همشهری آنلاین: هیچ چیزی قابل مقایسه با پوست سالم و درخشان نیست، اما متأسفانه عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند فرآیند پیری را تسریع کرده، آن را مات و کدر کنند و شما را خسته و بی‌حال نشان دهند.

لازم نیست سراغ فتوشاپ یا درمان‌های پرهزینه بروید تا سالم‌تر و شاداب‌تر به نظر برسید. مراقبت‌های مناسب پوست و ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی می‌توانند پیامدهای شگفت‌انگیزی به همراه داشته باشند.

وقتی پای سلامت پوست به میان می‌آید، چیزی که معمولاً بیشتر از همه در موردش بحث می‌شود، استفاده از آنتی‌اکسیدان‌هاست. در این مطلب آنتی‌اکسیدان‌هایی را به شما توصیه می‌کنیم که اگر علاقه‌مند به حفظ طراوت پوستتان هستید باید آن‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

جریان خون درست باعث می‌شود رشد سلول‌های جدید پوست، بیشتر شود و شما جوان‌تر و با پوستی درخشان‌تر به نظر برسید و البته سلول‌های آسیب دیده در اثر نور خورشید نیز ترمیم شوند.

  • ۱. انواع توت

توت‌ها، غنی‌ترین منابع آنتی‌اکسیدان هستند و غذایی ایده‌آل برای جوانی و شادابی پوست به شمار می‌روند. بلوبری، توت سیاه و توت فرنگی حاوی اسید گالیک، اسید وانیلیک و اسید الاژیک، کوئرستین و سایر انواع فلاونول‌ها و فلاوونوئیدها هستند. اسید الاژیک موجود در توت‌ها می‌تواند از تخریب کلاژن و واکنش التهابی که دلیل اصلی چروک است پیشگیری کنند. ضمناً توت‌ها منابع شگفت‌انگیزی از ویتامین ث هستند که به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند.

  • ۲. انار

مطالعات نشان داده که مصرف سیر می‌تواند رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و نقش بزرگی به عنوان یک عامل ضد پیری پوست داشته باشد. مصرف مداوم سیر باعث تقویت عملکرد ورزشی شده، سلامت استخوان‌ها را تقویت کرده و به سم‌زدایی از بدن کمک می‌کند

انار حاوی پونیکالاجین است که یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است. انار به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان می‌تواند با التهاب ناشی از بروز آکنه مبارزه کند. پلی‌فنول‌های موجود در انار، از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کرده و تولید کلاژن را افزایش می‌دهد. انار هم مانند توت‌ها منبع سرشار ویتامین ث است. سایر فواید انار شامل پیشگیری از سرطان سینه و پروستات، کاهش فشارخون، تسکین درد آرتروز و مفاصل می‌شود.

  • ۳. چای سبز

چای سبز دارای اپیگالوکاتچین گالات است که یک کاتچین پلی‌فنول و یک نوع آنتی‌اکسیدان قدرتمند است. این ترکیب به دلیل فوایدش در کاهش احتمال سکته قلبی و مغزی، کلسترول بالا و آب سیاه چشم معروف است. مطالعات و شواهد زیادی نشان داده‌اند که چای سبز می‌تواند پوست را جوان‌سازی کند. آزمایشات نشان داد وقتی سلول‌های کهنه در لایه‌های بالایی پوست در معرض اپیگالوکاتچین گالات قرار گرفتند، شروع به مجدداً تقسیم شدن کردند. ضمناً چای سبز یک خوراکی قوی برای داشتن پوستی بسیار زیبا محسوب شده و دارای خواص ضدالتهابی برای روشن کردن بافت پوست و کاهش حلقه‌های تیره‌ی دور چشم، چروک و آکنه است.

  • ۴. سیب

در مطالعه‌ای معلوم شد افرادی که سیب و آلو خشک می‌خوردند و چای می‌نوشیدند نسبت به آن‌هایی که این کارها را نکرده بودند، چین و چروک کمتری در پوست خود داشتند. این اصلاً عجیب نیست چون سیب سرشار از فیبر، ویتامین ث و آنتی‌اکسیدان‌های گوناگون است. برخی از ترکیبات موجود در سیب شامل کوئرستین و کاتچین می‌شود. از سایر فواید سیب می‌توان به کنترل وزن، کاهش قند خون و پیشگیری از سرطان اشاره کرد.

سیب

  • ۵. انگور قرمز

انگور قرمز حاوی رزوراترول است که یک آنتی‌اکسیدان فیتوآلکسین است و تأثیرات درمانی در برابر بسیاری از بیماری‌ها و ناهنجاری‌ها دارد. انگور قرمز برای پوستتان هم بسیار مفید است چون رزوراترول دارای خواص پیشگیرانه در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از تابش یو وی است. در نتیجه می‌تواند به میزان قابل توجهی از ناهنجاری‌های پوستی جلوگیری کرده و پروسه‌ی پیری پوست را کُند کند.

  • ۶. شکلات تلخ

شکلات تلخ بسیار مغذی بوده و فیبر، آهن، منیزیم، مس، منگنز، پتاسیم و سایر مواد مغذی مهم را دارد که برای سلامتی بسیار سودمند هستند. ضمناً سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی چون پلی‌فنول‌ها، فلاونول‌ها و کاتچین‌هاست. مصرف مرتب شکلات تلخ از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از پرتو یو وی محافظت می‌کند، در حالی که شکلات‌های شیرین متداول چنین خواصی را ندارند.

  • ۷. سیر

سیر دارای خواص ضدالتهابی بوده و با بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس مبارزه می‌کند. چیزی که بیشتر افراد نمی‌دانند این است که سیر به عنوان آنتی‌اکسیدان نیز عمل می‌کند زیرا مقادیر زیادی از ترکیباتی چون اس-آلیل سیستین، آلیسین، آلئین و آلیل‌دی‌سولفید دارد. مطالعات نشان داده که مصرف سیر می‌تواند رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و نقش بزرگی به عنوان یک عامل ضد پیری پوست داشته باشد. مصرف مداوم سیر باعث تقویت عملکرد ورزشی شده، سلامت استخوان‌ها را تقویت کرده و به سم‌زدایی از بدن کمک می‌کند.

  • ۸. هندوانه

هندوانه یکی از بهترین منابع لیکوپن و ویتامین ث است که برای تولید چربی پوست ضروری بوده و پوستتان را مرطوب نگه می‌دارد. هندوانه در پیشگیری از سرطان، بهبود سلامت قلب و کاهش التهاب نقش دارد.

هندوانه

  • ۹. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی هم مانند هندوانه منبع غنی لیکوپن است که نوعی آنتی‌اکسیدان بوده و از بروز چین و چروک پوست پیشگیری کرده و احتمال ابتلا به سرطان پوست را هم کاهش می‌دهد. ضمناً گوجه فرنگی محتوای آب بالایی دارد که تأثیرش روی پوست فوق‌العاده است. گوجه فرنگی علاوه بر لیکوپن حاوی بتاکاروتن، اسید کلروژنیک و نارینجین است که همگی آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند.

  • ۱۰. بروکلی

بروکلی سرشار از کاروتنوئید، کوئرستین و کامپفرول است که آنتی‌اکسیدان‌های مهمی هستند. این سبزی همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان ِ گلوکورافانین است که از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از پرتو یو وی محافظت می‌کند. اگر قبول داشته باشید که خورشید، مسئول ۸۰ درصد چین و چروک‌های روی صورت، تضعیف تولید کلاژن و کاهش انعطاف پذیری پوست است و باعث تیرگی بافت پوست می‌شود، پس باید بدانید که وارد کردن بروکلی در رژیم غذایی یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از تمام لطمات گفته شده برای پوست شماست.

پوست شما به طور مداوم در معرض تابش یو وی، هوا و باد و آلاینده‌های گوناگون است که منجر به تیرگی و آسیب پوست می‌شوند و طبیعتاً فرایند پیری را تسریع می‌کنند. علاوه بر مراقبت‌های لازم از پوست، افزایش مصرف غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان هم یک شیوه‌ی مؤثر و طبیعی برای حفظ سلامت و شادابی و جوانی پوست شماست تا با زیبایی طبیعی خاص خود بدرخشید!

منبع: تبيان

کد خبر 377636

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha