همشهری آنلاین: محققان پروژه Ocean Cleanup میزان پلاستیکی وارد شده به اقیانوس‌ها از طریق شبکه رودخانه‌ها را اندازه‌گیری کردند و آن را سالانه ۱.۱۵ تا ۲.۴۱ تن پلاستیک برآورد کردند.

ورود حدود ۲ تن پلاستیک به اقیانوس‌ها در سال

به گزارش ایرنا، در تحقیقاتی که در سال 2015 میلادی انجام شد، محققان دریافتند سالانه بین 5 تا 7 / 12 میلیون تن پلاستیک از مرداب‌ها، مراکز دورریز زباله روباز و زباله‌های خانگی وارد دریاها و اقیانوس‌ها وارد می‌شود. اکنون محققان مطالعه جدیدی را به انجام رسانده‌اند که در آن میزان و دلایل تفاوت مقدار زباله‌های مختلف از رودخانه‌های مختلف به دریاها را مشخص می‌کند.

محققان این کار را با گردآوری اطلاعات جمعیتی، نحوه مدیریت زباله‌ها، ساختار و موقعیت جغرافیایی مناطق مختلف انجام دادند؛ سپس این داده‌ها با مقدار زباله ورودی از هر رودخانه مقایسه شد و محققان توانستند مدلی از مقدار زباله‌ای که توسط هر رودخانه به اقیانوس‌ها وارد می‌شود، بسازند.

این مدل نشان می‌دهد که در میزان زباله وارد شده به اقیانوس‌ها در فصول مختلف تفاوت زیادی وجود دارد. این تفاوت ناشی از میزان زباله‌هایی است که در فصول مختلف توسط انسان‌ها در ساحل رودخانه‌ها ریخته و توسط آب شسته می‌شوند.

بر اساس این تحقیقات بیش‌ترین میزان زباله در ماه‌های می و اکتبر وارد رودخانه‌ها می‌شود.

بر اساس نتایج این تحقیقات سالانه بین 1.15 تا 2.41 تن پلاستیک از طریق رودخانه‌ها وارد اقیانوس‌ها می‌شود. در این تحقیقات مجموعا 40.760 رودخانه که به اقیانوس می‌ریزند، مورد مطالعه قرار گرفتند. با این وجود، محققان معتقدند بیش از دو سوم این میزان زباله تنها از 20 رودخانه در قاره آسیا وارد اقیانوس‌ها می‌شوند.

این محققان به منظور ایجاد امکان دسترسی عمومی، اطلاعات مربوط به این تحقیقات را روی یک نقشه آنلاین (برخط) به آدرس اینترنتی https://www.theoceancleanup.com/sources/ گردآوری کردند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.

کد خبر 372678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha