را خوانديم به نقطه‌اي مي‌رسيم که قبلاً با هم درباره‌ي آن صحبت کرده‌ايم. به اين‌که چه‌طور به مدرسه مي‌رويم. بياييد از روز اول مهر، اين را از خودمان و ديگران بپرسيم.

شنبه اول مهر است؛ اين يعني بي‌برو برگرد بايد به مدرسه برويم. يعني شب قبل بايد زودتر بخوابيم تا بتوانيم سرحال بيدار شويم. کمي زودتر راه بيفتيم تا اگر مي‌توانيم پياده برويم و اگر مسير دور است فرصت کافي براي استفاده از وسايل نقليه‌ي عمومي داشته باشيم.

اگر اين كار برايمان ممكن نيست و حتماً بايد با وسيله‌ي نقليه‌ي شخصي و خانوادگي به مدرسه برويم باز هم زودتر راه بيفتيم تا در ترافيک روز اول نمانيم و البته به تشديد ترافيک کمک نکنيم و اگر با وسيله‌ي نقليه‌ي شخصي مي‌رويم لازم نيست تا جلوي پله‌هاي ورودي مدرسه، سوار ماشين باشيم!

اگر امکان دارد کمي جلوتر پياده شويم و يا از مادر و پدر خود بخواهيم ماشين را در محل مناسبي پارک کنند تا ناچار نشوند، دوبله پارك كنند. آخر پارک‌هاي دوبله، برسنگيني ترافيک مي‌افزايند.

يك‌روز به سطح شهر مي‌آييم تا شما براي ما و ديگر دوستانتان از روز اول مدرسه بگوييد:

بهاره احمدي، 15ساله، کيفش را روي شانه جابه‌جا مي‌کند: من فقط به جمعه 31 شهريور فکر مي‌کنم!

ثنا رزاقي، 14ساله، براي خريد کيف بيرون آمده است و مي‌گويد: من سرويس دارم؛ اما روز اول که سرويس نيست و بايد با ماشين پدرم مدرسه بروم.

اميرعلي‌زندي، 16ساله، در حال راه‌رفتن پاسخ مي‌دهد: من احتمالاً اول مهر سفرم!

باربد قربان‌پور، 15ساله، توپ واليبالش را بالا مي‌اندازد و مي‌گويد: مدرسه‌ي ما نزديک است و من پياده مي‌روم. البته اگر زود بيدار شوم وگرنه يا با تاکسي و يا با ماشين خودمان.

حنانه نجفي، 15ساله، دستش را تکان مي‌دهد و مي‌گويد: لطفا ًيادم نياوريد!

مهتا جبارزاده، 14ساله، تمام وسايل مدرسه را مرتب کرده و آماده گذاشته است. او با خودش قرار گذشته شب قبل زود بخوابد و ساعتش را طوري کوک کرده که هم صبحانه بخورد و هم بتواند بخشي از راه مدرسه را پياده برود. او مشتاق مدرسه‌رفتن است.

 


*  به گزارش پايگاه مدارس استان تهران در سال 1396 در تهران دوميليون و 422هزار و 905 نفر به مدرسه مي‌روند.

عكس: محمود اعتمادي

کد خبر 383552

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha