همشهری آنلاین: آنتی اکسیدان‌ها مواد شیمیایی طبیعی هستند که موجب توقف فعالیت سایر مواد شیمیایی موسوم به رادیکال‌های آزاد می‌شوند.

فواید آنتی اکسیدا‌ن‌ها برای سلامت

به گزارش خبرنگار مهر، رادیکال‌های آزاد به طور طبیعی در بدن تشکیل می‌شوند و در واقع نقش مهمی در بسیاری از فرآیندهای روزانه نظیر ورزش و متابولیسم ایفاء می‌کنند. اما وجود میزان بالا رادیکال‌های آزاد در بدن می‌تواند خطرناک باشد چراکه با آسیب به سلول‌ها می‌توانند منجر به سرطان شود.

بدن برای مقابله با رادیکال‌های آزاد شروع به تولید مقادیری آنتی‌اکسیدان‌های موردنیاز می‌کند و فرد می‌تواند از طریق یک رژیم غذایی سالم، بخصوص میوه‌ها و سبزی‌جات رنگی، بقیه آنتی اکسیدان‌های لازم را دریافت کند.

آنتی اکسیدان‌های معروف غذایی و منابع این ماده عبارتند از:

• بتا کاروتن: هویج، کدو، سیب زمینی شیرین.

• لیکوپن: گریپ فروت صورتی، گوجه فرنگی (پخته شده)، هندوانه.

• لوتئین: بیشتر سبزی‌جات سبز برگ سبز.

• سلنیوم: غلات، منابع پروتئین، آجیل، حبوبات.

• ویتامین A: کره، تخم مرغ، شیر، کبد.

• ویتامین C: انواع توت‌ها، پرتقال و دیگر مرکبات، طالبی، فلفل دلمه‌ای، کلم بروکلی، کلم، پاپایا، گوجه فرنگی.

• ویتامین E: بادام، فندق، سایر مغزی‌جات آجیلی، و دانه‌ها و روغن‌شان.

توت‌ها بیش از هر میوه دیگری دارای بالاترین میزان آنتی‌اکسیدان هستند. کلم و اسفناج از منابع اصلی در گروه سبزی‌جات بشمار می‌آیند.

کد خبر 399221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار