همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به همه‌گیری مشکل زباله و پسماند در کشور گفت: رفع مشکل زباله در کشور نیازمند راهکار اقتصادی است.

معصومه ابتکار

به گرازش ایرنا، معصومه ابتکار عصر پنجشنبه در بازدید از محل دپوی زباله شهرستان قائمشهر افزود که راهکار اقتصادی سبب مدیریت مصرف و وارد کردن بخش خصوصی به حل مشکل زباله خواهد شد.

وی از تدبیر دولت یازدهم برای گام برداشتن در این زمینه خبر داد و گفت که هم اکنون لایحه‌ای در دست تدوین است که در آن تلاش شده است تا مشوق‌هايی برای ورود بخش خصوصی در نظر گرفته شود.

معاون رئیس جمهوری افزود: هدف از این لایحه تلاش برای وارد کردن بخش خصوصی به موضوع پسماند و زباله است تا این مشکل تنها بر دوش دولت و شهرداری‌ها نباشد.

وی تاکید کرد که ورود بخش خصوصی به این موضوع همچنین سبب ایجاد اشتغال در کشور خواهد شد.

  • آینده‌نگری شهرداری‌ها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به دپوی 60 ساله زباله شهرستان قائمشهر در یک مکان اشاره کرد و گفت که شهرداری‌ها باید برای آینده مدیریت پسماند برنامه داشته باشند.

وی مشکل دپوی زباله قائمشهر را ملی توصیف کرد و افزود: به طور قطع هم دولت و هم شهرداری‌ها و شوراهای شهر باید نسبت به حل این مشکل توجه کافی داشته باشند.

ابتکار گفت: امروز مهم‌ترین موضوع و راه‌حل فوری پسماند، آموزش به مردم است تا علاوه بر کاهش تولید زباله، تفکیک از مبدا هم در دستور کار قرار گیرد.

وی بازیافت و استفاده مجدد از تمامی اجزاء پسماند را با سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر دانست و افزود: یکی از راهکارها در این زمینه، تبدیل زباله به کمپوست است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست راهکار حل مشکل انباشت زباله از گذشته را ایجاد نیروگاه زباله‌سوز و تولید انرژی از آن دانست و اظهار داشت: هم اکنون ساخت 2 واحد نیروگاه تولید انرژی در مازندران در مرحله نیمه نهایی قرار دارد و با بهره‌برداری آنها بخشی از مشکلات زیست محیطی حل می‌شود.

  • عوارض برای زباله گردشگران

ابتكار همچنین یکی از دلایل حاد شدن مشکل زباله و پسماند در مازندران را گردشگرپذیر بودن این استان دانست و بر ضرورت مدیریت این بخش تاکید کرد.

وی گفت: به طور قطع بخشی از مشکلات زیست محیطی به ورود گردشگر برمی‌گردد و باید این مشکل در مکان‌های گردشگرپذیر مدیریت شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: گردشگر باید در قبال زباله‌ای که ایجاد می‌کند، عوارض پرداخت کند.

استان مازندران بر اساس آمارهای رسمی سالانه پذیرای بیش از 40 میلیون مسافر و گردشگر است. تنها در تعطیلات عید فطر امسال بیش از سه میلیون مسافر به مازندران سفر کردند.

شهردار قائمشهر هم در این بازدید خطاب به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: انتظار مردم منطقه این است که مشکل 60 ساله انباشت زباله در این شهرستان به هر قیمتی که شده، حل شود.

زباله شهرستان قائمشهر از 60 سال پیش تاکنون در حاشیه جاده قائمشهر به سیمرغ انباشته می‌شود.

بر اساس آمارهای رسمی، روزانه به طور میانگین 250 تن زباله قائمشهر، سیمرغ و 120 روستای تابعه در این مکان ریخته می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست صبح امروز به منظور شرکت در شورای اداری مازندران و نشانه‌گذاری شناگاه‌های ساحلی دریای خزر به مازندران سفر کرده است.

افتتاح طرح تصفیه‌خانه شهرک صنعتی بشل سوادکوه شمالی از دیگر برنامه‌های سفر ابتکار به مازندران است.

کد خبر 375455

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha