همشهری آنلاین: محققان دانشگاه وارویک انگلیس در سال ۲۰۱۰ میلادی اعلام کردند که راهکاری توسعه داده‌اند که با استفاده از آن می‌توان زباله‌های پلاستیکی را به طور کامل تجزیه کرد. به تازگی به منظور توسعه این طرح شرکتی تاسیس شده است که قادر به بازیافت کامل پلاستیک است.

فناوری و مشکل زباله‌های پلاستیکی اقیانوس‌ها

به گزارش ایرنا، این شیوه که یک فرآیند شیمیایی است، پلاستیک را به مولکول‌های اولیه تجزیه می‌کند که نوعی روغن موسوم به Plexx ایجاد می‌کنند. این ماده به عنوان سوخت و ماده اولیه تولید پلاستیک کاربرد دارد.

در حال حاضر به دلیل دشواری فرآیند بازیافت پلاستیک، تنها 12 درصد از ضایعات پلاستیکی خانگی بازیافت می‌شود و مابقی آن سوزانده شده یا در طبیعت دفن می‌شود. هدف این سیستم جدید تبدیل ضایعات پلاستیکی به محصولات ارزشمند جدید است.

محققان انگلیسی امیدوارند با توسعه این فناوری روزی فرا برسد که به‌ منظور دستیابی به پلاستیک مورد نیاز برای بازیافت به سراغ استخراج ضایعات پلاستیکی از زمین‌هایی بروند که روزی این ضایعات در آن‌ها دفن شده است.

سالانه بیش از 30 میلیون تن زباله به دریاها ریخته می‌شود و اکنون میزان این زباله‌ها با پلانکتون‌های موجود در تمام آب‌های زمین برابری می‌کند. اگر اوضاع همین‌طور پیش رود، تا سال 2050 میلادی وزن پلاستیک موجود در دریاها از وزن تمام ماهیان بیش‌تر خواهد شد.

کد خبر 361699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha