همشهری آنلاین: دانشمندان آمریکایی در مطالعه‌ای بی‌سابقه دریافتند چهار پنجم محصولات پلاستیکی که از سال ۱۹۵۰ به بعد تولید شده‌اند،‌اکنون در مکان‌هایی مانند حاشیه جاده‌ها، مراکز جمع‌آوری زباله و اقیانوس‌های جهان پراکنده‌اند.

براساس گزارش ديسكاوري،‌ محققان آمريكايي گزارش داده‌اند كه با وجود سال‌ها تلاش براي بهبود مديريت زباله‌هاي پلاستيكي در جهان،‌ بيشتر پلاستيك‌هاي جهان به شكل زباله در سرتاسر جهان پراكنده‌اند.

به گفته دانشمندان طي 6 دهه گذشته نزديك به 9.1 ميليارد تن پلاستيك توليد شده كه چهار پنجم آن به شكل زباله وارد طبيعت شده‌است. تا سال 2015 نزديك به هفت ميليارد از 9.1 ميليارد تن به زباله تبديل شده‌اند. از اين مقدار 9 درصد بازيافت و 12 درصد از آن سوزانده شده‌اند. مابقي در اطراف جهان پراكنده‌اند.

در سال 1960 پلاستيك يك درصد از زباله‌هاي شهري را در كشورهاي صنعتي تشكيل مي‌دادند، تا سال 2005 اين مقدار به 10 درصد رسيد. درصورتي كه اين روند ادامه داشته‌باشد جهان تا سال 2050 با 13 ميليارد تن زباله پلاستيكي مواجه خواهد شد. 

به گفته محققان دانشگاه كاليفرنيا،‌ سانتا باربارا اين تخمين‌ها با استفاده از آمار ثبت شده توسط توليد‌كنندگان پلاستيك اروپا كه آمار جهاني را ثبت مي‌كنند به دست آمده‌اند. اين ارقام انواع زيادي از محصولات پلاستيكي،‌از لباس‌هاي پلي‌استر گرفته تا اسباب‌بازي كودكان و مواد ساختماني را شامل مي‌شود.

بيشترين ميزان پلاستيك مصرفي عصر امروز در بخش بسته‌بندي استفاده مي‌شود، براي مثال بطري‌هاي پلاستيكي آب 40 درصد از پلاستيك‌هاي بدون فيبر را تشكيل مي‌دهند. و اگرچه روند بازيافت اين مواد طي سال‌هاي اخير بهبود يافته،‌ اما اين روند به شكلي آزاردهنده كند است.

اين درحالي است كه تقريبا تمامي مواد پلاستيكي به طورت طبيعي غير قابل تجزيه هستند،‌ به اين معني كه پيش از نابودي كامل براي چندين دهه در طبيعت باقي مي‌مانند و در اين مدت نيز آسيب‌هاي فراواني به محيط زيست و حيواناتي نظير پرندگان و ماهي‌ها مي‌زنند.

کد خبر 377056

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha